رسته‌ها

مقررات بین المللی پیرامون داوری در تجارت بین الملل

مقررات بین المللی پیرامون داوری در تجارت بین الملل
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
کتاب حاضر با هدف بررسی مقررات بین المللی پیرامون داوری در تجارت بین الملل انجام شده است. این تحقیق از نوع تحقیق¬های توصیفی- تحلیلی می¬باشد. و نتایج موضوع نشان می¬دهد که داوری در تجارت امروزه یک روش معمول در حل و فصل اختلافات بین المللی محسوب می¬شود. داوری ریشه در یک نظام حقوقی ملی ندارد و صلاحیت آن به توافق طرفین منوط است؛ داوری یک رسیدگی خصوصی محسوب می¬شود، جلسات به صورت غیرعلنی برگزار می¬شود و مهم¬ترین امتیاز داوری در مقایسه با رسیدگی از طریق دادگاه، نقش طرفین در انتخاب داورها و انتخاب وکیل است. طرفین علاوه بر اصل داوری، نسبت به جزئیات مهم دیگری از از قبیل تعداد داورها، محل داوری و مقررات اختیاری ناظر به داوری، توافق می¬کنند. قرارداد داوری باید مکتوب باشد؛ توافق بر داوری معمولاً به صورت شرط ضمن عقد و یا در یک قرارداد مستقل منعقد می¬شود. رأی داوری به خودی خود قابلیت اجرایی ندارد، بنابراین رأی مزبور باید جهت اجرا به یک دادگاه ملی ارجاع شود.
وقتی قرارداد تجاری بین المللی منعقد می¬شود امکان پیدایش اختلاف از جهات مختلف وجود خواهد داشت. لذا از طرفین این قراردادها انتظار این است که با تعیین مرجع حل اختلاف و نیز قانون حاکم بر قرارداد حل چنین اختلافات قراردادی را پیشاپیش خودشان تسهیل نمایند. البته برای حل اختلافات شیوه¬های مختلفی، از جمله مذاکره، مصالحه، داوری و دادگاه وجود دارد که در میان آن¬ها دو شیوه¬ی اقامه¬ی دعوی در دادگاه و داوری از اهمیت و کارایی ویژه¬ای برخوردارند. این دو شیوه دارای نقاط اشتراک و نیز افتراق هستند. از جمله نقاط مشترک آن دو یکی وجود روش رسیدگی مخصوص هر یک، و دیگری صدور رأی و در غایت اجرای آن می¬باشد. از موارد افتراق بین دو شیوه¬ی مزبور دولتی بودن دادگاه و لزوم رعایت آیین دادرسی مدنی در آن، و غیر دولتی و غیر رسمی بودن روش داوری که در آن استفاده از آزادی اراده¬ی طرفین دعوی و نیز داور در انتخاب نسبی نحوه¬ی رسیدگی به دعوای مطروحه و آزادی نسبتاً کامل آنان در تعیین قوانین قابل اعمال بر مسائل ماهوی دعوی می باشد(سروی مقدم، ۱۳۸۹).
اختلافات تجاری در دنیا اصولاً با استفاده از داوری تجاری بین المللی حل و فصل می¬شود. در کنار شکل گیری داوری تجاری بین المللی به عنوان مرجعی فراملی برای حل و فصل اختلافات تجاری، به تدریج نظام حقوقی جدید شکل گرفت که از نظام حقوقی ملی و بین المللی متمایز گردید و به قواعد فراملی مشهور شد(انصاری و مبین، ۱۳۸۷).
توافق اولیه جهت ارجاع حل و فصل اختلافات به داوری به طور ضمنی مبین این امر است که حکم داوری صادره در خاتمه رسیدگی باید اجرا گردد. چنانچه احکام داوری به تعداد قابل ملاحظه¬ای اجرا نگردد و یا اشکالات و موانعی در اجرای آن بروز نماید، دیگر داوری فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود(محمدزاده، ۱۳۸۰).
در مورد نقاط قوت و مزایای داوری، نویسندگان حقوقی امتیازات مختلف و متعددی را بیان کرده¬اند. اهم این نکات، علاوه بر خصوصی و غیر رسمی بودن تعیین زمان و مکان و آیین رسیدگی داوری، به رسمیت شناخته شدن حق تعیین داور با ویژگی مورد نظر طرفین و نیز حق انتخاب قانون حاکم بر قرارداد توسط طرفین می¬باشد که این حق در قانون ۳۶ ماده¬ای داوری تجاری بین المللی ۱۳۷۶ ایران به صورت صریح و تحت شرایطی به رسمیت شناخته شده است(سروی مقدم، ۱۳۸۹).
اما به این نکات باید توجه شود: داوری هم¬چون دادگاه از حمایت¬های وسیع قانون¬گذار برخوردار است و قوانین مختلف ضمن اعلام اعتبار آن شرایط لازم را هم مقرر می¬دارند؛ طرفین قراردادهای بین المللی اصولاً می¬توانند هر شخص یا اشخاصی را که به تشخیص خود دارای تخصص و سایر ویژگی¬های مطلوب باشد به عنوان داور انتخاب نمایند. همچنین طرفین این قراردادها اصولاً می¬توانند قانون حاکم بر ماهیت اختلافات قراردادی خود را که متناسب با موضوع و شرایط حرفه¬ای خود تشخیص می¬دهند و مایلند که داور بر اساس آن داوری نماید، انتخاب کنند. و طرفین داوری اصولاً می¬توانند آیین رسیدگی داوری، به عبارت دیگر نحوه¬ی عمل داور و روش اداره و ارزیابی ادله¬ی ارائه شده به داوری را خودشان مشخص نمایند به شرطی که ناقض قوانین آمره¬ی کشور محل داوری نباشد.
داوری از حیث سرعت در رسیدگی و تعیین تکلیف دعوی بدون اتلاف وقت امتیاز خاصی دارد، این¬که با داوری اسرار تجاری شرکت¬ها از افشا شدن مصون می¬ماند امتیاز ویژه برای شرکت¬های تجاری موفق و بزرگ است زیرا طبق قانون جلسات دادگاه¬ها باید علنی تشکیل گردد مگر در شرایط خاص مندرج در قوانین؛ حفظ روابط تجاری و دوستانه بین تجار با استفاده از روش حل اختلاف داوری بهتر قابل تأمین می¬باشد. و در نهایت می توان گفت که هزینه های داوری اصولاً نسبت به هزینه¬های مختلف و گزاف دادگاه بسیار ناچیز می¬باشد(خزاعی، ۱۳۹۰).
با توجه به تنوع در قوانین داخلی کشورها و فرهنگ¬های مختلف در تمام دنیا باید به این موضوع توجه می¬شد که قوانینی جامع و عادلانه که دارای فاکتور جهان شمولی باشد تدوین و اجرا گردد؛ قوانین فراملی این مهم را انجام داده¬اند. در شرایطی که چنین قوانینی وجود داشته باشند دادگاه¬های کشورها به صورتی ملی و بومی به اجرای احکام داوری تجاری بین الملل خواهند پرداخت؛ اما این موضوع به معنای اشراف کامل دادگاه¬های داخلی بر احقاق حق نخواهد بود. این تحقیق قصد دارد به بررسی و کند و کاو داوری تجاری بین الملل بپردازد و مشخص سازد که اجرای احکام داوری تجاری دارای چه جایگاهی هستند و از نظر قوانین بین المللی در چه وضعیتی قرار دارند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
128
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ghanonyar021
ghanonyar021
1400/04/28

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مقررات بین المللی پیرامون داوری در تجارت بین الملل

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
مقررات بین المللی پیرامون داوری در تجارت بین الملل
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک