رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
دستور زبان کردی: گویش کرمانشاهی
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 3 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 3 رای
مجموعه‌زبان‌های کردی، از زبان‌های غربی ایران هستند که به سه شاخه‌ی اصلی شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین گویش شاخه‌ی شمالی، کرمانجی و هم‌چنین مهم‌ترین گویش شاخه‌ی مرکزی، سورانی است. شاخه‌ی جنوبی که از زیرمجموعه‌های مهم این زبان است، خود به گویش‌های کرمانشاهی، سنجابی، کلهری، لکی و لری پشت‌کوه (فیلی) تکلّم می‌شود.
تاکنون دستورهایی برای کردی شمالی و مرکزی نوشته شده است، کتاب «دستور زبان کردی: گویش کرمانشاهی» ویرایش دوم «دستور زبان کردی کرمانشاهی» نوشته‌ی وحید رنجبر- انتشار در سال 1388- نخستین گام در زمینه‌ی دستور کردی جنوبی محسوب می‌شود. در این کتاب، دستور کردی کرمانشاهی مورد بررسی قرار گرفته است، هر چند بسیاری از قواعد آن در گویش‌های کلهری و سنجابی نیز صادق است.
هم از شیوه‌ی دستورنویسی سنّتی البته با رویکرد ساختی (بیشتر در بخش صرف) و هم از نظریه‌ی گشتار زایایی (بیشتر در بخش نحو) استفاده شده است. قواعد دستوری بنا بر مطالعات میدانی نگارنده (ضبط و تحلیل بیش از دو‌هزار ساعت مکالمه‌ی سخن‌گویان بومی کرمانشاه و بهره‌مندی از شش گویش‌ور (informant) و هم‌چنین تطابق با قواعد و نظریات زبان‌شناسی معتبر، ارایه گردیده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
kazhaall
kazhaall
1399/08/01
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دستور زبان کردی: گویش کرمانشاهی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
دستور زبان کردی: گویش کرمانشاهی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک