رسته‌ها

شوروی به کجا می رود؟ منتخبی از مقالات مانتلی ریویو ۱۹۸۸ - ۱۹۸۹

شوروی به کجا می رود؟ منتخبی از مقالات مانتلی ریویو ۱۹۸۸ - ۱۹۸۹
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 8 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 8 رای
فهرست مقالات عبارتند از:
تفکر نوین گورباچف و سیاست نوین جهانی / لئون وفسی
مسائل اقتصاد شوروی: واقعی و کاذب / هانس بلومند فلد
دوره جدید شوروی / کارل مرزنی
قرارداد نیروهای میان برد هسته ای / هربرت بیکس
درباره اقتصادهایی که برنامه ریزی مرکزی دارند / جویس کلکو
تندروهای پرسترویکا / پاتریک فلاهرتی
شوروی به کجا می رود؟ / دانیل سینگر
پرسترویکا: نیاز به تحلیل طبقاتی / پری کارت رایت
سوسیالیسم و محیط زیست / پل سوئیزی
بحران اقتصادی شوروی / تئودور شانین
نقطه اوج نزدیک می شود / پل سوئیزی، هری مگداف
بحران بدهی و دگرگونی در اروپای شرق / پل فیلیپس
هزار و نهصد و هشتاد و نه / پل سوئیزی
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
187
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ashoozartosht
ashoozartosht
1400/11/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شوروی به کجا می رود؟ منتخبی از مقالات مانتلی ریویو ۱۹۸۸ - ۱۹۸۹

تعداد دیدگاه‌ها:
4
پل سوئیزی در جدل قلمی با شارل بتلهایم در دهه 60 میلادی پیش بینی کرد که شوروی به سوی سرمایه داری می رود . سی سال پیش از او ، تروتسکی در « انقلابی که به آن خیانت شد » همین را نوشته بود ؛ اما مرور پیشینه بحث در باره امکان سوسیالیسم در روسیه نشان می دهد که انقلابیون از جمله در مورد ماهیت نظام دچار توهم نبودند بل که تصور می کردند که به علت ناتوانی سرمایه داری روسی در روفتن استبداد تزاری ، انجام این مهم از پس جنبش کارگری و در اتحاد با برزگران برمی آید . لنین سوسیالیسم را سرمایه داری دولتی به اضافه الکتریزاسیون ( برقی کردن ابزار کار ) وصف کرده بود و امکان غرق شدن مگس انقلابیون در فنجان داغ بورکراسی روسی را بیان کرده بود . بعدها در پس قیل و قال حول مفاهیمی چون برنامه و مالکیت ، اصل ماجرا گم شد . با این حال ، انقلاب روسیه به عنوان نمونه دگرسازی آگاهانه بافت اقتصادی ـ اجتماعی هنوز چندان که باید موضوع کاوش چاره اندیشانه نبوده است ؛ در حالی که پیامدهای نظم بازاری در تخریب طبیعت و تأمین نیاز بشر اکنون در گستره زمین مشهود است . ( دقیقاً در زمان نیاز مردم به ماسک و الکل ، نظم بازار به کاهش عرضه و بالا کشیدن قیمت پرداخت و دولت ها ، لیبرال ترین دولت ها ، ناچار شدند در نظام بهینه گزین بازار دخالت کنند . )
چیزهایی که درباره‌ی شوروی نوشتید جای تامل دارد و گیرا نوشتید ولی درباره‌ی ماسک و الکل در اولین روزهای دنیاگیری کرونا و ربط آن به نقد سرمایه‌داری با شما موافق نیستم. من جایی نخواندم و ندیدم که شرکت‌ها و کارخانه‌ها برای افزایش قیمت، از عرضه‌ی ماسک و الکل خود کاسته باشند (البته شاید استثنائاتی وجود داشته باشد) و تا جایی که می‌دانم خطوط تولید خود را بیش‌تر کردند. دولت‌ها هم وارد این بازی عرضه و تقاضا نشدند و سوسیالیست‌بازی درنیاوردند. یادم است دولت انگلیس یک کارهایی کرده بود مثل خرید کارخانه‌ی تولید ماسک، که با اعتراضاتی روبه‌رو شد. و مهم‌تر از همه، چرا قیمت ماسک و الکل با این همه افزایش تقاضا، پس از مدتی، دوباره به حالت تعادل رسید؟ دلیلش ساده است، چون بازار خود را تنظیم می‌کند. ضمنا نباید هر ورود دولت به عرصه‌ی سلامت را دخالت دولت در سرمایه‌داری تلقی کنیم، چراکه در همه‌ی کشورهای سرمایه‌داری، خرید لوازم و انبار کردن آن‌ها برای شرایط بحرانی، بسیار عادی است. اگر نقد چپ خوب درباره‌ی کرونا می‌خواهید توصیه می‌کنم «هیولا وارد می‌‌شود» اثر مایک دیویس را بخوانید که در همین کتابناک هم بارگذاری شده است.
مال بارزی نزدم گرچه بی مصداق هم نبوده است ؛ با این حال در جریان همه گیری کرونا ، واکسیناسیون و قرنطینه و اطلاع رسانی ، به « بهترین سازوکار تخصیص منابع و تأمین نیاز » واگذار نشد ، به سخن دیگر ؛ واقعیت ، ایدئولوژی تمامت طلبانه بازار را به حاشیه راند . این امر در زمینه های دیگر ، مشخصاً کاهش زمان کار در روند الکترونیک و روباتیک شدن بیش از پیش تولید هم می تواند روی دهد چون هزینه های بی کارسازی میلیونی به مراتب بیش از سود ناشی از کاهش تعداد کارکنان است . نتیجه سودورزی بی توجه به پیامدهای اجتماعی آن در گستره ملی از هم اکنون بارز است و در هزینه زندان و دادگاه و پلیس و افزایش خشونت و قدرت گیری تشکل ها و جریان های دگرستیز نمود می یابد . در واقع ، من از منظر اجتماعی ـ تاریخی به موضوع نگاه می کنم و بازار را یک جزء از کل متحول اجتماعی می بینم . از این منظر دعاوی سیطره جویانه منادیان نظم بازار با الزامات زیست جمعی در تضاد است . به هر حال ، از تذکر و راهنمایی تان سپاس گزارم .
شوروی به کجا می رود؟ منتخبی از مقالات مانتلی ریویو ۱۹۸۸ - ۱۹۸۹
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک