رسته‌ها
تاریخ اجتماعی ایران - جلد 4 - بخش 1
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 15 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 15 رای
تاریخ اجتماعی ایران کتابیست که به جنبه‌های اجتماعی فرهنگ، اخلاق، ادبیات و سیاست در تاریخ ایران می‌پردازد. این کتاب در ۱۰ جلد به زبان فارسی توسط مرتضی راوندی تألیف شده‌ و یکی از مهم‌ترین مراجع در زمینه جامعه‌شناسی تاریخی ایران به‌شمار می‌رود.راوندی زمانی شروع به نوشتن تاریخ مردم این سرزمین کرد که خیلی ها همچنان بر این باور بودند که تاریخ جز شرح زندگی و جنگ های شاهان و امیران نیست و نوشتن از مردم، زندگی و مبارزات آنان، دردها و رنج هاشان و غم هایی که داشتند کاری نبود که موجبات خرسندی هیچ دست و دل به قدرت سپرده ای را فراهم آورد و برای همین هم بود که در این ۵۰ سال نه صدا و سیمایی به سراغش رفت و نه کسی بر سینه کوچک این مرد بزرگ مدالی نشاند.
در جلد چهارم، خوانندگان با شیوه حکومت و سازمان سیاسی و اداری ایران بعد از اسلام آشنا می‌شوند. در قسمت اول کتاب، از آئین سیاست و مملک داری و حقوق سیاسی و اجتماعی مردم، و حدود قدرت سلاطین و زمامداران، و عقیده متفکرین و صاحبنظران ایرانی در این زمینه‌ها مطالبی نقل شده است.
در مباحث بعد، از سازمان سیاسی و اداری ایران؛ یعنی از دیوان وزارت یا دیوان خواجه بزرگ و روش کلی وزرا و موقعیت اجتماعی و سیاسی آنان سخن رفته، و در فصول بعد از یکایک دیوان‌ها یا وزارتخانه‌هایی که سرزمین پهناور ایران را در دوران بعد از اسلام اداره و رهبری کرده‌اند، نظیر دیوان استیفا یا وزارت دارایی، دیوان عرض، سپاه یا وزارت جنگ، دیوان قضا یا وزارت دادگستری، دیوان رسائل یا دفتر ویژه سلاطین، دیوان محتسب یا سازمان شهربانی و شهرداری، دیوان برید یا اداره پست ، دیوان اشراف یا سازمان‌های جاسوسی و مراقبت، دیوان موقوفات یا اداره اراضی و اموال وقفی و دیگر سازمان‌های اداری و سیاسی ایران بعد از اسلام سخن به میان آمده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
602
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Mahsaa
Mahsaa
1400/01/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ اجتماعی ایران - جلد 4 - بخش 1

تعداد دیدگاه‌ها:
2
نسخۀ PDF این مجموعه 10 جلدی به حجم 68 مگابایت می باشد.

سلام و عرض ادب/ «تاریخ اجتماعی ایران» زنده یاد استاد راوندی در هشت مجلد تهیه شده که مجلد های چهارم و هشتم آن دو جلدی هستند که مجموعاً ۱۰ جلد خواهند شد.
نویسنده ی محترم هر مجلد را به موضوعی خاص اختصاص داده که شیوه ی حکومت و سازمان سیاسی و اداری ایران عنوان جلد چهارم تاریخ اجتماعی ایران می باشد.در این مجلد خواننده با شیوه حکومت و سازمان سیاسی و اداری ایران بعد از اسلام آشنا میشود. در قسمت اول این کتاب :
از آیین سیاست و مملکتداری، حقوق سیاسی و اجتماعی مردم، حدود قدرت پادشاهان و زمامداران و اندیشه ی متفکرین و صاحبنظران ایرانی این زمینه ها، مطالبی آمده است.
در مباحث بعد نویسنده از سازمان سیاسی و اداری ایران یعنی از دیوان وزارت ( دیوان خواجۀ بزرگ )و روش کلی وزرا و موقعیت اجتماعی و سیاسی آنان سخن گفته و در فصول بعد، هر یک از دیوان ها و وزارتخانه هایی که سرزمین پهناور ایران را در دوران بعد از اسلام ( قرون وسطی ) اداره و رهبری کرده اند مانند :دیوان استیفا یا وزارت
دارایی دیوان عرض سپاه یا وزارت جنگ ، دیوان قضا یا وزارت دادگستری ، دیوان رسائل یا دیوان ویژه سلاطین ، دیوان محتسب یا سازمان شهربانی و شهرداری( دیوان برید ) یا ادارۀ پست ، (دیوان اِشراف ) یا سازمان جاسوسی و مراقبت ، ( دیوان موقوفات ) یا ادارۀ اراضی و اموال وقفی و دیگر سازمانهای اداری و سیاسی ایران بعد از اسلام سخن به میان آمده است. سپاس بیکران از بانو مهسا بخاطر آپلود این نسخه و فایل بسیار عالی و ارزشمند.
تاریخ اجتماعی ایران - جلد 4 - بخش 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک