رسته‌ها
لاییسیته: بنیادها و هدف های آن
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 14 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 14 رای
چاپ کتاب «لائیسیته» بنیادها و هدف‌های آن، نخستین بار سال ۲۰۱۳ از سوی انتشارات خاوران در پاریس به چاپ رسید و تمام نسخه‌های آن بفروش رفت. از آنجا که قصد من از تالیف این اثر، نشر آن عمدتا در داخل ایران بود اینک نسخه اینترنتی آن از طریق «باشگاه ادبیات» به رایگان در اختیار عموم است. اما و به ضرورت یکی دو نکته را در باره محتوای این اثر و به مناسبت نشر انترنتی آن یادآور می‌شوم.
نخست آنکه در این کتاب کوشیده‌ام موضوعات یا سوژه‌های بنیادی مفهوم «لاییسیته» را مناسب درک و فهم ایرانیان توضیح دهم. از این رو توضیحاتی فشرده از چگونگی پیدایش تاریخی ذهنیّت esprit لائیک، یا سکولار و لائیک در فصل‌های آغازین کتاب آورده‌ام. این بخش کتاب خواننده ایرانی را که نوعا شناخت حدّاقلی معتبر نسبت به موضوع ندارد، در فهم دقیق و روشمند سکولاریسم، لائیسیته یاری می‌کند.. سکولاریسم یا لائیسیته نه تنها ضّد دین نبوده و کوچکترین تهدیدی نسبت به باور باورمندان و اهل دیانت نداشته و ندارد، بلکه برعکس ادعای دشمنان لائیسیته و سکولاریسم، لائیسیته پاسدار حق آزاد باورهای قدسی‌مآب یا دینی افراد است و بنابر قانون از حریم خصوصی باورهای دینی حراست می‌کند. اما در بینش سکولار، لائیک یک اصل باید و باید به اجراء درآید. که آن « امر جدایی» ست. یعنی جدایی دو قلمرو :«قلمرو عمومی» از «قلمرو خصوصی».
من در کتاب چند و چون این دو قلمرو را که گلوگاه سکولاریسم یا لائیسیته است، در گنجایش این نخستین اثر به فارسی توضیح داده‌ام. طبعا در دیگر نوشته‌هایم روی موضوع، بدان پرداخته‌ام و باز می‌پردازم. اما امید دارم که نشر انترنتی این کتاب بتواند افقی روشن و البته بی‌طرف نسبت به موضوع پیچیده و جنجال برانگیز لائیسیته و سکولاریسم، بگشاید.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
233
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
saharnak
saharnak
1400/12/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی لاییسیته: بنیادها و هدف های آن

تعداد دیدگاه‌ها:
1
استاد صدیق یزدچی در برنامه های ایران مدرنیته به زیبایی اندیشه های ..........مثل فردید و جلال آل احمد و داریوش شایگان را بررسی میکنند. شما را به دنبال کردن اندیشه های این استاد بزرگ دعوت میکنم.
لاییسیته: بنیادها و هدف های آن
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک