رسته‌ها
جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 16 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 16 رای
جنگ شش‌ روزه ۱۹۶۷ نبردی بود که از ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن رخ داده و با پیروزی مطلق اسرائیل به پایان رسید. این نبرد نقطه اوج بحرانی بود که از تاریخ ۱۵ مه تا ۱۲ ژوئن ۱۹۶۷ به درازا انجامید و در آن اسرائیل با شکست ارتش چند کشور عربی قسمتی از خاک آن‌ها را تصرف کرد.
جنگ خردادی اعراب و اسرائیل از رویدادهای غریب و حیرت آوری بود که نه تنها سیمای عالم را آشفته کرد، بلکه عوارضی که به دنبال داشت، اثرات سیاسی، اقتصادی اجتماعی و روانی غیرقابل انکاری را بر صحنه سیاسی خاورمیانه رقم زد که تا سالها بعد شیارهای تاریک و غم افزای آن چهره جهان عرب را دگرگون خواهد کرد. از جمله عوارض غیرقابل انکار نبرد مذبور، اثر روحی غیرمستقیمی بود که بر مردم مسلمان غیرعرب داشت...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
248
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
walterbenjamin
walterbenjamin
1400/07/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل

تعداد دیدگاه‌ها:
2
مـجـله هفـتگـی زن روز در مـعرفـی کتـاب: «بـرای نـخستـین بار کتـابی با توجـه به عمق حـادثه و با نـگرشی همه جانبـه در تحلیـل و تفسیـر جنـگ شـش روزه به زبان فـارسی منتشـر شده است. «نـجاتی» کـه پیش از این، با تالـیـف و تـرجمه‌هایی مانـنـد: زنـدگی و مـرگ قـهـرمان پـاتریس لومـومـبا، یک ویـت کنـگ یـک مـیلیـون دلار و مـحاکمه مارشـال پتـن، بر زمینـه‌های سیـاسی روزگار نـگاهی وفـادار افـکنـده، اینک با بی‌غـرضی به تـصویـر و تحلیل مـاجراهای اعـراب و اسرائـیل پـرداخته اسـت ... «نـجاتی» به یـاری مـدارک و شـواهد مستـند، پیـوسته تاریخ را در مسیـر هدف خویش شکاف می‌دهد، عوامل را می‌کـاود، حوادث را به آزمایـشگاه دیـالکتـیـک می‌کِشـد و جـراحی می‌کنـد و ماهیت اصلی معلول‌ها را به نمایـش می‌گـذارد. «نـجاتی» با وجـود آنـکه حقـیـقت و دیـنامیسم تـاریخ را می‌شنـاسد، در لحظه‌هایی از کتـاب به صورت یک واقعـه‌نـویس سـاده درمـی‌آید که به دنـبال حـوادث سـطحی و ژورنـالیسـتی کشیـده مـی‌شود (بخش‌های اشتـباهات اعراب و کوشش‌های دیپلماسی بعد از جنگ). امــا این لحظه‌ها زودگذر است. بـیـان بـی‌تکـلف و داستـان‌گونه‌ی کـتـاب از لابـلای این لـغزش‌های جزئـی، جهـت خـود را زود می‌یـابد و نه بــا زمــزمـــه‌ای بــلکه با غــرشــی تسخیــرکنــنــده در ذهــن جــاری مــی‌شود.
جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک