رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
چه گوارا
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 78 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 78 رای
✔️ ارنستو چه گوارا که بیش‌تر به‌نام چه‌گوارا یا اِل‌چه شناخته می‌شود، پزشک، چریک، سیاست‌مدار، نظریه پرداز جنگی و انقلابی مارکسیست زادهٔ آرژانتین و یکی از شخصیت‌های اصلی انقلاب کوبا بود. چهره و ظاهر او بطور فراگیر به عنوان یکی از نمادهای شورشی پادفرهنگ و به عنوان یک نشان جهانی شناخته شده در فرهنگ عامه بدل گشت.

اندرو سینکلر که یک رمان نویس پرکار بریتانیایی، مورخ، شرح حال نویس، منتقد و فیلم ساز است، در این کتاب به بررسی زندگی این شخصیت انقلابی آمریکای جنوبی می پردازد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
ramin12345
ramin12345
1389/05/23

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی چه گوارا

تعداد دیدگاه‌ها:
57
کتابی است کوتاه و در عین جامع، و دلیل جمعِ این دو صفت ناهمساز آنست که عملا چه‌گوارا به لحاظ نظری دستاورد چندانی نداشته و تعریف او از سوسیالیسم و اختلاف نظرهای او با شوروی و مانند اینها حجم چندان زیادی ندارد؛ حتی نوشته‌های نظری او هم نظریِ صرف نیستند و آمیخته به خاطره‌گویی و تبلیغات و مانند اینهاست. کسانی که به چه گوارا علاقه دارند و درباره‌اش چیز نخوانده‌اند این کتاب را رهگشا خواهند یافت.
[quote='ctr2006']مشخص است که آزادی مفهوم کلی است ولی چه ارتباطی به بحث ما دارد؟ مسلما کره شمالی با سوئد و نروژ یکی نیستند هرچند در سوئد و نروژ اشخاصی هستند که در مورد مفهوم آزادی بحث می کنند.
در رژیم فعلی امکان هیچگونه فعالیت فرهنگی مستقل وجود ندارد مگر اینکه در خط ولایت باشد من که در ایران زندگی میکنم چنین چیزی را هر روز به چشم می بینم. شاید اگر سطح انتظارات ما این باشد که مثلا در ماه رمضان یک ربنای استاد شجریان از رادیو پخش شود بله عده ای تلاش می کنند که شاید پنج سال دیگر یکی دو بار این صدا پخش شود که البته توقع من از آزادی اینقدر پایین نیست. در چهل سال اخیر نسب به پتانسیل خویش پیشرفت که نکرده ایم پسرفت هم کرده ایم فقط کافی است آمارهای ایران با بقیه کشورها در گذشته و امروز را بررسی کنیم اینکه امروز مردم ایران مثل مردم آفریقا از اینترنت استفاده می کنند و موبایل دارند که هنر نیست.
درضمن در بلوچستان و کردستان از مردم بومی برای ریاست استفاده نمی شود در ایران تا حالا یک وزیر و رئیس جمهور سنی نداشته ایم و اهل تسنن در تهران حق داشتن مسجد در قرن 21 ندارند هیچ زیرساخت قابل توجه ای که کمک کند مردم بلوچستان از این وضعیت به قول شما قبیله ای خارج شوند وجود ندارد.
بسیار دیده ایم برخی از لندن نشینان از خون دماغ شدن یک آنارشیست افراطی در خیابان های لندن انتقاد می کند و بعد کشتار کولبران کرد را توجیه می کند
حرفشان این است در غرب خبری نیست آسمان آنجا عین همین ایران گرفتار استبداد است و خدا رو شکر کنید که رژیم اسلامی بر شما حکومت می کند سپس سیستم را خاموش می کنند و لیوان آبجو خویش را سر می کشند
در چشم حقیقت کم خاک بپاشید و نمک روی زخم ایرانیان در بند نریزید.[/quote]
[quote='Behruz67']نقل قول از micube:فدرین مانسوآ در کتاب خود نبرد مهتابی می نویسد" چگوارا یکی از آن خون آشام هایی بود که در تشنگی خود نسبت به قتل عام از هیچ چیز مضایقه نداشت. وی حتی در نبردهای آسیایی خود طبق گفته شاهدین ماجرا که از دسته همرزمان خود وی بودند کودکانی را که پس از مرگ والدینشان رها گشته و بیم از بروز نفرتی از سوسیالیسم در آنها وجود داشت را توسط کلروفرم بیهوش کرده و سپس با تزریق آمپول هوا به قتل می رساند." همچنین انریکو کابه که از مبارزین بر ضد چگوارا در عملیات خلیج خوک ها به شمار می رفت در زندگینامه خودنوشت خویش می نویسد کمونیست های به اصطلاح آزادی خواه هر لحظه که از وجود جاسوس در دسته خود مظنون می گشتند تمامی کسانی را که از نزدیکان چگوارا نبودند را یا تیرباران کرده و یا خانواده هایشان را به گروگان می گرفتند تا خود را نسبت به درز اطلاعاتشان خاطرجمع سازند.
شاید اینطور باشه ولی چون چندان اعتمادی به تبلیغات سازمان‌های اطلاعاتی ندارم لطف کنید شناسنامه‌ی کامل منابعی رو اعلام کنید نظیر سال چاپ و نام مترجم و صفحات مورد نظر تا دیگران هم نگاهی به این «اسناد» بیندازند.[/quote]
تمامی متن بالا من درآوری بوده و کذب محض است. مطالعه صرف تاریخ و کتبی که در مورد اشخاص نوشته شده هیچ بصیرتی در خصوص تمهیدات وقایع در اختیار ما نمی گذارد. چرا که منظرگاه نویسنده قادر به ارائه تصویری بی غرض و یکسر واقعی نیست. به قول والتر بنیامین تاریخ را فاتحان نگاشته اند و ما می بایست آن را از منظر ستم دیدگان بازگو کنیم(لااقل تاریخ معاصر را). به قول یکی دیگر از سردمداران برجسته مکتب فرانکفورت یعنی تئودور آدورنو در کتاب اخلاق صغیر، آزادی مدنی و سیاسی به شرط آزادی شهروند مصداق دارد و شهروند آزاد وجود نخواهد داشت اگر پیشاپیش از هرآنچه اختیار و انتخابش را در این یا آن سو جهت می دهد و رقم می زند رها نشده باشد، اعم از قدرت تکنیکی و ایدئولوژیکی، فرهنگ یا تابوها و بتواره هایی که زمانی گوهر و مغزی داشته اند. اندیشه نه تنها از قدرت های آشکار و نهانِ برون، بل از خودش نیز باید آزاد باشد. این غایتی است که هر چند تحقق ناپذیر می نماید، اما حرکت آزادی باید به سوی آن باشد. شکست و نفی در این راه بسی زیباتر از هرگونه آزادی است که خود را با تصرف و تملک اثبات می کند.
[quote='micube']فدرین مانسوآ در کتاب خود نبرد مهتابی می نویسد" چگوارا یکی از آن خون آشام هایی بود که در تشنگی خود نسبت به قتل عام از هیچ چیز مضایقه نداشت. وی حتی در نبردهای آسیایی خود طبق گفته شاهدین ماجرا که از دسته همرزمان خود وی بودند کودکانی را که پس از مرگ والدینشان رها گشته و بیم از بروز نفرتی از سوسیالیسم در آنها وجود داشت را توسط کلروفرم بیهوش کرده و سپس با تزریق آمپول هوا به قتل می رساند." همچنین انریکو کابه که از مبارزین بر ضد چگوارا در عملیات خلیج خوک ها به شمار می رفت در زندگینامه خودنوشت خویش می نویسد کمونیست های به اصطلاح آزادی خواه هر لحظه که از وجود جاسوس در دسته خود مظنون می گشتند تمامی کسانی را که از نزدیکان چگوارا نبودند را یا تیرباران کرده و یا خانواده هایشان را به گروگان می گرفتند تا خود را نسبت به درز اطلاعاتشان خاطرجمع سازند.[/quote]
شاید اینطور باشه ولی چون چندان اعتمادی به تبلیغات سازمان‌های اطلاعاتی ندارم لطف کنید شناسنامه‌ی کامل منابعی رو اعلام کنید نظیر سال چاپ و نام مترجم و صفحات مورد نظر تا دیگران هم نگاهی به این «اسناد» بیندازند.
فدرین مانسوآ در کتاب خود نبرد مهتابی می نویسد" چگوارا یکی از آن خون آشام هایی بود که در تشنگی خود نسبت به قتل عام از هیچ چیز مضایقه نداشت. وی حتی در نبردهای آسیایی خود طبق گفته شاهدین ماجرا که از دسته همرزمان خود وی بودند کودکانی را که پس از مرگ والدینشان رها گشته و بیم از بروز نفرتی از سوسیالیسم در آنها وجود داشت را توسط کلروفرم بیهوش کرده و سپس با تزریق آمپول هوا به قتل می رساند." همچنین انریکو کابه که از مبارزین بر ضد چگوارا در عملیات خلیج خوک ها به شمار می رفت در زندگینامه خودنوشت خویش می نویسد کمونیست های به اصطلاح آزادی خواه هر لحظه که از وجود جاسوس در دسته خود مظنون می گشتند تمامی کسانی را که از نزدیکان چگوارا نبودند را یا تیرباران کرده و یا خانواده هایشان را به گروگان می گرفتند تا خود را نسبت به درز اطلاعاتشان خاطرجمع سازند.
[quote='meran444'] ... حزب و توده و مجاهدین خلق و چریکهای فدایی هم از این پتانسیل برای به هیجان آوردن تحرکات چریکی و اقدام علیه دولتهای قانونی استفاده می کرده اند ... و می توان با الگو قرار دادن او ، دولتهای قانونی را در آمریکای لاتین سرنگون کرد . ... [/quote]
در صورتی که «تاریخ آمریکای لاتین» رو مطالعه کرده باشید مطمئنا از عمق دیکتاتوری و سیستم‌های گندیده‌‌ای که توسط دولت آمریکا در سرکوب اکثریت مردم عادی چه مستقیم و یا چه غیرمستفیم حمایت شده‌اند و می‌شوند مطلع هستید. سوءاستفاده‌ی کشورهای رقیب مانند شوروی سابق و یا چین از نارضایتی مردم که مجبور به مبارزه‌ی مسلحانه و گردآمدن حول «قهرمانان» چپ یا ملی می‌شوند اصل قضیه رو حذف نمی‌کنه. مشکل اصلی، دخالت آمریکا و تغییر دولت‌ها در ده‌ها کشور به ظاهر مستقل بوده که دود اون به چشم همان مردم اون کشورها میره و منفعتش البته به جیب آمریکا (و در مواردی شوروی)!
[quote='Aristoteles']meran444@
اولا که شما طوری میگویید که انگار "چه گوارا " را حزب توده قهرمان سازی کرده است و او را در خارج از ایران نمیشناسند و او را همچون قهرمان ستایش نمیکنند ، در حالیکه چه گوارا صدها بار در بیرون از ایران و بویژه در غرب پر آوازه تر است و میلیونها طرفدار در غرب دارد و هنوز که هنوز است درباره اش و در ستایش اش فیلم و سریال میسازند و کتاب مینویسند و آهنگ میسازند ، [/quote]
من هرگز نگفتم چه گوارا ساخته ی حزب توده است بلکه عرض کردم او چهره ای است که پتانسیل لازم برای تبلیغات تمام جریانهای چریکی و پارتیزانی(چه از نوع آمریکای لاتینی و کمونیستی اش و چه از نوع اسلامی اش و حتی از نوع فاشیستی اش) در سراسر جهان را داشته است و حزب و توده و مجاهدین خلق و چریکهای فدایی هم از این پتانسیل برای به هیجان آوردن تحرکات چریکی و اقدام علیه دولتهای قانونی استفاده می کرده اند . شما می گویید در سراسر جهان همه او را می شناسند ! بله . صادق خلخالی را هم در سراسر جهان به عنوان یک جنایتکار می شناسند . مهم این است که همه می دانیم آنهایی که هنوز سنگ چه گوارا را به سینه می زنند و هنوز او را علم می کنند دیکتاتورهایی هستند مثل مادورو ، دانیل اورتگا و چریکهای ساندنیست و آنارشیستهایی که هنوز تصور می کنند دوران سرجوخه باتیستاست و می توان با الگو قرار دادن او ، دولتهای قانونی را در آمریکای لاتین سرنگون کرد . بی تعارف باید بگویم که از نظر شخص خودم چه گوارا در یک کلام همان خلخالی کشور خودمان است و این حرف برخاسته از هیجان و احساس نیست بلکه حاصل مطالعه تاریخ آمریکای لاتین است . مسلما شخصا پیش از مطالعات آثار مربوطه از مریدان و سینه چاکان چه گوارا بودم و حتی عکسش را هم بر اتاقم نصب کرده بودم و عاشق تی شرت هایی بودم که عکس چه گوارا روی آن نقش بسته بود و واقعا امروز به این همه حماقت خود فقط می خندم
مشخص است که آزادی مفهوم کلی است ولی چه ارتباطی به بحث ما دارد؟ مسلما کره شمالی با سوئد و نروژ یکی نیستند هرچند در سوئد و نروژ اشخاصی هستند که در مورد مفهوم آزادی بحث می کنند.
در رژیم فعلی امکان هیچگونه فعالیت فرهنگی مستقل وجود ندارد مگر اینکه در خط ولایت باشد من که در ایران زندگی میکنم چنین چیزی را هر روز به چشم می بینم. شاید اگر سطح انتظارات ما این باشد که مثلا در ماه رمضان یک ربنای استاد شجریان از رادیو پخش شود بله عده ای تلاش می کنند که شاید پنج سال دیگر یکی دو بار این صدا پخش شود که البته توقع من از آزادی اینقدر پایین نیست. در چهل سال اخیر نسب به پتانسیل خویش پیشرفت که نکرده ایم پسرفت هم کرده ایم فقط کافی است آمارهای ایران با بقیه کشورها در گذشته و امروز را بررسی کنیم اینکه امروز مردم ایران مثل مردم آفریقا از اینترنت استفاده می کنند و موبایل دارند که هنر نیست.
درضمن در بلوچستان و کردستان از مردم بومی برای ریاست استفاده نمی شود در ایران تا حالا یک وزیر و رئیس جمهور سنی نداشته ایم و اهل تسنن در تهران حق داشتن مسجد در قرن 21 ندارند هیچ زیرساخت قابل توجه ای که کمک کند مردم بلوچستان از این وضعیت به قول شما قبیله ای خارج شوند وجود ندارد.
بسیار دیده ایم برخی از لندن نشینان از خون دماغ شدن یک آنارشیست افراطی در خیابان های لندن انتقاد می کند و بعد کشتار کولبران کرد را توجیه می کند
حرفشان این است در غرب خبری نیست آسمان آنجا عین همین ایران گرفتار استبداد است و خدا رو شکر کنید که رژیم اسلامی بر شما حکومت می کند سپس سیستم را خاموش می کنند و لیوان آبجو خویش را سر می کشند
در چشم حقیقت کم خاک بپاشید و نمک روی زخم ایرانیان در بند نریزید.
من منکر نمی شوم بخشی از اپوزسیون برانداز هستم چرا رودربایستی داشته باشم؟ مفتخرم که برانداز هستم و سلطه عده ای با تفکر ضد ایرانی و کارنامه حقوق بشری فاجعه بار و با پرچمی غیرایرانی را در کشور نمی پذیرم
لطف کنید در هنگام مباحثه تلاش مذبوحانه برای تخریب دیگران انجام ندهید این حق شماست که چه اندیشه ای داشته باشید و موافق شاهزاده باشید یا نباشید ولی لحن تمسخر آمیز داشتن شایسته نیست
اگر شاهنشاه فقید یک دهم سیاست جمهوری اسلامی در عوام فریبی و رو در رو قرار دادن ملت با هم را داشت الان نظام وی پا برجا بود
سوم من به امید بیگانگان برانداز نشده ام که دل به آنان ببندم اتفاقا نیک می دانم این رژیم برای اسرائیل و دنیای عرب و آمریکا و سایرین سود شرشاری داشته است برای همین هرچند شعار مخالفت با آن را سر می دهند ولی از برکات آن سود می برند
می دانم اگر جمهوری اسلامی که درحال نابود کردن منابع ایران و فرصت های ایران هست باقی بماند چیزی از فرهنگ ایرانی باقی نمی ماند آیا این حقیقت را انکار می کنید؟
ضمنا در نظام پیشین رژیم را با دموکراسی های غربی مقایسه و محکوم می کردید و حالا ملت را از ترس سوریه و لیبی شدن می ترسانید؟
من مخالف هرگونه حمله نظامی به کشورم هستم زیرا هم نتیجه معکوس دارد و جمهوری اسلامی خود را نماینده ایران معرفی می کند (که نیست) و حرف های شما را تکرار می کند و هم زیرساخت های کشور را نابود میکند
ضمنا مقایسه ایران با لیبی که معمر قذافی بر آن حکومت می کرد، اشتباه است به یاد دارم هنگام شروع شورش در لیبی بسیاری از چپ ها و اصلاحات فریاد بر سر آوردند این غرب غارت گر رژیم معمر قذافی را عمدا نگه داشته است و برای منافع با آزادی ملت لیبی مخالف است تا مدت ها دولت اوباما منفعل بود در اواخر انقلاب منطقه پرواز ممنوع اعلام شد (بعد از کلی بمبارن ارتش لیبی بر سر شهروندان خودش) و رژیم معمر قذافی بعدها سقوط کرد این منطقه پرواز ممنوع فقط کمی به انقلاب سرعت داد و انسان های کمتری حین انقلاب کشته شدند مگرنه بدون منطقه پرواز ممنوع هم انقلاب به پیروزی می رسید بعد همین اشخاص آمریکا را غارت گر و آشغال گر خطاب کردند (برعکس ادعای ماه پیش خودشان) و هیچگاه از نقش پررنگ روسیه در سلاح رسانی به معمر قذافی سخن نگفتند به هر حال این یک موضوع جانبی است و ربطی به بحث ندارد
مسلما هرگونه جنگ خطرناک است.
بنظر من بهتر است تلاش کنیم تا با کمترین هزینه برندازی رخ دهد این هم از جنگ جلوگیری میکند و هم از نابودی ایران به دست رژیم جلوگیری می کند.
ضمنا زبان ملی ایران زبان همه اقوام است و زبان فارسی زبان ارتباطی ما
یکی از مخالفت های من با جمهوری اسلامی همین است که خواهان حفظ فرهنگ ایران و تدریس همه زبان های ایرانی هستم این هم میراث و فرهنگ کشورمان را غنی نگه می دارد هم به پیوند ایرانیان با هم کمک بیشتری می کند اینکه یک شهروند ایرانی در میان دیوارهای خانه اش به زبان مادری اش سخن می گوید کافی نیست.
ERS@
آزاد در زبان فارسی دری در ریشه اش برابر با نجیب زادگی بوده است ولی امروزه آنرا برابر با رهایش بکار میبرند، رهایش ( مفهوم آزادی امروزی ) در خودش بار منفی دارد(بگفته شوپنهاور که بشدت به دمکراسی آمریکایی بدبین بود ) ، بطوریکه هر کسی که در پیشبرد هدفی و یا در رفتار دلخواهش دچار مانع و ممنوعیت بشود او خودش را آزاد نمیداند ، اما پرسش اینست که آیا هر رفتاری را میتوان رها (آزاد ) کرد ؟ حیوانات وحشی در محیط وحش خوشان کاملا آزادند درحالیکه در جهان متمدن شهروندان میبایست رفتار و خواست ها و انگیزه های یشان را محدود کنند تا اصل شهروندی پابرجا بماند در غرب هم اصطلاخ Politically Correct هست یعنی اینکه کسی نمیتواند هر چیزی که دلش خواست بر زبان آورد و بدیگرا توهین کرد(محدودیت آزادی برای احترام شهروندی ) ولی عامه مردم ایران تنها با فحش و توهین و کینه توزی میتخواهند بحث کنندو تازه توقع آزادی های بیشتر !! هم هستند ، به باور من در ایران باید آزادی حجاب و آزادی پوشش و آزادی گزینش دینی داده شود و تبعیض دینی برداشته شود که این خواسته بسیار منطقی و از دید قانونی کاملا مطرح پذیر است ولی بیشتر مردم ایران از جمله خود شما، هیچ خواست دقیق و سازنده و شناخت روشنی از آزادی ندارند و تنها برای لجبازی کودکانه میخواهند دوباره انقلاب و جنگ داخلی شود و یا آمریکا ایران را نابود کند بی آنکه به عواقب آن اهمیتی بدهند ، برای نمونه مردم ایران به اینترنت آزادانه دسترسی دارند ولی بیشترشان مشغول ردوبدل کردن چرندیات و فیک نیوز و جک و دریوری اند و از این آزادی برای سازندگی و پیشرفت علمی و فرهنگی استفاده نمیکنند، و در ایران هر کسی به زبان مادری خودش گفتگو میکند و هیچ محدودیتی ندارد و تجزیه طلبان بدروغ در خارج طوری تبلیغ و سیاهنمایی میکنند انگار کسی را بخاطر کردی و ترکی حرف زدن دستگیر میکنند!!. در ایران پیش از این فقر بیشتر و وحشتناکتری وجود داشت و بیشتر جمعیت ایران در گذشته به دانشگاه و بهداشت و تلفن دسترسی نداشتند ولی امروزه همه به مدرسه و دانشگاه و تلفن موبایل و اینترنت دسترسی دارند حالا اگر وضع بلوچستان بد است تا اندازه ایی به فرهنگ قرون وسطی قبیله ایی و ذهن بسته خود مردم آنجا بستگی دارد .حکومت ها از خود همین مردم تشکیل میشود ، و نخست خود مردم باید فرهنگ درست شهروندی را یاد بگیرند. اکنون هموطن ERS من کنجکاو ام که شما از آزادی چه برداشتی دارید و چه کار خارق العاده ،و چه کار بزرگی برای خودتان و برایبشریت میخواهید بکنید که مانع تان شده اند؟؟ بیاد داشته باشید که حکومت ها نمیتوانند ذات و شخصیت آدمها را عوض کنند.
چه گوارا
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک