رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر در این باره اطلاعاتی دارید یا در مورد این اثر محق هستید، با ما تماس بگیرید.

بختیاری نامه: پژوهشی در تاریخ و فرهنگ قوم بختیاری - کتاب ۱

بختیاری نامه: پژوهشی در تاریخ و فرهنگ قوم بختیاری - کتاب ۱
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 5 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 5 رای
کتاب حاضر در بخش نخست، شامل شرح علل و عوامل قتل "حسین‌قلی خان بختیاری" با نگاهی بر زندگی، اقدامات و مناصب اوست. معرفی مذاهب ایل بختیاری، سه خان بختیاری، چهاربانوی انگلیسی در سرزمین بختیاری و چهار بی بی بختیاری و "پژمان بختیاری" از دیگر بخش‌های کتاب هستند. در بخش پایانی کتاب، به علل و انگیزه‌های سفر بیگانگان اروپایی و آمریکایی به سرزمین بختیاری و سفرنامه‌هایی که این سیاحان در بازدید از مناطق ایل بختیاری داشته‌اند، اشارتی رفته است.

از متن کتاب:
یکی از حوادث مهم تاریخ ایران و بختیاری واقعه قتل حسینقلی خان ایلخانی بختیاری در تاریخ ۲۷ رجب ۱۲۹۹ هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه و به دست پسرش مسعود میرزا ظل السلطان می باشد. این واقعه تاثیرات مهمی هم بر تاریخ ایران و هم بر تاریخ بختیاری از خود به جا گذاشت. در تاریخ ایران این قتل چنان اهمیت داشت که باعث ریشه دواندن کینه و دشمنی میان بازماندگان ایلخانی و سلسله قاجاریه گردیده تا جایی که عده ای از نویسندگان و مورخین - صحیح یا ناصحیح - فتح تهران توسط بختیاریها و مخالفت با سلطنت استبدادی قاجار را به نوعی انتقام گیری خون حسینقلی خان ایلخانی از قاجارها دانسته اند. از سوی دیگر قتل ایلخانی در تاریخ بختیاری نیز نتایج و عواقب بسیاری داشت. این واقعه باعث گردید تا امنیت و آرامشی که ایلخانی در بختیاری و خوزستان ایجاد کرده بود خاتمه یافته و جای خود را به ناامنی، آشوب و جنگ قدرت میان پسران ایلخانی مقتول و برادران وی بدهد. تاکنون درباره ماجرای قتل حسینقلی خان بختیاری مطالبی به صورت پراکنده و جسته و گریخته در کتابها و نشریات نوشته شده است اما تا این زمان هیچ پژوهش مجزا و مستقلی درباره این واقعه به روش علمی صورت نگرفته است. این نوشتار کوششی در جهت روشن کردن علل و انگیزه های قتل وی میباشد که تقدیم طالبان حقیقت می گردد.
نگاهی به اسناد منابع و نوشته هایی که درباره ی قتل ایلخانی وجود دارد برای ما روشن و مبرهن می سازد که علل عوامل و انگیزه های گوناگونی در جریان قتل این شخصیت برجسته توسط حکومت قاجار دخالت داشته اند و نمیتوان پذیرفت که تنها یک عامل و یا یک انگیزه باعث قتل ایلخانی بختیاری گردیده است.
مهمترین علل و عوامل شناخته شده قتل حسینقلی خان بختیاری عبارتند از:
الف - تحریکات خصمانه فرهاد میرزا معتمدالدوله
ب - روابط دوستانه با دولت و اتباع انگلیس
پ - کسب ثروت و قدرت فراوان
ت - روابط دوستانه با مقامات دولت قاجار
ث - تحریکات برادران و برادرزادگان...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
Kandooo
Kandooo
1403/04/25
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی بختیاری نامه: پژوهشی در تاریخ و فرهنگ قوم بختیاری - کتاب ۱

تعداد دیدگاه‌ها:
1
بختیاری نامه: پژوهشی در تاریخ و فرهنگ قوم بختیاری - کتاب ۱
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک