رسته‌ها
گزنفون: بازگشت ده هزار یونانی
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 10 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 10 رای
برگرفته از مقدمه کتاب:
کتاب بازگشت به عقیده یونان شناسان، بهترین تالیف گزنفون است. این کتاب از نوع نوشته هایی است که به زبان امروز، باید شرح مسافرت یا رپورتاژ نامیده شود. موضوع کتاب لشگرکشی کوروش والی آسیای صغیر است به جنگ برادرش اردشیر دوم، پادشاه آن روز ایران شکست و کشته شدن او در نزدیکی بابل و بازگشتن ده هزار یونانی که همراه او آمده بودند، به یونان.
نام این کتاب به زبان یونانی "آناباسیس" است که به معنی صعود و عروج است. یونانی ها از دریا به خشکی رفتن را به این اسم می نامیدند و مخصوصا سفر در آسیای صغیر را، چنانکه از خشکی به دریا رفتن را "کاتاباسیس" یعنی هبوط و نزول می خواندند. ولی اروپایی ها کتاب را به نام بازگشت (یا عقب نشینی) ده هزار نفر معروف کرده اند و گاهی هم نام لشگرکشی (یا سفر جنگی) کوروش بر آن یا قسمتی از آن، اطلاق می کنند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
191
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
amirezati
amirezati
1400/04/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی گزنفون: بازگشت ده هزار یونانی

تعداد دیدگاه‌ها:
2
درود
کسنوفون از طریق تجربه بدین نتیجه رسیده بود که یونانی متوسط، از حیث ابتکار و عمل مسئولانه مستقل، برتر از غیریونانی متوسط است. ولی بزرگی ایرانیان ناشی از سطح بسیار بالایی از تیزبینی بود که نخبگان قوم از آن بهره ور می شدند. یونانیان هشیار از واقعیت باخبر بودند و نویسندگان بزرگشان همچون افلاطون و ایسوکراتس هنگام بحث درباره آموزش و تربیت بر روشنی اعلام می کردند که مساله نخبگان مساله اصلی تربیت و تمدن است. کسنوفون در پرتو توجه به ملت بزرگ ایران و شیوه زندگی ایرانیان، راز عالی تربیت را دریافت رازی که از نظر بیشتر مربیان آرمانگرای یونانی پنهان مانده بود. ایرانیان شریف تربیتی خاص خود داشتند یا چیزی در به آن شبیه؛ به همین به موفقیت های یونانیان بسیار حساس بودند در تصویری که کسنوفون از کوروش ساخته دو عنصر بارز وجود دارد. یک: یونان دوستی و دو: ایران دوستی؛ کوروش (منظور کوروش کوچک است) اسکندر ایرانی است که در آن دو تنها از لحاظ بحت باهم فرق دارند. نیزه ای که سینه کوروش را شکافت ممکن بود اسکندر را نیز از پای در آورد (مثال مثل آسیبی که اسکندر در حوالی هندوستان دید به نقل از آریان) اگر کوروش زنده مانده بود عصر یونانی مآبی با او آغاز می شد و در راهی دیگر می افتاد ولی چنان نشد.
با درود
تاریخ را فاتح روایت کرده از گذشته دور تا کنون در بخش وسیعی از جهان!
و مشهورترین روایت کنندگان فاتحان هرودوت ، گزنفون و گروسه و......
گزنفون: بازگشت ده هزار یونانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک