رسته‌ها
حجه الحق ابوعلی سینا
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 11 رای
درباره:
ابوعلی سینا
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 11 رای
به‌نظر نویسنده، بوعلی سینا متعلق به تمام طبقات مردمان است و باید هر طبقه‌ای از احوال و روزگار او اطلاع به‌هم‌رساند. بنابراین اگر عموم مردمان به‌ اصول فلسفه و طب و منطق و ریاضیات و هندسه عالی او دست‌رسی ندارند، باید وسیله‌ای ساخت که لااقل بتوانند به‌شرح روزگار و احوال این مرد بزرگ آگاهی یابند و از وجود چنین حکیمی عالی‌قدر که در طی هزار سال باعث سربلندی آنان شده است آنچنان‌که شایسته است باخبر شوند.
خوانندگان در این کتاب به‌عبارات شیوای تاریخ بخارا و تاریخ مسعودی ابوالفضل بیهقی و تاریخ سیستان و التفهیم بیرونی و دانش‌نامه علایی و اسرار التوحید و کتب دیگر متصوفه بسیار برمی‌خورند و امید که با توجه به آن متون که اغلب نویسندگان آنها جهانی معنی را در عباراتی کوتاه کشیده‌اند التفات بیشتری به‌وسعت لانهایه این زبان نمایند و به‌ شیوایی و زیبایی و سرخوشی‌های این زبان کهن‌سال توجه فراوان‌تری کنند.
کتاب حاضر دارای شش فصل است و هر فصلی مربوط به یک قسمت از اوضاع اجتماعی و فرهنگی قرن چهارم است. قرنی که شیخ‌الرئیس در آن می‌زیست مسلما درخشان‌ترین ادوار تمدن اسلام به‌شمار می‌رود. در فصول این کتاب سعی شده است که علت اساسی ترقی فوق‌العاده و شگرف اجتماع قرن چهارم و درنتیجه پیشرفت عجیب علم و هنر در آن قرن به‌زبانی هرچه ساده‌تر بیان شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
470
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
sasanpeter1949
sasanpeter1949
1400/10/15

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حجه الحق ابوعلی سینا

تعداد دیدگاه‌ها:
3

«تمام علوم گذشته و سنت باید نقد شوند. در صورتی که از دم تیز نقد به سلامت خارج شد آن وقت قابل پذیرش است.»
از جملات منسوب به ابوعلی_سینا
با سلام آیا واقعا این کتاب ۱۱۳ مگا بایت است یا اشتباه تایپی است،
حجه الحق ابوعلی سینا
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک