رسته‌ها
تاریخ اجتماعی ایران - جلد 3
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 21 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 21 رای
تاریخ اجتماعی ایران کتابیست که به جنبه‌های اجتماعی فرهنگ، اخلاق، ادبیات و سیاست در تاریخ ایران می‌پردازد. این کتاب در ۱۰ جلد به زبان فارسی توسط مرتضی راوندی تألیف شده‌ و یکی از مهم‌ترین مراجع در زمینه جامعه‌شناسی تاریخی ایران به‌شمار می‌رود.راوندی زمانی شروع به نوشتن تاریخ مردم این سرزمین کرد که خیلی ها همچنان بر این باور بودند که تاریخ جز شرح زندگی و جنگ های شاهان و امیران نیست و نوشتن از مردم، زندگی و مبارزات آنان، دردها و رنج هاشان و غم هایی که داشتند کاری نبود که موجبات خرسندی هیچ دست و دل به قدرت سپرده ای را فراهم آورد و برای همین هم بود که در این ۵۰ سال نه صدا و سیمایی به سراغش رفت و نه کسی بر سینه کوچک این مرد بزرگ مدالی نشاند.
جلد سوم تاریخ اجتماعی ایران به طبقات و قشرهای گوناگون اجتماعی اختصاص یافته است. در این مجلد نظریات مختلف و گاهی متناقض مورخان و جهانگردان و صاحب نظران را نمودار کرده است، با این که این شیوه چه بسا ملال آور جلوه کند، ولی در هر حال برای کشف واقعیات اجتماعی، لازم و ضروری است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
784
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Mahsaa
Mahsaa
1400/01/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ اجتماعی ایران - جلد 3

تعداد دیدگاه‌ها:
10
کیفیت خوب و مشکلی ندارد
دنبال 2 و 3 بودم که اینجا فقط پیدا کردم با خرید اکانت دانلود کردم
تشکر
‍ 🔴 امیرکبیر و روحانیان
🔹امیرکبیر برای اجرای نقشه های اصلاحی خود، از نفوذ روحانیان کاست. او بر آن بود که با اقتدار نامحدود و مداخله های آنها هیچ اصلاحی سر نمیگیرد. امیر به استیونس، قنسول انگلیس در تبریز، گفته بود:
" دولت عثمانی وقتی توانست به احیاء خود بپردازد که تسلط ملاها را درهم شکست ".
- قنسول انگلیس مینویسد: " میرزا تقی خان نیز میخواهد همین راه را پیش گیرد ".
- یکی از علل مخالفت شدید امیر، با روحانیان، نفع پرستی و رابطه آنها با سفارتخانه های خارجی بود. بنا برگزارش وزیر مختار انگلیس در تهران، میرزاابوالقاسم، امام جمعه تهران، که از یکطرف از امپراتور روس هدایای قیمتی میپذیرفت، و ازطرف دیگر به پالمرستون، وزیرخارجه انگلیس، نامه ارادتمندانه مینوشت، مورد سخط و عتاب امیرکبیر قرارگرفت، و در مقابل وساطت وزیرمختار انگلیس، به او ابلاغ کرد: " یا باید در مقابل بهانه جویی ها و دخالتها ایستادگی کنم، یا ازحکومت دست بردارم. این، محض امام جمعه نیست؛ اساسا همه آخوندها میخواهند در امور مملکتی و دنیوی دخالت کنند ".
- درسال ۱۲۶۵، در تبریز شایع گردید که بقعه صاحب الامر معجزه کرده است. قنسول انگلیس از راه شیطنت چهلچراغ به آنجا فرستاد. مقصود این بود که تبریزیها مالیات ندهند. امیر، روحانیان مزاحم را توقیف کرد، کنسول انگلیس را از ایران خارج کرد، و به این بلوا خاتمه داد ".
تاریخ اجتماعی ایران، جلد سوم، مرتضی راوندی، ص۵۰۲.
فایل مشکل داره مثل جلد دوم تا ۲۱ مگابایت دانلود میشه ولی درادامه خیر. احتمالا فایل خراب هست وباید دوباره در سرور بارگزاری شود
عرض ادب
«تاریخ اجتماعی ایران» نوشته ی روانشاد «مرتضی راوندی» از آثار ، تحقیقات و منابع بسیار ارزشمند و بطور کلی کم نظیر در «تاریخ اجتماعی» سرزمین ایران در طول تاریخ تا دوره ی معاصر است .
آنچه در مورد این کتاب ارزشمند و نویسنده ی توانمند آن قابل تأمل است این است که تا زمان ورود استاد راوندی به این موضوع و تلاش ۴۰ ساله ی او ، تاریخ همواره در خدمت «قدرت» ، حاکمان ، حکمرانان و منافع قدرتمندان بوده است و کمتر نویسنده ای از «تاریخ مردم» و طبقات فرودست و اقشار مختلف و شرایط اجتماعی ووو سخن رانده است!
اما استاد راوندی با مهارت ، بینش ، توانمندی و علم خود، تاریخ را به زوایای پنهان و پیدای جامعه و زندگی اجتماعی مردم بُرد و از زندگی آنان سخن گفت.
او چون تحصیلکرده ی علم حقوق بود این حقوق و عرصه ها را می شناخت به همین خاطر به آنها ورود کرد و «تاریخ اجتماعی ایران» را بوجود آورد . تاریخی که جامعه شناسی تاریخی مردم و عرصه های مختلف اجتماعی زندگی آنان است.
راوندی یکی از مهمترین مراجع در زمینه جامعه شناسی تاریخی ایران به شمار میرود.
وی در این اثر تاریخ و تمدن ایران را از پیدایش جهان و در ارتباط با دیگر تمدنهای جهان باستان مورد بررسی قرار داده و به شرح
سازمانهای اداری و حقوقی، اقتصادی و اوضاع اجتماعی و آموزشی در دوره های مختلف تاریخی پرداخته است.
او با رویکرد تطبیقی، اوضاع سرزمینهای همسایه ایران، در قبل و بعد از اسلام و نیز کشورهای اروپایی به ویژه در قرون وسطی را در زمینه های مختلف مطالعه کرده است.
دانش حقوقی او موجب شده به موضوعاتی بپردازد که در زبان فارسی کمتر به آنها توجه شده بود :
مانند وضع زنان و حقوق آنان، وضع طبقات اجتماعی گوناگون مثل عیاران و لوطیان و تأثیر نمایندگان طبقات اجتماعی در انقلاب مشروطیت و ترکیب آنها در مجلس شورای ملی ایران، همچنین بررسی نهاد خانواده و زندگی روزمره مردم و مشغولیات آنان در
اوقات فراغت مانند موسیقی، پیشه ها، حرفه ها، صنایع و هنرهای ایرانیان که پس از اسلام تغییر زیادی نکرده است و همچنین پوشاک و تغذیه ایرانیان. بررسی این موضوعات در آن زمان، کاری نو و تازه به شمار میآمد.
نثر ساده و خصوصیت جُنگ مانند
بعضی از مجلدات این اثر و استفاده مبسوط و به جا از منابع دست اول کار را بسیار ارزشمند ساخته است .
فایل گویا مشکل داره لطفا رسیدگی کنین
فایل چندین بار دانلود و بررسی شده. مشکلی نداره
درود
آیا مجلدهای بعدی هم با کیفیت اسکن خوب خواهند بود؟ و دوم اینکه آیا این اسکن‌ها سانسور شده است یا کامل هستند؟
سپاس
تاریخ اجتماعی ایران - جلد 3
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک