رسته‌ها

کیهان بچه ها - شماره 526 - فروردین 1346

کیهان بچه ها - شماره 526 - فروردین 1346
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 11 رای
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 11 رای
کیهان بچه‌ها - شماره ۵۲۶ - یک شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۴۶

صاحب کیهان:
دکتر مصطفی مصباح‌زاده
مدیر کیهان:
عبدالرحمن فرامرزی
صاحب امتیاز کیهان بچه‌ها:
جعفر بدیعی
مدیر کیهان بچه‌ها:
عباس یمینی شریف
تلفن ۳۱۵۶۱
فرعی ۶۵
شماره ۵۲۶
چاپ کیهان - بها ۵ ریال
نشانی: خیابان فردوسی

در این شماره می‌خوانیم:
روز بین المللی کتاب کودک
۱۰۰۱ سوال و ۱۰۰۱ جواب
پسر وایکینک و بچه عجیب
وایکینک غول مو طلائی (کمیک)
کرگدن
بازی و سرگرمی
ششمین کلاه
کرفس و جعفری
دفترچه پس‌انداز بانک ملی ایران (تبلیغ)
ماسک طلائی
جوجه اردک زشت
تاب بازی
نمایش فیلم برای بچه‌ها
انتشارات پدیده (تبلیغ)
دلاور شجاع
جدول
شیر پاک (تبلیغ)
زیگفرید دلاور شکست‌ناپذیر
مسابقه خط و نقاشی در شهرستان زنجان
خبرهای کوچک از جهان بزرگ
یک سفر پرهیجان (کمیک)
پست بچه‌ها
در شهرستانها
این طور آسانتر است! (کمیک)


روز بین المللی کتاب کودک:
بچه‌های عزیز، شما که با خواندن مجله و کتاب سروکار دارید می‌دانید که کتاب و مجله چه اهمیت فراوانی برای انسان دارد. چقدر به معلومات اضافه می‌کند! چقدر باعث باز شدن فکر انسان میشود! چقدر انسان را سرگرم و شاد و خوشحال می‌سازد! مردم در زمانهای قدیم یا کتاب نداشتند یا اگر داشتند کم بود و همه کس نمی‌توانست از کتاب استفاده کند و به آن دسترسی داشته باشد. باین جهت چیزی را که نداشتند قدرش را هم نمی‌دانستند.
اما کم کم به اهمیت کتاب پی بردند و دانستند که بدون کتاب زندگی لذتی ندارد و انسان هم فهم و شعور و دانش را بدون کتاب کمتر می‌تواند بدست آورد و اگر بدست آورد نمیتواند آن را برای روزگاران بعد حفظ کند. شناختن مردم هر کشور و شناختن مردم دنیا از راه کتاب ممکن میشود.
ضمن پی بردن به اهمیت کتاب دانستند که کتاب برای هر سنی باید وجود داشته باشد و فقط مخصوص بزرگترها نیست. بچه‌ها هم باید برای هر سن و هر ذوق و سلیقه‌ای کتاب داشته باشند تا از همان زمان بچگی با کتاب آشنا شوند و از آن استفاده کنند.
با این فکر نویسندگانی پیدا شدند که ذوق و فکر خود را در راه نویسندگی برای بچه‌ها بکار بردند. برای بچه‌ها داستان نوشتند. برای بچه‌ها شعر گفتند، برای بچه‌ها مجله و خواندنیهای مختلف تهیه کردند.
هانس کریستیان اندرسن اولین نویسنده بچه‌ها بود که کتابش در تمام جهان مشهور و به تمام زبانها ترجمه شد و شما شرح زندگی او را در شماره ۵۱۵ خواندید.
امروز کمتر بچه باسوادی در دنیا پیدا میشود که از داستانها و کتابهائی که اندرسن برای بچه‌ها نوشته است نخوانده باشد. همه بچه‌های باسواد دنیا با داستان جوجه اردک زشت آشنا هستند و دهها داستان دیگر از اندرسن خوانده‌اند.
البته در هر کشور نویسندگان مخصوصی برای بچه‌ها وجود دارند و کتابهای فراوانی برای بچه‌ها نوشته شده اما اندرسن بیش از تمام نویسندگان بچه‌ها در دنیا مشهور است.
بهمین جهت دفتر بین المللی کتاب کودک که در شهر وین است روز تولد اندرسن را برای روز بین المللی کتاب کودک انتخاب کرده است و به تمام کشورهائی که عضو این دفتر هستند سفارش کرده است که روز سوم آوریل را که روز چهاردهم فروردین ماه میشود روز بین المللی کتاب نام گذاری کنند و در آن روز نمایشگاهی از کتاب برپا کنند و فیلمهای مربوط به کتاب و کتابخانه یا مربوط به نویسندگان و شاعران بچه‌ها را به نمایش بگذارند.
بهر گونه کاری که کتاب خواندن را تشویق کند و متوجه سازد که کتاب چه فایده‌هایی دارد اقدام کنند. کارکنان و نویسندگان کیهان بچه‌ها نیز این روز را عزیز می‌دانند و بزرگ می‌شمارند بهمین مناسبت بیاد نویسنده بزرگ بچه‌ها اندرسن دانمارکی داستان جوجه اردک زشت او را برای خوانندگان در این شماره درج کرده‌اند.
بد نیست بدانید که بزرگترین جایزه برای بهترین نویسندگان کتاب کودکان بنام اندرسن است ک هر دو سال یکبار داده میشود.جایزه دیگری برای بهترین نقاش کتاب بچه‌ها نیز بنام اندرسن است.
شورای کتاب کودک در ایران که عضو دفتر بین المللی کتاب کودکان و نوجوانان است در نظر دارد از نقاشی خود بچه‌ها برای نمایشگاه بین المللی نقاشی بچه‌ها که به زودی تشکیل می‌شود بفرستد بسیار بجاست که هر کس استعداد و ذوق نقاشی دارد یک نمونه از نقاشی خود را به نشانی شورای کتاب کودک صندوق پستی شماره ۷۶۹ بفرستد که برای نمایشگاه فرستاده شود ممکن است از ایران هم کسی برنده شود و جایزه بگیرد.

+ عکس روی جلد: چند نفر از دوستداران کیهان بچه‌ها، دانش آموزان دبستان روش نو در کتابخانه دبستان اسلاید روی جلد از مانی رضوان عکس کیهان - گراورهای رنگی از دستگاه ماشینی گراورسازی کیهان
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
52
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mahjoob
mahjoob
1399/04/08
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کیهان بچه ها - شماره 526 - فروردین 1346

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
کیهان بچه ها - شماره 526 - فروردین 1346
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک