رسته‌ها

درباره فئودالیسم ایران قبل از مشروطه

درباره فئودالیسم ایران قبل از مشروطه
امتیاز دهید
5 / 4
با 4 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 4 رای
ویژگی های طبیعی و جغرافیایی ایران بارش کم ،نبود رودخانه ی قابل کشتیرانی ،وجود صحرای مرکزی ،وجود رشته کوه سراسری می باشد و این یک دست نبودن جغرافیایی و تنوع طبیعی خود نیز باعث تنوع ساختار اجتماعی می شود. بیشتر روستا ها و قبایل از هم جدا افتاده و از لحاظ اقتصادی مستقل ،خود مختار و خودگردان بودند.خودکفایی محلی باعث ارتباطات ضعیف نیز می شد.جاده های خراب ،فواصل طولانی ،نبود رودخانه های قابل کشتیرانی وجود راهزنها به ضعیف تر شدن ارتباطات کمک می کرد.تکامل نظام ارباب رعیتی در ایران دارای فراز و نشیب بسیاری است. در دوره هخامنشیان از کار بردگان بیشتر از سابق استفاده می‌شد. در نتیجه فتوحات هخامنشیان در سرزمین‌های تکامل یافته تر، بسیاری از اشراف پارسی اراضی بسیاری را بدست آوردند که بوسیله بردگان کشت می‌شدند. در اواخر دوره اشکانیان پویش تبدیل اعضای آزاد جماعتها به رعایای وابسته به ارباب زمین نسبت به گذشته سریعتر گردید. طی قرنهای دوم و چهارم میلادی جماعتها یا توسط اربابان بزرگ تجزیه گشتند، و یا به جماعت های وابسته‌ای که اعضای آن از آزادی کامل برخوردار نبودند، و مورد بهره کشی قرار می‌گرفتند، تبدیل شدند. در دوره ساسانیان جماعتهای خود مختار آزادی خود را از دست دادند، و یا به زمین‌های سلطنتی تبدیل شدند یا از طرف شاهان ساسانی به اشرافی که از پرداخت مالیات معاف بودند، اهداء گردیدند. در نتیجه بسیاری از مالکین کوچک و اعضای جماعتهای آزاد به منظور فرار از ظلم مامورین مالیات و نظامیان یا زمین خود را ترک کردند، و یا زمین خود را در اختیار اربابان قدرتمند گذاشتند و به التجاء آنها در آمدند. این پویش از یک سوی به پیدایش زمینداران بزرگ کمک کرد، و از سوی دیگر مالیات دریافتی دولت را شدیداً کاهش داد. در دوره ایران اسلامی، اشرافیت ایرانی که با کنار زدن اشرافیت عرب توانسته بودند بر جامعه مسلط شوند، به ناگاه با قدرت گیری غلامان ترک و در پی آن ترکمانان و مغولان طی قرون ۷-۴ جایگاه خود را از دست دادند و در نتیجه اشرافیت جدید از سپاهیان ترک به همراه ایرانیانی که نقش دیوان سالاران را به عهده داشتند و نیز نخبگان مذهبی (علما) جایگزین طبقات نظامی، دیوان سالاری و زمیندار دوره قبلی شدند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
137
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
sorenjan
sorenjan
1401/11/01
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی درباره فئودالیسم ایران قبل از مشروطه

تعداد دیدگاه‌ها:
1
برای روشن شدن نام اصلی نویسنده و شرایط چاپ کتاب در آن دوران، از مولف خواستیم تا یادداشتی در این خصوص بنویسید که در ادامه می‌خوانید:
من حتی در نوجوانی که در ایران بودم در نشریات «روشنفکری» آن سال‌ها -فردوسی و بامشاد- داستان کوتاه و شعر می نوشتم و از همان موقع از نام مستعار استفاده می کردم. جوجه‌هائی مثل بنده که به جای خود، ولی کمتر کسی در آن سال‌ها قلم می‌زد که اسم مستعار نداشته باشد! اگرچه این روزها اغلب گربه‌ها «زاهد» شده‌اند ولی استفاده از نام مستعار تحت یک نظام خودکامه و سرکوبگر بسیار گسترده است. چون تا وقتی که نام مستعاری لو نرفته باشد، حداقلی از امنیت به شما می‌دهد که حیوانات صد چشم امنیتی ممکن است ندانند که فلان کس به واقع کیست!
به همین خاطر برای این کتاب که در واقع اولین کتابی است که منتشر کرده‌ام، ترجیح دادم از نام مستعار بهروز امین استفاده کنم. البته در اینجا یک مصیبت دیگر هم بود- یعنی گذشته از آن که امنیتی‌ها ممکن بود به شما گیر بدهند- اگر درآن سال‌ها به یک نویسنده روسی و به اصطلاح از شوروی سابق می‌گفتید بالای چشمش ابروست، دوستان چپ‌اندیش هم برای شما « کارت عضویت در ساواک» منتشر می‌کردند!! در اغلب موارد هم کار نداشتند که طرف از چه زاویه‌ای به فلان مورخ «مارکسیست» روسی انتقاد کرده است.
و اما روایت نوشته شدن این کتاب هم احتمالاً جالب است. خواهر یکی از دوستان من که دست بر قضا در ایران زندانی سیاسی بود، پس از آزادی به انگلیس آمده بود و در برابر ادعای من که دوستان در ایران؛ تاریخ و به خصوص تاریخ‌نگاری مارکسی را جدی نمی‌گیرند با قاطعیت اعلام کرد که اشتباه می‌کنی چون چند کتاب خوب «مارکسیستی» منتشر شده است و از جمله از بهترین‌شان که کتاب آقای فشاهی بوده باشد سخن گفت. من درآن موقع تازه چند ماهی بود که دوره دکترا را شروع کرده بودم و برنامه داشتم ایران قرن نوزدهم را به عنوان یک «جامعه آسیائی» به تعبیر مارکس بررسی کنم و البته که باید تا حدودی تکلیفم را با مورخان شوروی روشن می‌کردم.
دردسرتان ندهم این دوست گرامی من اگرچه انتقادات مرا قبول نداشت ولی گفت اگر راست می‌گوئی بنویس و در ایران منتشرشان کن. حتما مارکسیست‌ها به تو پاسخ خواهند داد. و من هم دقیقاً همان کار را کردم ولی هنوز «رویم» نمی‌شد که مستقیما از نویسندگان شوروی سخن بگویم و به آنها خرده بگیرم. این البته کاریست که ده سال بعدش در اروپا کردم و «انتشارات نوید» «نقدی بر تاریخ‌نگاران شوروی» مرا چاپ کرد. چرایش را نمی‌دانم ولی ناشران داخل ایران به نشر این کتاب در ایران علاقه‌ای نشان ندادند و باز باید چند سالی می‌گذشت تا خلاصه‌ای از این مباحث و در واقع نسخه‌ای از پایان نامه‌ام که ناکام مانده بود را در کتاب «استبداد، مسئله مالکیت و انباشت سرمایه در ایران»(1380) در ایران منتشر کنم.
خلاصه‌ای از نقدم بر تاریخ‌نگاران شوروی را در این کتاب آوردم و حتی وزارت فخیمه ارشاد هم زیر سبیلی در کرد که در دو فصل «بازخوانی مختصری از نوشته‌های مارکس» و «بازخوانی مختصری از نوشته‌های لنین» را منتشر کنم که در آنها تمرکز اصلی برروی شیوه تولید آسیائی بود.
احمد سیف
https://www.bashgaheadabiyat.com/product/feodalisme-iran
درباره فئودالیسم ایران قبل از مشروطه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک