رسته‌ها

کیهان بچه ها - دوره جدید برای بچه های انقلاب - شماره 48 - مرداد 1359

کیهان بچه ها - دوره جدید برای بچه های انقلاب - شماره 48 - مرداد 1359
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 8 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 8 رای
از گروه مطبوعاتی کیهان
سردبیر: داریوش نوروزی
نقاشیها: سلمان بابایی
فیروزه گل محمدی
صفحه آرا: داوود جباری
دوره جدید، شماره ۱۱۵۵+۴۸

در این شماره میخوانی:
امیدوارم پسندیده باشی
قهرمان جهان
کاپیش (داستان مصور)
عید فطر
جدول و معما
شعر
علت کوری چیست؟
سه مسافر
لبخند
نوشته‌ها و نقاشیهای شما

گفتگوی من و تو
امیدوارم پسندیده باشی

دوست خوبم، سلام
انشاالله که حالت خوب است. راستش میخواستم درباره شماره‌های جدید کیهان بچه‌ها، در شماره قبل با تو صحبت کنم، اما انقدر سرم شلوغ بود که نتوانستم و حالا تلافی می‌کنم.
اکنون یک سال از انتشار دوره جدید کیهان بچه‌ها می‌گذرد. ماهم به همین خاطر سعی کردیم که بعد از یک سال تغییراتی در مجله ایجاد کنیم تا مجله بهتری به بچه‌ها داده باشیم. بچه‌ها هم واقعا لطف دارند هر روز یک عالم نامه و تلفن داریم. حتی از شهرهای دور هم تلفن می‌زنند و پیشنهاد میدهند. نمیدانی من چقدر خوشحال میشوم آدم احساس می‌کنند که با همه دوست است.
یکی از پیشنهادهای بچه‌ها این بود که صفحه زنگ تفریح زیادتر شود. ما هم گوش کردیم، چون میخواستیم مجله‌‌ای درست کنیم که بچه‌ها دوست داشته باشند و کیهان بچه‌ها مجله دلخواه آنها باشد. حالا می‌بینی که مجله دو صفحه جدول و معما دارد و یک صفحه هم به نام صفحة لبخند. یک تغییر دیگر در مجله، مربوط به صفحه‌های نوشته‌ها و نقاشیهای بچه هاست. این صفحه‌ها را از شماره قبل به بعد، دوست خوب بچه‌ها «بهار» تهیه و مرتب می‌کند. او به نامه‌های بچه‌ها هم پاسخ میدهد. در واقع با این کار، ما صفحه پاسخ به نامه‌ها را هم برای بچه‌ها راه انداخته ایم.
تغییر دیگری که در مجله انجام گرفته، این است که ما سعی داریم اسم بچه‌ها را که نامه شان می‌رسد چاپ نکنیم؛ چون این کار هر هفته چند صفحه از مجله را می‌گیرد. در صورتی که میتوانیم به جای اسم بچه‌ها، مطالب خوب و خواندنی برای آنها تهیه کنیم.
تغییر دیگر این است که اسم دوستداران کیهان بچه‌ها را هم دیگر چاپ نکنیم. با این کار میتوانیم به جای صفحه‌ها دوستداران مطالب دیگری چاپ کنیم.
ماسعی خودمان را می‌کنیم که این تغییرها را انجام بدهیم، تا تو هم از مجله کیهان بچه‌ها راضی باشی.
البته ما سعی خودمان را می‌کنیم، اما اگر خدا نکرده نتوانستیم و یا اینکه کمی دیر شد تو نباید نگران بشوی. اما با توجه به پیشنهاد بیشتر بچه‌ها این کارها را انجام داده ایم. امیدوارم که خدا هم به ما کمک کند تا ما در کارمان موفق بشویم و مجله بهتری برای بچه‌ها تهیه کنیم.
خیلی از بچه‌ها هم پیشنهاد می‌کردند که صفحه‌های مجله بیشتر شود و در عوض مجله را گران‌تر کنیم.
این، پیشنهاد خوبی است اما دوتا اشکال بزرگ دارد:
اول این که ممکن است خیلی از بچه‌ها نتوانند مجله گران‌تر را بخرند. آن وقت آنها دیگر کیهان بچه‌ها ندارند و این به ضرر آنها است دوم اینکه داستانها و مطالب خوب زیاد نیستند. پس ما مجبور می‌شویم که گاهی، خدای نکرده یک داستان را که زیاد هم خوب نیست برای شما چاپ کنیم. آن وقت شما دیگر یک مجله خوب ندارید.
من امیدوارم که از تغییرات مجله خوشت آمده باشد. اگر پیشنهادی داری برایمان نامه بنویس تا ماهم از نظر تو درباره مجله باخبر بشویم. تو می‌توانی با پیشنهادهایت مجله خودت را بهتر کنی.
می‌بخشی از این که سرت را درد آوردم. منتظر نامه‌‌ات هستم.
دوست تو سردبیر (داریوش نوروزی)
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
32
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mahjoob
mahjoob
1399/03/07
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کیهان بچه ها - دوره جدید برای بچه های انقلاب - شماره 48 - مرداد 1359

تعداد دیدگاه‌ها:
6
با سلام و تشکر، خوب شده که مجلات کیهان بچه های دوره های قدیم و جدید را توامان در دسترس می گذارید، تا همگان با یک مقایسه ساده ببینند که در یک چشم به هم زدنی، با یک حرکت نابخردانه جمعی به نام انقلاب به درک اسفل السافلین سقوط کردیم... تفاوت از زمین تا آسمان است. بلافاصله این رسانه پرطرفدار که خاطرات کودکی من با آن رقم خورده، بدل به تریبون شستشوی مغزی بچه ها شده و نه تنها اثری از خلاقیت در آن به چشم نمی خورد، بلکه حرف های هزاران بار تکراری را به خورد بچه ها می داده است. من خودم که در همان سنین نوجوانی افسرده شدم. آن همه داستان های قشنگ، آن همه مصورهای رویایی، که یک هفته ما را به خود مشغول می داشت، آن همه مطالب عملی و تئوری آموزشی، تکرار چندین و چند باره روش ساختن سینمای دستی، آن همه چی و چی و چی... همه در طرفه العینی به باد رفت و ... حاصل این شد که می بینیم. آیا بچه های دوره جدید این مجله نسبت به آن هیچ نوستالژی دارند؟ هیهات... بدجوری ره به سوی ترکستان گرفته ایم.
با سلام و ضمن تشکر از جناب mahjoob
- عکس معرفی مجله،مربوط به شماره 48 است که امیدواریم آن هم انشالا بزودی توسط خودشان بدست ما برسد و در سایت قرار گیرد!
- سالهای اول انقلاب، مجله کودک و اصلا خواندنی کودک بسیار کم بود. مردم تازه انقلاب کرده بودند و مجله انقلابی می خواستند. اما ژورنالیسم انقلابی هنوز پانگرفته و شاخص های تهیه و ارائه مطلب هم مدون نشده بود. نویسندگان هم با سعی و خطا جلو می رفتند.همین نوع مجله هم در برهوت فرهنگی وقت، غنیمت بود و کلی طرفدار و خواننده داشت! و اتفاقا درمقایسه آن با مجله کیهان بچه های امروزی، خواندنی تر است و امتیاز بیشتری می گیرد.
دوره جدید این مجله هر چه باشد مطمئنا کیهان بچه‌ها نیست و بیشتر به بروشور تبلیغاتی و کودکانه رژیم اسلامی می‌ماند.
در صفحات شماره‌های مختلف دوره جدید آشکارا از قتل کافرین آن هم از زبان کودکان صحبت میشود و بغیر از اندک مطالب ترجمه شده هیچ مطلب خواندنی دیگری برای کودکان ندارد.
بروزترین و زیباترین داستانهای مصور جای خود را به بی لطف‌ترین و شعار زده‌ترین داستانها میدهد برای مثال همین داستان مثلا مصور کاپیش.
بهرحال مطالعه دگردیسی این مجله برای محققان و علاقمندان ادبیات حوزه کودک و نوجوان علی رغم تلخی بسیار و افسوس فراوان، آموزنده است.
ممنونم که مرتب سری های ان مجله ی خوب را می گذارید
میتوانید فقط این مجله به اصطلاح دوره جدید را ورقی بزنید و مقایسه کنید با مجله دوره های قبل عباس یمینی شریف آنگاه میتوانید به راحتی پی ببرید که چه فاجعه ای اتفاق افتاده
یاد باد آن که سر کوی توام منزل بود
دیده را روشنی از خاک درت حاصل بود
راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاک
بر زبان بود مرا آن چه تو را در دل بود
دل چو از پیر خرد نقل معانی می‌کرد
عشق می‌گفت به شرح آن چه بر او مشکل بود
آه از آن جور و تطاول که در این دامگه است
آه از آن سوز و نیازی که در آن محفل بود
در دلم بود که بی دوست نباشم هرگز
چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود
دوش بر یاد حریفان به خرابات شدم
خم می دیدم خون در دل و پا در گل بود
بس بگشتم که بپرسم سبب درد فراق
مفتی عقل در این مسئله لایعقل بود
راستی خاتم فیروزه بواسحاقی
خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود
دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ
که ز سرپنجه شاهین قضا غافل بود
سلام.چرا مدتی هست کتابها دانلود نمیشه
کیهان بچه ها - دوره جدید برای بچه های انقلاب - شماره 48 - مرداد 1359
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک