رسته‌ها
کوششی در آموزش خط سیاق
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 12 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 12 رای
کتاب حاضر که «کوششی در آموزش خط سیاق» نام گرفته، حاکی از فرهنگ کهنی است که ریشه در تاریخ قرون قبل از اسلام در ایران دارد، از آن زمان تا سال ۱۳۰۸ شمسی اصول قوانین و مبانی آن کاملا شناخته شده بود و برای علاقه مندان در کلاسهای آموزشی تدریس میگردید.
در طول زمان مذکور، ارقام و اعداد مکتوب مورد نیاز رده های مختلف جامعه به هر شکل و صورتی به شیوه سیاقی نوشته میشد که به آن «سیاق رقومی» میگفتند ولی در زمان سلطنت پهلوی اول، تدریس این شیوه تحریر از برنامه آموزشی مدارس حذف و ارقام و اعداد ریاضی که اعداد هندسی نامیده میشدند جای سیاق رقومی را گرفت و رفته رفته شیوه تحریر سیاقی به دست فراموشی سپرده شد تا آنجاکه امروزه به ندرت سالخوردگانی مشاهده میگردند که با سیاق رقومی آشنایی داشته و قادر به خواندن و نوشتن آن باشند.
کتاب دو بخش دارد: بخش اول: تألیف و بخش دوم: تدوین.
منظور از تألیف، پژوهشهایی است که براساس کتب درسی نیمه دوم دوران قاجار، مدارک مکتوب، مصاحبه ها و شنودهای شفاهی خاطرات بزرگسالان، گردآوری، منظم و درهم آمیخته شده اند. در قسمت دوم که بخش تدوین نام گرفته است، کتب کلاسیک سیاق را شناسایی و قسمتهای آموزشی و قوانین درونی مربوط به آن را مورد بررسی قرار داده است و در پایان با بهره گیری از آموزشهای آن، به آموزش سیاق پرداخته است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
418
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Mohsen1158
Mohsen1158
1400/08/15

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کوششی در آموزش خط سیاق

تعداد دیدگاه‌ها:
1
کتابی است بسیار ارزنده ،‌از جناب صفی نژاد بسیار متشکرم ، همچنین از موسسه کتابناک که مرا در دستیابی به کتاب یاری رساندند.
کوششی در آموزش خط سیاق
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک