رسته‌ها

قانون اساسی آمریکا با نگاهی به تاریخچه سیاسی و فرهنگی

قانون اساسی آمریکا با نگاهی به تاریخچه سیاسی و فرهنگی
امتیاز دهید
5 / 2.3
با 3 رای
امتیاز دهید
5 / 2.3
با 3 رای
ما مردم ایالات متحده ، درراستای ایجاد اتحایه ای کامل تر،استقرار عدالت،تامین آسایش ملی،متضمن دفاع جمعی،رشد و بهبود رفاه عمومی و حفظ دست آوردهای آزادی برای خویش و آیندگان مان،قانون اساسی حاضر را برای ایالات متحده آمریکا تصویب و مقرر می داریم.
اصل اول
بخش ۱
تمامی اختیارات قانونگذاری در این قانون اساسی،به کنگره ایالات متحده مرکب از مجلس سنا و مجلس نمایندگان،واگذار می گردد.
بخش ۲
مجلس نمایندگان متشکل از اعضایی است که مردم ایالت های مختلف هردوسال یک بار آنان را انتخاب می کنند و نیز رای دهندگان ایالتی که مجلس آن ایالت بیشترین نماینده را دارد . هیچ کس تا زمانی که به سن بیست پنج سالگی نرسد و هفت سال تابعت ایالات متحده را دارا نباشد و در زمان انتخاب،در ایالتی که از آن انتخاب می گردد اقامت نداشته باشد ، نمی تواند نماینده شود . تعداد نمایندگان و میزان مالیات های مستقم ایالت هایی که به اتحادیه ملحق می شوند براساس جمعیت آنها تعیین می شود.تعداد جمعیت با افزودن سه پنجم سایر افراد به کل افراد آزاد معین می شود . افراد آزاد شامل کسانی است که یرای یک دوره چندساله تعهد خدمت داشته باشند اما سرخ پوستان معاف از مالیات را در بر نمی گیرد . سرشماری اصلی ظرف سه سال پس از نخستین اجلاس کنگره ایالات متحده و هر دوره ده ساله بعدی به نحوی انجام می پذیرد که از طریق قانون و به وسیله ی کنگره معین می گردد . تعداد نمایندگان ازیک نماینده به ازای هر سی هزار نفر نباید تجاوز کند ، ونیز همچنین هرایالت بایدحداقل یک نماینده داشته باشد و تا زمان انجام سرشماری مزبور هر یک از ایالات به تعداد ذیل نماینده انتخاب می کنند : ایالت نیوهامپشیر سه نماینده ؛ ماساچوست هشت نماینده ؛ رود آیلند و توابع یک نماینده ؛ کانکتیکت پنج نماینده،نیویورک شش نماینده؛نیوجرسی چهار نماینده؛پنسیلوانیا هشت نماینده؛دلاویر یک نماینده ؛ ویرجینیا ده نماینده ؛ کارولینای شمالی پنج نماینده ؛ کارولینای جنوبی پنج نماینده وجورجیا سه نماینده.
زمانیکه کرسی های نمایندگی ایالتی بلاتصدی شود ، مقامات اجرایی آن ایالت دستور انتخابات در راستای جایگزینی آنان صادرمی کنند . مجلس نمایندگان ، رییس و سایر مسولین خود را انتخاب می نمایند و این مجلس دارای اختیار انحصاری در استیضاح است.
بخش ۳
دو سناتور از هر ایالت که مجلس قانونگذاری ایالتی برای مدت شش سال انتخاب می کند مجلس سنای ایالات متحده را تشکیل می دهند و هرسناتور دارای یک رای است. در جلسه ای که سناتورهای مجلس سنا پس از نخستین انتخابات تشکیل می دهند،سناتورها در صورت امکان باید به سه دسته مساوی تقسیم شوند.کرسی های سناتورهای دسته نخست باید درپایان سال دوم،کرسی های دسته دوم در پایان سال چهارم و کرسی های سایر سناتور ها درپایان سال ششم بلاتصدی گردد، به طوری که بتوان یک سوم نمایندگان را هر دوسال یک بار مجددا انتخاب کرد و درصورتی که در دوره فترت مجلس قانونگذاری ایالتی به علت استعفا یا نظایرآن، کرسی نماینده ای بلاتصدی بماند، مقامات اجرایی آن ایالت می توانند موقتاً انتصاب های را تا برگذاری اجلاس آینده مجلس قانونگذاری ایالتی که کرسی های بلاتصدی را پر می نماید، انجام دهند.هیچ کس تا زمانی که به سن سی سالگی نرسیده باشد و نه سال تبعه ایالات متحده نباشد و درزمان انتخاب مقیم ایالتی نباشد که از آن انتخاب می شود، نمی تواند سناتور مجلس سنا شود. ریاست مجلس سنا را معاون رییس جمهور ایالات متحده عهده دار است لیکن حق رای نخواهد داشت، مگر زمانی که تعداد نمایندگان موافق و مخالف یکسان باشند.
سنا سایر مقامات خود و نیز یک نفررییس موقت را برای مواقع غیبت معاون رییس جمهور و یا زمانی که وی به جای رییس جمهور ایالات متحده انجام وظیفه می نماید،انتخاب می کند. سنا اختیار دارد که به کلیه موارد (اعلام جرم علیه مقامات دولتی) به طورانحصاری رسیدگی کند وزمانی که اعضای آن براب این مهم جلسه تشکیل می دهند،باید سوگند یاد کرده ویا رسماً بیان دارند که جز حقیقت برزبان نمی آورند. زمانی که شخص رییس جمهور ایالات متحده محاکمه می شود، رییس دیوان عالی کشور ریاست جلسه محاکمه را برعهده دارد. هیچ کس را نمی توان مجرم شناخت مگر اینکه دو سوم از نمایندگان حاضردر جلسه در این مورد متفق القول باشند.
درخصوص اعلام جرم علیه مقامات دولتی، حکم صادره در حد عزل از سمت، سلب صلاحیت احراز هرگونه سمت افتخاری یا مسئولیت تعهدآور و یا انتفاعی درایالات متحده خواهد بود، با وجود این کسی که محکوم می گردد،بر اساس قانون تحت تعقیب،محاکمه،محکومیت و مجازات قرار می گیرد.
بخش ۴
زمان،مکان و نحوه برگذاری انتخابات سنا و مجلس نمایندگان را مجلس قانونگذاری هر ایالت مشخص خواهد کرد،لیکن در هرزمان، به استثنا موارد مربوط به مکان انتخاب سناتورها، از طریق وضع قانون می تواند مقررات گفته شده را تنظیم نموده یا تغییر دهد.
هرساله حداقل یک بارکنگره تشکیل جلسه می دهد، این جلسه در اولین دوشنبه ماه دسامبر می باشد، مگر اینکه نمایندگان به موجب قانون روز دیگری را معین نمایند.
بخش ۵
هرکدام از مجلس بر انتخابات، گزارش آرای انتخابات و صلاحیت اعضا نظارت نموده و جلسات آنها با حضور اکثریت نمایندگان رسمیت می یابد. اما در صورت به حد نصاب نرسیدن تعداد حضار،جلسه به روز دیگر موکول خواهد شد و مجلس مجاز است که اعضای غایب را به شیوه و با تنبیهاتی که خود تعیین می کند ملزم به حضور در جلسات سازد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
136
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ghanonyar021
ghanonyar021
1401/04/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی قانون اساسی آمریکا با نگاهی به تاریخچه سیاسی و فرهنگی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
قانون اساسی آمریکا با نگاهی به تاریخچه سیاسی و فرهنگی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک