رسته‌ها

حدیث آرزومندی: مقالات فرهنگی و ادبی

حدیث آرزومندی: مقالات فرهنگی و ادبی
امتیاز دهید
5 / 4
با 2 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 2 رای
از پیشگفتار:
مقالاتی که در این کتاب گرد آمده، به استثنای سه نوشتار در دو یا سه سال گذشته در کانادا تهیه شده است. سه مقاله ترجمه پذیری، و دروگر و فردوسی و حافظ، بیست و چند سال پیش در مجلات ادبی تهران به چاپ رسیده بود.
هسته مرکزی این کتاب مانند همزاد پیشین آن مهجوری و مشتاقی پیرامون فرهنگ و شعر و ادب سنتی فارسی است. می توان گفت که مجموعه مقالات این دو کتاب حاصل نگرش ذوقی یکی از اهل علم به فرهنگ ایران است. نگارنده کوشیده است که خرد را با ذوق به میزان مناسب و معتدلی درآمیزد.
بخش آغازین کتاب، مقایسه گونه ای میان چهار شاعر بزرگ ایران را دربرمی‌گیرد. دو مقاله سفیر پرتدبیر و دروگر از شاهنامه فردوسی الهام پذیرفته ولی پیام فرهنگی و اجتماعی و سیاسی روز در آن انباشته شده است.
در مقالات از خصائص شاعر و گذری از چگونگی به چندی کوشیده ام که دید علمی آمیخته به ذوق خود را در ارزیابی شعر سنتی بپرورانم از این روی تا آنجا که خواننده اهل ادب را خسته نکند، جانب علم را نگه داشته ام نیرومندی معرفت علمی در تمیز و شناخت و ارزیابی است. بی گذر از وادی عدد و شکافتن کوهساران هندسه، کسی به آموزشگاه معرفت علمی ره نمی یابد. «به معنی کی رسد مردم گذرناکرده بر اسما».
مقالات بث شکوی و چند غزل سنتی و ترجمه پذیری را می توان شاهد مثال برای نگرش کلی نگارنده مقاله در گذر از چگونگی به چندی شمرد، (به اصطلاح امثله کاربردی، Examples of Applications) به گمان من، محتوای آن مقاله، در درازای زمان، به کمک آیندگان شکافته تر و شکفته تر خواهد شد. مقاله علوم در ایران باستان گرایش علمی - فرهنگی دارد و بیرون از رده شعر فارسی است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
225
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
نانوشته
نانوشته
1403/07/11
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حدیث آرزومندی: مقالات فرهنگی و ادبی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
حدیث آرزومندی: مقالات فرهنگی و ادبی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک