رسته‌ها
نظری بموسیقی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 17 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 17 رای
هنرهای زیبا نماینده احساسات و روحیات هر قوم است و چون ذوقیات ملل متفاوت است، هنرهای مردم هم که تراوش های روحی آنهاست، از یکدیگر متمایز می باشد. همانطور که عادات و آداب دو قوم مختلف است، اگر موسیقی آنها نیز باهم متفاوت باشد، جای تعجب نیست. اوضاع جغرافیایی و طبیعی، عوالم روحی و معنوی و طرز عقاید و افکار و کیفیت رسوم مذهبی و درجه تمدن و سوابق تاریخی و حوائج زندگانی مادی همه در اختلاف موسیقی دو قوم عوامل موثریست. چنانکه روح و ذوق و احساسات و عواطف ملل مشرق و مغرب زمین با یکدیگر، جنبه های کاملا مشترکی ندارند و به همین سبب هنرهای آنها نیز روش های مختلف دارد.

آنچه در این کتاب می خوانیم:
فصل اول: نظری به تاریخ موسیقی
فصل دوم: شعر و موسیقی
فصل سوم: موسیقی قدیم ایران
فصل چهارم: گام بیست و چهار قسمتی
فصل پنجم: فواصل موسیقی ایرانی
فصل ششم: دستگاههای موسیقی ایران
فصل هفتم: مقام شور
فصل هشتم: متعلقات شور
فصل نهم: مقام ماهور
فصل دهم: آواز راست پنجگاه
فصل یازدهم: مقام همایون
فصل دوازدهم: آواز اصفهان
فصل سیزدهم: مقام سه گاه
فصل چهاردهم: مقام چهارگاه
فصل پانزدهم: مایه شناسی مقامات ایرانی
فصل شانزدهم: خواص آوازهای ما
فصل هفدهم: اهمیت و وسعت موسیقی ایران
فصل هجدهم: نواقص موسیقی ما
فصل نوزدهم: تجدد موسیقی در ایران
فصل بیستم: عاقبت موسیقی ایران
فصل بیست و یکم: پرسشنامه و تمرین ها / مقایسه اصطلاحات قدیم و جدید موسیقی / لغتهای موسیقی / اسامی الحان و نغمات
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
351
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Mahsaa
Mahsaa
1399/06/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نظری بموسیقی

تعداد دیدگاه‌ها:
5
مهسا جان شما به کتاب غزلیات شکسپیر دسترسی دارین؟
[quote='محسن لبافی']عنوان صحیح این کتاب "نظری بموسیقی" است. البته و صدالبته براساس رسم الخط رایج و جدید (که بنده نیز آن را قبول دارم و خود در نوشته هایم از آن شیوه پیروی می کنم) مبنای نوشتار "جدانویسی" است و به احتمال بسیار زیاد اگر مولف و ناشر بخواهند امروز این کتاب را تجدید چاپ کنند، قطعا عنوانش را به صورت "نظری به موسیقی" درج خواهند نمود، اما خود مدیران ارجمند بهتر می دانند که در فهرست نویسی کتاب، باید به ثبت و ضبط صفحه عنوان صددرصد وفادار بود.[/quote]
کاملا حق با شماست و عنوان کتاب اصلاح شد. سپاس بی‌کران از دقت نظر و توجهتون
روح‌الله خالقی (زادهٔ ۱۲۸۵ خورشیدی در ماهان کرمان – درگذشتهٔ ۲۱ آبان ۱۳۴۴ در سالزبورگ اتریش) موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازندهٔ ویولن اهل ایران بود. وی آهنگساز سرود معروف «ای ایران» بود. خالقی از شاگردان اصلی علینقی وزیری بود و تلاش او برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می‌شود. او کتابی به نام سرگذشت موسیقی ایران، دربارهٔ سرگذشت موسیقی، موسیقی‌دانان و نوازندگان ایرانی هم‌عصر خود و کتابی به نام نظری به موسیقی شامل نظریه‌ای برای موسیقی ایرانی و غربی نوشته‌است.
عنوان صحیح این کتاب "نظری بموسیقی" است. البته و صدالبته براساس رسم الخط رایج و جدید (که بنده نیز آن را قبول دارم و خود در نوشته هایم از آن شیوه پیروی می کنم) مبنای نوشتار "جدانویسی" است و به احتمال بسیار زیاد اگر مولف و ناشر بخواهند امروز این کتاب را تجدید چاپ کنند، قطعا عنوانش را به صورت "نظری به موسیقی" درج خواهند نمود، اما خود مدیران ارجمند بهتر می دانند که در فهرست نویسی کتاب، باید به ثبت و ضبط صفحه عنوان صددرصد وفادار بود.
نظری بموسیقی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک