رسته‌ها

در طلب عیش: مواد مخدر و محرک در تاریخ ایران بین سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی

در طلب عیش: مواد مخدر و محرک در تاریخ ایران بین سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی
امتیاز دهید
5 / 3.8
با 13 رای
امتیاز دهید
5 / 3.8
با 13 رای
لذت همواره موضوع اندیشیدن و گمانه زنی بوده است. خواه آن زمان که خود اندیشه خاستگاه لذت بوده و لذتِ تحقیق به حیرت کسی مثل بیدل دهلوی دامن می زده، و خواه هنگامی که تحقیق درباره ی لذت محور گفتار بوده، چنان که در زنجیره ای طولانی از متون از ابن مسکویه تا ملاصدرا می بینیم. اندیشیدن درباره ی لذت و شادکامی معمولاً در بستر فلسفه و اخلاق و گاه دین پژوهی جریان می یافته است و از این رهگذر است که ایرانیان در سطح جهانی و عصر پیشامدرن، پیچیده ترین روانشناسی لذت را در قالب آرای صوفیه پدید آوردند. اما پرداختن به تاریخِ لذت امری به نسبت تازه است.
مته مورخی تیزبین و داناست که حوزه ی تخصصش به دوران صفوی مربوط می شود
و پیشتر کتاب هایی خواندنی درباره ی راه ابریشم و بازرگانی در دوران صفوی منتشر کرده بود.روش شناسی در طلب عیش نیز مانند آثار دیگر مته بیشتر توصیفی است و از پیچیدگی های تحلیل های جامعه شناسانه یا فلسفی عاری است. یعنی پژوهشگر به شکلی سرراست منابع اصلی را خوانده و داده های مربوط به موضوعی خاص را بیرون کشیده و با چفت و بست کردنشان به هم روایتی یک دست و روشن را به دست داده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
477
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Red Devil 92
Red Devil 92
1399/09/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی در طلب عیش: مواد مخدر و محرک در تاریخ ایران بین سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
کتابی ارزشمند و خواندنی است. اگرچه نویسنده بیشتر به سفرنامه‌های اروپاییان اتکا کرده و کمتر به منابع داخلی، اما در نتیجه‌گیری‌هایش شتاب نکرده و احتیاط به خرج داده است. مطالعه‌ی این کتاب برای امثال بنده که به تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران علاقه دارند، بسیار جالب است. ترجمه هم واقعاً دست‌مریزاد دارد، هم روان است و هم دقیق (از سر فضولی چند صفحه را با متن اصلی مقایسه کردم). امیدوارم این تیم ترجمه باز هم همکاری کنند و سراغ آثار دیگر این حوزه نیز بروند.
در طلب عیش: مواد مخدر و محرک در تاریخ ایران بین سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک