رسته‌ها

تاثیر مکانیزم های نظام راهبری بر مدیریت سود

تاثیر مکانیزم های نظام راهبری بر مدیریت سود
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
بی شک یکی از تحولات صنعتی در قرن هجدهم ظهور شرکت های سهامی و تفکیک مالکیت از مدیریت بود که در نتیجه این تحولات شرکت های سهامی محل تجمیع منافع ذینفعان(سهامداران،مدیران،اعتباردهندگان و کارکنان)شرکت ها شد و در پی آن بازارهای مالی سازمان یافته در اکثر کشورها به وجود آمد.در این بازارها تشویق مشارکت عمومی و حمایت قانونی از تامین کننده گان سرمایه ضروری است که این امر منجر به رونق اقتصادی و گسترش فرهنگ سهامداری در اکثر کشورها شده است.
رسوایی گستره مالی در شرکت هایی چون انرون و ولدکام و آدافی به همراه افزایش بحران ها و جرایم مالی در موارد مشابه دیگر،نگرانی های جدی را در مورد مدیریت سود،استفاده از سود گزارش شده و مسائل اخلاقی کسانی که این گزارش ها تهیه و حسابرسی میکنند به وجود آورد.بر همین اساس جهت کاهش جرائم مالی و بهبود عملکرد شرکتها باید سازوکارهای نظارتی را ایجاد کرد که فاصله ایجاد شده بین مدیریت و مالکیت را کاهش دهد،از جمله چنین سازوکارهای نظارتی،طراحی و اجرای یک نظام راهبری میباشد.
نظام راهبری شرکت در برگیرنده مجموعه روابط بین سهامداران،مدیران،حسابرسان و سایر افراد ذی نفع میباشد که متضمن برقراری نظام کنترلی به منظور رعایت حقوق سهامداران و اجرای صحیح مصوبات مجمع و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی است.
نظام راهبری از مولفه های اثربخش در کاهش مدیریت سود در شرکتها میباشد که از ابعاد گوناگونی بر مدیریت سود اثر گذار میباشد.از جمله این ابعاد که در این کتاب به تشریح آنها میپردازیم،موارد زیر میباشند:
تعداد اعضای هیات مدیره؛که هرچه بر تعداد اعضای هیات مدیره افزوده شود احتمال مدیریت سود نیز افزایش می یابد.
دوگانگی نقش مدیرعامل؛درشرکتهایی که مدیرعامل نقش دوگانه دارد امکان مدیریت سود افزایش می یابد.
تغییرمدیرعامل؛در سالهایی که مدیرعامل تغییر یافته مدیریت سود نسبت به سالهای دیگر کاهش یافته است.
سازمان حسابرسی؛سازمان هایی که وظیفه حسابرسی صورتهای مالی شرکتهای مورد مطالعه را به عهده داشته اند یا به پدیده مدیریت سود واقف نبوده اند یا در این زمینه سهل انگاری کرده اند.
ودر نهایت به این نتیجه میرسیم که بین مکانیزم های نظام راهبری و سود رابطه معکوس وجود دارد یعنی با افزایش مکانیزم های نظام راهبری میزان دستکاری در فعالیت های واقعی کاهش می یابد.
فصل اول کتاب را به تشریح مبانی نظری و پیشینه موضوع می پردازیم.
فصل دوم کتاب را به تشریح کامل روش شناسی می پردازیم.
فصل سوم کتاب را به ارائه نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها میپردازیم.
فصل چهارم نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات را با نتایج موضوع های مشابه مقایسه میکنیم.
در پایان لازم به ذکر است کتاب حاظر جاصل کار پایان نامه دانشجویی مولف اول به استاد راهنمایی آقای دکتر داریوش جاوید می باشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
120
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ghanonyar021
ghanonyar021
1400/04/28

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاثیر مکانیزم های نظام راهبری بر مدیریت سود

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
تاثیر مکانیزم های نظام راهبری بر مدیریت سود
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک