رسته‌ها
فرشته ای در خانه
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
«فرشته‌ای در خانه»، تأملی در عاشقانه‌های احمد شاملو، به قلم منصوره اشرافی(-۱۳۳۴)، نویسنده و منتقد ادبی معاصر ایرانی است. این کتاب می‌کوشد از دریچه بررسی شعرهای عاشقانه احد شاملو(۱۳۷۹-۱۳۰۴)، دورانی از اندیشه و فرهنگ هنرمند روشنفکر ایرانی و جایگاه زن در ادبیات معاصر را تحلیل کند.

در بریده‌ای از کتاب می‌خوانیم:
«شاخص‌ترین چهره معاصر در سرودن عاشقانه‌ها، بی تردید شاملو است. همه او را به تقریب می‌شناسند و بارها شعرش را خوانده یا شنیده‌اند. اما سخن گفتن از وی و پیرامون شعرش بی اندازه دشوار است. چرا که شاملو، از چهره‌هایی در ادبیات معاصر است که گرداگردش را تقدس‌های فراوان و به همان صورت نیز تکفیر‌های بسیار گرفته است. سخن گفتن از شعر او بدون غلطیدن به دو وادی افراط و تفریط، کاری سخت و دشوار است چرا که در تقدس‌ها از او بتی بی بدیل ساخته و در تکفیرها او را به حضیض کشانده‌اند. می‌توانیم همواره همانند قله‌ای دور از دسترس، اما بلند و باشکوه و پرعظمت و زیبا، نگاهش کنیم و چون قهرمانان بی‌همتا، بستاییمش. می‌توانیم ناتوانی‌ها و امیدها و آرزوها و اندیشه‌های کمال جوی مان را به نوعی با شعرش مرتبط کنیم. می‌توانیم با الفاظ پر طمطراق و ستایش‌آمیز از او یاد کنیم. اما نوعی دیگر نیز می‌توان به او نگاه کرد. نگاهی از نزدیک. ..
همیشه تعصبات ما در مورد شخصیت‌های ادبی و هنری باعث می‌شود که نتوانیم به طور روشن و کامل دیدگاه‌های آنها را مورد بررسی قرار دهیم. به همین خاطر اکثر منتقدان ما فقط تعریف و تمجید و یا برعکس، سرکوب فرد را بلد هستند. باید این را بپذیریم که هیچ انسانی خدا نیست و دارای نقایص و معایبی در اندیشه و فکر می‌تواند باشد. ما عادت کرده‌ایم که شخصیت‌های محبوبمان را تبدیل به بت‌های دست نیافتنی و بی نقص بکنیم و تحمل شنیدن هیچ گونه انتقادی را بر آنها نداریم.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
89
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
اهور
اهور
1399/03/02

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فرشته ای در خانه

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
فرشته ای در خانه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک