رسته‌ها
ولنگاری و حقه در عرفان حلقه
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 12 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 12 رای
«در نگارش این جستار همه کوشش‌ام بر این بوده تا آنجا که میتوانم با ژرف‌نگری مسائل را واکاوی کنم. به ضعفها، اشتباهات اشاره کنم و از پنجره دیگری به این فرقه نگاهی داشته باشم. در این چند سال جستارهای بسیاری در نقد این فرقه خواندم، حدود پانزده مقاله و یک کتاب، اغلب آنان به صورت کلی نقدی به عرفان حلقه داشتند و به محتوا نپرداخته بودند، یا اگر انتقاد محتوایی داشتند از منظر اسلام بود، نه با استفاده از معیارهایی همچون عقل و خرَد سنجشگر. لازم میدانم بگویم خیلی از خُرده‌های من شامل اسلام و دیگر ادیان میشود، به ویژه بخش دوم این کتاب که به غایت‌نگری اشاره دارم. بخش عمده نظریات آقای طاهری ریشه در اسلام دارد، اما ایشان بیشتر تلاش دارند که قرآن را تفسیر به رای کنند. هیچ رو به نقد نظریات ایشان درباره اسلام نپرداختم، زیرا اگر پای اسلام را به میان میآوردم، نوشتارم از سازمندی خارج میشد؛ همه تلاش من این بود، پایه‌های اساسی این فرقه را مورد بررسی قرار دهم. کتابی که در دست دارید دارای صورت فلسفی است؛ تا آنجا که میسر بود تلاش داشتم وارد پیچ و خم مسائل فنیِ فلسفی نشوم تا عامه فهم باشد».
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
142
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Behruz67
Behruz67
1399/06/23

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ولنگاری و حقه در عرفان حلقه

تعداد دیدگاه‌ها:
10
به عنوان کسی که از بیرون به عرفان های دیگر، کابالا، مدیتیشن،صوفی‌گری و غیره... نگاه می کنم چیز خاصی در این عرفانها نمی بینم که مانند قرون وسطی و تفتیش عقاید موجب از زندگی ساقط کردن عده ای به خاطر پرداختن به این چیزها میشوند.
درسته که پیشرفت علم در بسیاری زمینه‌ها فضای کمتری برای سوءاستفاده‌ی فرقه‌ها گذاشته اما ضرر و زیان‌هایی که به معتقدین آن‌ها وارد شده کم نیست و باید جلوی آن‌ها ایستاد.
این دیدگاه رو همه ادیان و فرق دنیا دارن که همه ادیان و مذاهب دیگر اشتباه، کفر، باطل و خرافه هستن و تنها خودشون بر حق هستن پس در این صورت متوجه خواهیم شد که تمام ادیان و مذاهب و فرق دنیا یک چیز رو دنبال می‌کنند و آن رسیدن به خداست....
هیچیک از هزاران فرقه روی کره خاک ، خودشان را فرقه ندانسته بلکه اتفاقا ، خودشان را اصل اصل جنس معرفی می کنند ( هیچ بقالی نمی گوید ماست من ترش است ! ) ولی دیگران از نگاه بیرونی می توانند متوجه گند و کثافت آنها شوند . تنها تفاوتی که وجود دارد این است که فرقه هایی که در قدرت هستند را نمی شود نقد کرد ولی فرقه های اقلیت و ضعیف را به راحتی می شود نقد کرد و به سلابه کشید .
تمام فرقه های از مشخصات یکسان زیر برخوردار هستند ( البته با شدت و ضعف هایی در ظاهر ) :
1- تقدس گرایی به خصوص برای شخص اول فرقه (‌حالا با هر اسمی که می خواهد باشد مانند :‌ شاه یا قطب یا مولانا یا مفتی یا پیشوا یا . . . ) و اینکه آن فرد ، مرجع تشخیص حق از باطل است و حرف او فصل الخطاب . . .
2- هر گاه در بحث کم می آورند دست به قمه می شوند !
3- سخنان فرد اول ، حالتی ورا قانونی داشته و در بسیاری موارد ، حتی موجد قانون ( نوشته یا نانوشته ) می شود ( مانند سخنان و نوشته های هیتلر مبنی بر اینکه یهودیان ، مشکل اصلی هستند و باید فکری به حال این مشکل کرد ! )
4- همیشه سر پیروان خود را مشغول تاریخ گذشته یا زمان آینده می کنند و به شدت تلاش دارند هوش و حواس آنها را از زمان حال به دنیای دیگر معطوف کنند .
5- گذاشتن فردی به عنوان مترسک ( در کنار شخص اول ) و خالی کردن تمام کاسه کوزه ها سر او ( مثلا در دوران شاه ، چنین وانمود می شد که هر مشکلی که در جامعه وجود دارد زیر سر نخست وزیران و وزیران بی لیاقت است و شاه بنده خدا که قدرت اجرایی ندارد و فقط مظهر اتحاد کشور است ! )
6 - توهم شدید و رو به افزایش در ذهن سران و پیروان
7- میل به گسترش اندیشه های ایدئولوژیک در خارج از مرزهای جغرافیایی . . . . .
باز هم چرند و پرند و تخریب آموزه‌های عرفان کیهانی با نگاه مغرضانه و برداشت های شخصی و خصمانه و کاربرد کلماتی مانند فرقه،سنجش با معیار عقل و خرد، اسلام و......
اگر نویسنده حتی یک بار یکی از مطالب مرتبط با موضوع عرفان حلقه رو می‌خوند،این چرندیات دیکته شده رو نمی نوشت
دوست عزیز، امیدوارم این مدرک های بی ارزش و نامعتبر و توهمات یادگیری و تعلّم شما را فریب ندهند و به چاه نکشانند...
و همچنین امیدوارم که اگر خودتان به درون چاه رفتید طنابتان را به جوانان مملکت نزنید تا همراه شما به داخل کشیده نشوند
جناب مرحمت، میشه با برخی نکات این کتاب همرای نبود ولی بیشتر موضوعات مورد اشاره به درستی ذکر شده و با توضیحات کافی.
من اتفاقا قبل از بارگزاری این کتاب، چند نوشته از آقای طاهری رو یافته و خواندم که به تمامی کشک به تمام معنا بودند.
اگر مایل بودید، کتاب یا نوشته‌ی مشخصی از ایشون رو ذکر کنید تا روی آن صحبت کنیم. ممنون.
[quote='izedmehr']نویسنده کتاب باید بدونه که شما در هر جامعه ایی به دنیا بیای اسیر فرقه یا فرقه هایی خواهی شد که توسط والدین و جامعه و مبلغان در مغز شما فرو میکنند قبل از اینکه دنبال اشتباهات دیگران بروی ذهن و قلب و روح خودت رو از تمام دانش و تاریخ و دین و .... و هر چه به خوردت دادنده اند پاک کن ذهنی میتونه پی به اشتباهات دیگران ببره که خودش اسیر نباشه....من از هیچ فرقه ایی طرفداری نمیکنم کسی که راهش اشتباهه نمیتونه ایراد به اشتباه رفتن دیگران بکنه.....[/quote]
صحبت شما تا حدودی درسته ولی این رو هم در نظر بگیریم که چنین افراد ایده‌آلی وجود ندارند (حداقل فعلا) و حتی محققین و نقادان غربی که کارهای باارزشی انجام داده‌اند از لحاظ زندگی شخصی یا اخلاقی و ... به احتمال زیاد مورد علاقه‌ی ما نخواهند بود.
خوبه بلاخره یکی به این عرفان حلقه پرداخت
نویسنده کتاب باید بدونه که شما در هر جامعه ایی به دنیا بیای اسیر فرقه یا فرقه هایی خواهی شد که توسط والدین و جامعه و مبلغان در مغز شما فرو میکنند قبل از اینکه دنبال اشتباهات دیگران بروی ذهن و قلب و روح خودت رو از تمام دانش و تاریخ و دین و .... و هر چه به خوردت دادنده اند پاک کن ذهنی میتونه پی به اشتباهات دیگران ببره که خودش اسیر نباشه....من از هیچ فرقه ایی طرفداری نمیکنم کسی که راهش اشتباهه نمیتونه ایراد به اشتباه رفتن دیگران بکنه.....
ولنگاری و حقه در عرفان حلقه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک