رسته‌ها

نقش پهلوانی و نهضت عیاری در تاریخ اجتماعی و حیات سیاسی ملت ایران

نقش پهلوانی و نهضت عیاری در تاریخ اجتماعی و حیات سیاسی ملت ایران
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 8 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 8 رای
بخش اول این کتاب اختصاص به بحث درباره پهلوانی دارد که در آن از مباحثی چون کشتی گرفتن، مشت زنی، معرفت در قاموس پهلوانی، هدف‌های نظامی ورزش، پهلوانی و دلاوری و .. سخن گفته شده است. عیاری مبحثی است که در بخش دوم کتاب بدان پرداخته شده است. در این بخش درباره آیین پهلوانی در کسوت عیاری، سرهنگ عیاران، عیاری در داستان‌های قدیم ایران، عیاری و شوالیه‌گری و .. مباحثی مطرح شده است. شاطری از دیگر مباحث مطرح‌شده در این کتاب است. تعریف زورخانه و تحلیل ورزش باستانی در بخش پایانی کتاب بررسی شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
412
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
saharnak
saharnak
1400/04/19
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نقش پهلوانی و نهضت عیاری در تاریخ اجتماعی و حیات سیاسی ملت ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
1
کاظم کاظمینی با اشاره به جنبش های مقاومت ملی ایرانیان پس از اسلام، از عیاران و فتیان یاد کرده و درباره آداب شان آورده است:
١- بستن یک پیشبند به کمر داوطلب
٢- پوشیدن جامه و شلواری مخصوص به نام لباس الفتوت
٣- نوشیدن آب نمک از جام به نام کاس الفتوت.
اعضای سابقه دار را «پیر» و کم سابقه را «جوان»، و به عبارت دیگر پدر و پسر هم می گفتند. همه یکدیگر را «رفیق» خطاب می کردند. مرکزی را که در آنجا گرد می آمدند «بیت» یا خانه می نامیدند. چند مرکز تجمع یا خانه را «حزب»، و چندین حزب را احزاب می دانستند. هر یک از این احزاب، رهبری داشت به نام سرهنگ یا «زعیم القوم». برای عضویت در حزب بایستی تقاضانامه می نوشتند. پس از پذیرفته شدن، با معرفی افراد سابقه دار، دوره آزمایشی می دیدند. عضو سابقه دار را «مطلوب» و عضو آزمایشی را «طالب» می خواندند. طالب پس از گذراندن مراحل آزمایش، طی مراسمی مفتخر به بستن پیشبند می گشت و در این مرحله، یک عضو کمربسته محسوب می شد. سوگند یک فتی عیار برای عموم معتبر بود و می توانست جانشین هر سند و مدرکی باشد.
بن مایه: نقش پهلوانی و نهضت عیاری در تاریخ اجتماعی و حیات سیاسی ملت ایران
نقش پهلوانی و نهضت عیاری در تاریخ اجتماعی و حیات سیاسی ملت ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک