رسته‌ها

کیهان بچه ها - دوره جدید برای بچه های انقلاب - شماره 47 - مرداد 1359

کیهان بچه ها - دوره جدید برای بچه های انقلاب - شماره 47 - مرداد 1359
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 6 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 6 رای
از گروه مطبوعاتی کیهان
سردبیر: داریوش نوروزی
نقاشیها: سلمان بابایی
فیروزه گل محمدی
صفحه آرا: داوود جباری
دوره جدید، شماره ۱۱۵۵+۴۷


در این شماره میخوانی:
چرا ایران به المپیک مسکو نرفت؟
قهرمان جهان
مسابقات المپیک چگونه شروع شد
کاپیش (داستان مصور)
سالروز مشروطیت
لبخند
جدول و معما
زحمت یک لقمه نان
نوشته‌ها و نقاشیهای شما


گفتگوی من و تو
چرا ایران به المپیک مسکو نرفت؟

دوست خوب من سلام، می‌دانم که به ورزش خیلی علاقه داری. در اسلام هم ورزش اهمیت مخصوصی دارد. اسلام همیشه مسلمانان را به ورزش تشویق کرده است. البته ورزشی که با اخلاق نیکو همراه باشد و به انسان کمک کند تا برای خدا بهتر کار کند.
مسابقات المپیک، یک دوره مسابقات ورزشی است. این مسابقات هر چهار سال یک بار انجام میشود و هر بار در یک کشور برگزار میشود. . امسال این مسابقات در مسکو، پایتخت روسیه انجام می‌گیرد.
درباره اینکه چگونه المپیک شروع شد در همین شماره مطلبی برایت نوشته‌‌ام می‌توانی آن را بخوانی و با این مسابقه‌ها بیشتر آشنا بشوی.
بیشتر کشورهای دنیا در المپیک شرکت می‌کنند و در رشته‌های گوناگون مسابقه میدهند. این مسابقات بین المللی بسیار شورانگیز و جالب هستند و به دوستی بین ملتها و کشورها هم کمک می‌کنند. البته همیشه اینطور نیست. این مسابقات گاهی، نه تنها به خاطر صلح و دوستی نیست بلکه به خاطر قدرت طلبی است. یعنی بعضی از کشورها با انجام این مسابقه‌ها، میخواهند خود را قوی‌تر و پیشرفته‌تر از دیگران نشان بدهند. درست مثل اینکه یک نفر پولی به فقیر بدهد، ولی منظورش این باشد که قیافه بگیرد و بگوید من آدم خوبی هستم. او برای کمک به آن فقیر آن پول را نداده است. خوب، این کار زشتی است و صحیح نیست.
مسابقات بین المللی هم همین طور است. خیلی وقتها این مسابقات فقط برای تبلیغات انجام میشود کشورهای قوی می‌خواهند با این تبلیغات روی کارهای زشت خود را بپوشانند. پس معلوم شد که آنها به خاطر ورزش و دوستی این کار را نمی‌کنند.
یادت هست که در ایران هم شبیه این مسابقات برگزار شد. شاید یادت نباشد، اما در زمان شاه هم در ایران بازیهای المپیک برگزار شد. البته آن المپیک، مربوط به کشورهای آسیایی بود و نه المپیک جهانی. شاه میخواست با آن المپیک برای خودش تبلیغات کند و روی کارهای کثیف خود را بپوشاند
امسال هم مسابقات المپیک در روسیه برگزار میشود. بسیاری از کشورها امسال در این مسابقات شرکت نکردند. آنها به عنوان اعتراض به روسیه حاضر نشدند در این مسابقات شرکت بکنند. اعتراض آنها برای این بود که روسیه به کشور افغانستان لشکر کشی کرده و در آنجا کشتار می‌کند.
البته اولین کشوری که بازیهای المپیک مسکو را تحریم کرد آمریکا بود و بعد بعضی از کشورهای دیگر هم اعلام کردند که در بازیها شرکت نمی‌کنند. این را هم بگویم که آمریکا می‌خواست با این کار برای خودش تبلیغات کند. یعنی او هم دلش برای مردم مسلمان افغانستان نسوخته بود، بلکه میخواست بگوید که کشوری خوب و صلح دوست است، اما میدانیم که او به خاطر صلح کاری نمی‌کند. اگر می‌خواست به خاطر صلح کاری کند به شاه خائن کمک نمی‌کرد که ملت مستضعف ایران را نابود کند. دولت آمریکا اگر انسانها را دوست داشت به ایران حمله نمی‌کرد. (الحمدالله در طبس شکست خورد.)
خوب، حرفهایم را خلاصه کنم. روسیه برای نفع خودش و آمریکا هم برای نفع خودش کار می‌کند. روسیه المپیک برگزار می‌کند تا همه متوجه بازیهای المپیک بشوند و کسی به فکر افغانها نباشد. آمریکا هم بازیهای المپیک را تحریم می‌کند تا بگوید کشور صلح دوستی است.
ایران هم بازیها را تحریم کرد و به المپیک نرفت. اما ایران به خاطر آمریکا این کار را نکرد. ایران واقعا به خاطر اعتراض به روسیه این کار را کرد، اعتراض به اینکه روسها برادران افغانی مسلمان ما را بمباران می‌کنند و آنها را به خاک و خون می‌کشانند. ایران هرگز حاضر نمی‌شود به کشوری برود که تجاوزگر است و ملت مسلمان و برادر ما را میکشد.
دوست تو، سردبیر (داریوش نوروزی)
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
32
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mahjoob
mahjoob
1399/03/03
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کیهان بچه ها - دوره جدید برای بچه های انقلاب - شماره 47 - مرداد 1359

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
کیهان بچه ها - دوره جدید برای بچه های انقلاب - شماره 47 - مرداد 1359
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک