رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
شرح جامع مثنوی معنوی - دفتر 6
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
شرح و تفسیر: کریم زمانی

کتاب فوق شرحى است به زبان ساده و گویا و مفید بر تمامى ابیات شش‌‏‌ ‌‏دفترمثنوى معنوى مولانا جلال‌‏الدین محمد‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏بلخى. در این شرح، همه واژه‌‏ها و اصطلاحات عرفانى و‌ ‏‌‏‌‏‌‏فلسفى و علمى و آیات قرآنى و احادیث و ضر‌‏ب‌‏‌‏المثل‌‏هایى که در‌‏‌‏‌‏‌‏ مطاوى ابیات آمده با بیانى روشن مورد شرح قرار گرفته و نهایتاً‌‏‌‏‌‏‌‏ نتیجه‌‏گیرى حکایات و تمثیل‌‏ها نیز بیان شده است. جلد هفتم راهنماى استفاده از شش مجلد شرح است.

فارسی گو که جمله دریابند
گرچه زین غافلاند و در خوابند

مولانا کتاب مثنوی معنوی را با بیت «بشنو از نی چون حکایت می‌کند / از جدایی‌ها شکایت می‌کند» آغاز می‌نماید. در مقدمه عربی مثنوی معنوی نیز که نوشته خود مولانا است، این کتاب به تأکید «اصول دین» نامیده می‌شود ((به عربی: «هذا کتابً المثنوی، وهو اصولُ اصولِ اصولِ الدین»)). مثنوی معنوی حاصل پربارترین دوران عمر مولاناست. چون بیش از ۵۰ سال داشت که نظم مثنوی را آغاز کرد. اهمیت مثنوی نه از آن رو که از آثار قدیم ادبیات فارسی است؛ بلکه از آن جهت است که برای بشر سرگشته امروز پیام رهایی و وارستگی دارد. مثنوی فقط عرفان نظری نیست بلکه کتابی است جامع عرفان نظری و عملی. او خود گفته‌است: «مثنوی را جهت آن نگفتم که آن را حمایل کنند، بل تا زیر پا نهند و بالای آسمان روند که مثنوی معراج حقایق است نه آنکه نردبان را بر دوش بگیرند و شهر به شهر بگردند.» بنابراین، عرفان مولانا صرفاً عرفان تفسیر نیست بلکه عرفان تغییر است. اگر بخواهیم مجموعه عظیم و پربار بیست و شش هزار بیتی مثنوی معنوی را کوتاه و خلاصه کنیم، به هجده بیتی می‌رسیم که سرآغاز دفتر اول مولاناست و به «نی نامه» شهرت یافته‌است. گرچه آغاز مثنوی مولانا (نی نامه) با دیگر آثار نثر و نظم فارسی تفاوت دارد اما روح نیایش و توجه به حق، در تار و پود آن نهفته‌ است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1399/03/31

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شرح جامع مثنوی معنوی - دفتر 6

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
شرح جامع مثنوی معنوی - دفتر 6
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک