رسته‌ها
کمک های اولیه زندگی معتادان
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
هرجا که یک معتاد هست، همیشه یک توانمند ساز هم هست. معتادی که می‏کوشد تا روابط و عملکرد معقول و بهنجاری در جامعه داشته باشد، نمی‏تواند بی‏آنکه کسی او را یاری دهد، به این هدف دست یابد و اغلب بیش از یک توانمند‏ ساز نیاز دارد تا بتواند کارش را از پیش ببرد.
اگر این کتاب را برای خواندن انتخاب کرده‏اید، یعنی می‏دانید که مشکلی وجود دارد. وقتی لغت «توانمندسازی» را می‏بیینید، احساس گناه، درد و رنج، هراس و شرمساری همگی به یکباره وجودتان را فرا می‏گیرد.
در زندگی شما کسی هست که شما دوستش دارید. کسی که برایتان بسیار عزیز است اما مشکلی دارد. وقتی این کتاب را می‏خوانید، شخص خاصی به ذهنتان می‏آید. شخصی که برایتان ارزشمند است و شما به خاطرش رنج می‏کشید.
مشکل اینجاست که فرد معتاد با اعتیادش آرام آرام و شاید نه خیلی آرام خودش را به کشتن می‏دهد؛ و همین، شما را می‏کشد.
شما دچار یک نوع جراحت عاطفی می‏شوید زیرا تمام آنچه را که اعتیاد از شما و فرد معتاد گرفته است یا خواهد گرفت را می‏توانید ببینید. اعتیاد شادی، سلامتی، آزادی و روابط سالم را از فرد معتاد می‏ورزد. معتادی که او را خیلی خوب می‏شناسید و می‏توانید تمامی خصوصیات و ویژگی‏های جالب و خوبی را که در او دوست دارید، لیست کنید. اما می‏بیند که دیگر آن فرد گذشته نیست. عوض شده است. گوئی دیگر او را نمی‏شناسید. غیر قابل پیش‏بینی، دمدی مزاج، انزواطلب و افسرده شده است. وقتی مصرف می‏کند آدم دیگر‏ی می‏شود.
مواد او را عوض کرده است. مواد همه چیز را عوض کرده است.
اینگونه نیست که تلاشی برای بهبود اوضاع نکرده باشید. این کتاب یک کتاب دانشگاهی نیست که به مطالعه رفتارهای انسانی بپردازد. که اگر اینطور بود به هیچ عنوان شما را جذب خودش نمی‏کرد. شما ناامید شده‏اید. هرکاری را که بلد بوده‏اید. انجام داده‏اید. بارها از دیگران تقاضا‏ی کمک کرده‏اید. زمان و انرژی زیادی را صرف کرده‏اید تا به او که دوستش دارید کمک کنید. اما هیچ کدام فایده‏ای نداشته است. این کتابچه می‏تواند زنگ بیدار‏ی شما باشد اگر بخواهید.
جا‏یی در امتداد مسیر، به ذهنتان رسید یا از کسی شنیدید که در این اعتیاد شما فقط یک تماشاگر نبودید؛ بخشی از فرایند بودید. شما نزدیک به صحنه بودید و شاید از نزدیک هم کمی نزدیک‏تر. کم کم از خود می‏پرسید که آیا کارهایی که برای بهتر شدن معتاد کردید. اوضاع را بدتر نکرد؟ و دست کم این را می‏فهمید که روی زندگی، سلامت و آرامش خودتان تاثیر بدی داشته است. آیا ممکن است که بیش‬تر از خود معتاد تحت‏تأثیر قرار گرفته باشید؟ این سوالات را بارها و بارها از خود می‏پرسید، در حالیکه او روز به روز غرق تر و غرق تر می‏شود.
گاهی می‏خواهید بدانید که آیا یک توانمند سازهستید و اگر از پیش می‏دانستید که یک توانمند ساز هستید، می‏خواهید بدانید چطور می‏توانید از اینکار دست بردارید و در عین حال به عزیزتان هم کمک کنید از عادت مخرب خود رها شود.
برای من تردیدی وجود ندارد که شما او را در اعتیادش یاری نموده‏اید. کسی که عزیزش معتاد است، خواسته یا ناخواسته اینکار را می‏کند. در زندگی شخصی خود من، وقتی بر می‏گردم. و به کلیه‏ی روابط فردی و حرفه‏ای که با افراد درگیر با اعتیاد داشته‏ام نگاه می‏کنم، می‏بینم دقیقاً کارهایی را انجام می‏دادم که توانمند ساز بوده‏اند.
اما آن زمان این‏ها را نمی‏دیدم.
پس، دیگر فشاری وجود ندارد- شما یکی از ما هستید. یکی از هزاران هزار افرادی هستید که کسی را دوست دارند که معتاد است و کوشیده‏اند تا کمکش کنند، اما بعداً فهمیده‏اند که کارشان درست نبوده است. این کتاب را برای قضاوت یا با یک روحیه‏ی خود- انتقادی نخوانید. بلکه آن را راهنما‏یی بدانید در مسیرتان که به شما می‏گوید چقدر در زندگی توانمند ساز بوده‏اید و چگونه رها شوید. و این، هدف این کتابچه است: زمان آنست که سلامتی خود را بازیابید.
از طریق این کتابچه می‏توانید توصیه‏های مستقیم و خوبی را در مورد اینکه چطور حدود و مرزهای سالمی را میان خود و عزیز معتادتان تعیین کنید، دریافت نمائید. ممکن است اینکار به نظر خشن بیاید، اما حقیقتاً نیاز است و نباید از انجامش غافل شوید. هر چه مدت طولانی‬تری این الگوی اعتیادی در زندگی شما بوده باشد، بازسازی روابط ضروری‏تر و انجامش دشوارتر خواهد بود.
اما اینکار شد‏نی است و شما میتوانید آن را انجام دهید. اگر به این توصیه گوش کنید و مرزها را تعیین کنید، دیری نمی‏گذرد که توانایی لازم برای رسیدن به یک تعادل مطلوب را بدست می‏‏آورید.
با این همه، نباید فکر کنید که این کتاب کمکتان می‏کند تا عزیزتان را از اعتیادش جدا سازید. در واقع، اینکه فکر کنید شما مسئول پاک شدن دیگری هستید، یکی از نشانه‏های بارز افراد توانمند‏ساز است. این کتاب به شما کمک می‏کند ارتباط مناسب‏تر و متعادل تر‏ی با فرد معتاد داشته باشید، که در صورت واکنش مثبت او، متوجه فایده‏ی آن در زندگی خود خواهد گردید. این کتاب هیچ فرمول یا روش جادو‬ئی خاصی ندارد تا کسی را مجبور به واکنش مثبت نماید.
اگر تصمیم بگیرید که زندگی سالمی داشته باشید و چارچوب مناسبی را در روابط‏تاین در نظر بگیرید، این امکان به وجود می‏آید که فرد معتاد کس دیگر‏ی را پیداکند تا او را در اعتیادش توانا سازد.
بخشی از سلامت اینست که بدانیم چه چیز‏ی را می‏توانیم کنترل کنیم و چه چیز‏ی را نمی‏توانیم. تمام آنچه می‏توانید انجام دهید و آنچه که باید انجام دهید اینست که یک زندگی عاطفی سالم و طبیعی برای خود خلق کنید. اینکه اطرافیانتان به شیوه‏های درستی واکنش نشان بدهند، به خودشان بستگی دارد. دست شما نیست. همیشه همینطور بوده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
89
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ghanonyar021
ghanonyar021
1400/04/28
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کمک های اولیه زندگی معتادان

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
کمک های اولیه زندگی معتادان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک