رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
تاریخ مهاجرت اقوام در خلیج فارس
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 8 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 8 رای
کتاب حاضر تحقیقی است درباره ملوک هرموز و نقش آنها در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، نیز تحولات سیاسی و اجتماعی و جمعیتی خلیج فارس. کتاب متشکل از چهار فصل است. در فصل اول تاریخ ملوک هرموز از مهاجرت تا تثبیت با این مباحث بررسی می‌شود: آغاز تاریخ ملوک هرموز، منشا نژادی ملوک هرموز، تحولات خلیج فارس پس از اسلام تا قرن ششم، مهاجرت اقوام، بررسی وضعیت سیاسی و اجتماعی سواحل عمان، ترکیب جمعیتی و نژادی بخش‌های جنوبی، مسیرهای تجاری هرموز تا قرن ششم. در فصل دوم تصویری از تحولات سیاسی و اقتصادی هرموز در قرن هفتم و هشتم هجری فراهم می‌آید; سپس تاثیر یورش مغول بر جا به جایی قدرت در کرمان و فارس و اثرات آن بر روند قدرت‌گیری ملوک هرموز، همچنین علل افول و رکود کیش و جایگزینی هرموز به جای آن به تفصیل بیان می‌شود. مباحث عمده این فصل عبارت‌اند از: کرمان و فارس در آستانه یورش مغول، زندگی سیاسی ملوک قدیم هرموز، تلاش رکن‌الدن محمود قلهاتی برای استقلال، انقراض سلفریان فارس و زمینه کسب استقلال هرموز، استقلال هرموز، مداخلات کرمان و فارس، انتقال پایتخت به جزیره جرون، عصر ملک اسلام دوره اعتلای کیش، ملک عزالدین گردانشاه و مسئله کیش، افول نهایی کیش، فال و خنج نواحی پس کرانه‌ای هرموز، توران شاه اول و بحران داخلی، محمدشاه و روابط با آل مظفر و تیموریان. فصل سوم با عنوان "عصر بحران‌های داخلی" به بررسی تحولات اقتصادی و سیاسی هرموز در قرن نهم پیش از ورود پرتغالی‌ها اختصاص دارد. در این فصل همچنین به جغرافیای تاریخی جزیره و توابع آن در بخش‌های ساحلی شمال و جنوب خلیج فارس اشاره می‌شود. مباحث دیگر این فصل عبارت‌اند از: جزیره جرون، تبادلات اقتصادی هرموز، ساختار شهری جرون، بیرونات، عمان، بحرین و قطیف، بخش‌های ساحلی ایران. در فصل چهارم که "عصر استعمار" عنوان گرفته، به زمینه‌های سیاسی اقتصادی ورود پرتغالی‌ها به هرموز اشاره می‌شود، در پی آن، از واکنش نیروهای اجتماعی و سیاسی جزیره در مقابل حضور پرتغالی‌ها سخن می‌رود، سپس این مباحث مطرح می‌شود: دلایل عدم حمایت شاه اسماعیل از پادشاه هرموز، چگونگی برخورد نظام‌های اجتماعی موثر در این قیام‌ها، بررسی تاثیرات گوناگون حضرو پرتغالی‌ها در اقتصاد هرموز و منطقه، شرایط و دلایل انحطاط اقتصادی و سیاسی هرموز، نحوه توجه ایران به مسائل جنوب در عصر شاه عباس، چگونگی آزادسازی هرموز و نتایج فتح این جزیره از طرف نیروهای ایرانی و ارزیابی نقش انگلستان در این رویداد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
ali.amirazodi
ali.amirazodi
1400/09/11
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ مهاجرت اقوام در خلیج فارس

تعداد دیدگاه‌ها:
1
تحقیق خوبی است ...کامل ومفصل.
علیرغم پیشینه تاریخی و اثر گذاری فرهنگی هرمز در تاریخ کشورمان مغفول مانده و چنین مطالعاتی کمک میکند که بخشی از سرزمین خود را بشناسیم.
تاریخ مهاجرت اقوام در خلیج فارس
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک