رسته‌ها

هفته‌نامه تهران مصور - شماره 507 - 11 اردیبهشت 1332

هفته‌نامه تهران مصور - شماره 507 - 11 اردیبهشت 1332
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 25 رای
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 25 رای
صاحب امتیاز : مهندس عبدالله والا
سردبیر: محمود رجاء

مجله تهران مصور با مطالب متنوع و مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هنری در 1636 شماره و در قالب چهار دوره منتشر شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
24
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
shaliz
shaliz
1399/07/12
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی هفته‌نامه تهران مصور - شماره 507 - 11 اردیبهشت 1332

تعداد دیدگاه‌ها:
2
[quote='سپربلوط']#مطلب_روز کامیابی دکتر مصدق در شکستن محاصره نفتی انگلیسی ها در سال پایانی نخست وزیریش
....ادامه فروش نفت ارزان قیمت ایران که منجر به پایین آمدن بهای نفت به طور چشم گیری در خاور میانه شده بود،«کارتل» های نفتی را نگران ساخت.
مصدق؛ سالهای مبارزه و مقاومت- سرهنگ غلامرضا نجاتی- جلد دوم،ص ۳۲۵-۳۲۸
@mohammadmosaddegh[/quote]
ممنون از توضیحات کاملتون که شرحی بر طرح روی جلد این نشریه هم بود
#مطلب_روز کامیابی دکتر مصدق در شکستن محاصره نفتی انگلیسی ها در سال پایانی نخست وزیریش
انگلیسی ها برای جلوگیری از ملی شدن نفت ایران، همه امکانات خود را، در زمینه سیاسی، بازرگانی و اقتصادی به کار گرفتند.
از آغاز سال ۱۳۳۱ دکتر مصدق برای شکست بن بست تحریم، تصمیم گرفت فروش نفت را به هر ترتیبی که ممکن است عملی سازد. بدین منظور کمیسیونی در شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد. در بهمن ۱۳۳۰(فوریه ۱۹۵۲) شرکت ملی نفت ایران موفق به امضای قرارداد با یک شرکت ایتالیایی به نام EPIM گردید. به موجب این قرارداد در سال ۱۹۵۳ معادل ۴۰۰ هزار تن نفت خام و سالی ۲ میلیون تن و به مدت ده سال از سال ۱۹۵۳ به شرکت مزبور فروخته می شد.
در همان اوان یک شرکت دیگر ایتالیایی به نام «سوبور» قراردادی برای خرید نفت با ایران امضا کرد.در اول بهمن نخستین کشتی متعلق به شرکت موسوم به «میریلا» ۴۶۰۰ تن نفت در آبادان بارگیری و به مقصد ایتالیا حرکت کرد. روز ۲۰ اسفند دادگاه ونیز با این استدلال که معامله بر طبق قوانین ایران انجام گرفته و منافی با حقوق بین الملل نیست، به نفع شرکت خریدار رای داد و محموله از توقیف خارج شد. خبر رای دادگاه نیز به نشانه شکسته شدن محاصره دریایی ایران، مصدق را خشنود ساخت...رای دادگاه ونیز، انگلیسی ها را به شدت خشمگین کردزیرا محاصره دریایی آنها شکسته شده بود.
شرکت ایتالیایی «سوبور» به معاملات خرید نفت از ایران ادامه داد. در اواخر اسفند ۱۳۳۱ کشتی دیگری به نام «آلبا» به ظرفیت ۱۱۰۰۰ تن به آبادان فرستاد. کشتی میریلا بار دیگر به ایران آمد و کشتی دیگری به نام «سالسو» نفت بارگیری کرد. شرکت سابق طبق معمول برای توقیف کشتی های مزبور اقدام قضایی به عمل آورد و نتیجه نگرفت.
عدم موفقیت شرکت سابق نفت و دولت انگلیس در ابقا تحریم علیه ایران موجب گردید که ژاپن نیز برای خرید نفت ایران اقدام کند. در بهمن ۱۳۳۱ نمایندگان شرکت ژاپنی «ایدمیتسو» به ایران آمدند و برای خرید مقادیر زیادی نفت(۹۰۰ هزار تن) با شرکت ملی نفت ایران، مذاکره کردند. اولین کشتی ژاپنی به نام «نیشومارو» به ظرفیت ۲۰ هزار تن در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۳۲ در بندر آبادان بارگیری کرد و عازم ژاپن گردید. شرکت سابق دادخواست توقیف محموله کشتی را به دادگاههای توکیوتسلیم کرد. دادگاه توکیو با استدلالی نظیر استدلال دادگاه ونیز، شکایت شرکت سابق را رد کرد. در تاریخ ۱۷ خرداد بار دیگر «نیشومارو» وارد آبادان شد و بارگیری کرد.
موفقیت ایران در شکستن تحریم نفت، مشتریان دیگری را به معامله با ایران تشویق کرد. آرژانتین که خود تانکرهای نفت کش داشت، هیاتی را برای خرید مقادیر زیادی نفت به تهران فرستاد. چین کمونیست نیز پیشنهادی برای خرید مقادیر معتنابهی نفت داده بود. ولی هندرسون، سفیر آمریکا، به مصدق هشدار دادکه معامله با چین کمونیست به موضع ایران در جهان آزاد لطمه وارد می کند.
هم زمان با سقوط ۴۰ درصد کرایه تانکرهای نفت کش موجب گردید کمپانی هایی که به مقررات تحریم انگلیسی ها توجه نمی کردند، نفت را با قیمت پایین تر از قیمت کارتل عرضه کنند.در نتیجه کمپانی های مستقل آمریکایی به وزارت خارجه آن کشور فشار وارد آوردند اجازه دهد از نفت ایران خریداری کنند. وزارت خارجه امریکا به انگلستان توصیه کرد قبل از اینکه وضع کنونی خراب تر شود، در مذاکرات با ایران در مورد غرامت به توافق برسد....ادامه فروش نفت ارزان قیمت ایران که منجر به پایین آمدن بهای نفت به طور چشم گیری در خاور میانه شده بود،«کارتل» های نفتی را نگران ساخت.
مصدق؛ سالهای مبارزه و مقاومت- سرهنگ غلامرضا نجاتی- جلد دوم،ص ۳۲۵-۳۲۸
@mohammadmosaddegh
هفته‌نامه تهران مصور - شماره 507 - 11 اردیبهشت 1332
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک