رسته‌ها
تاریخ انگلستان از آغاز تا امروز
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 42 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 42 رای
از متن کتاب:
بریتانیا آنقدر از اروپا فاصله ندارد که از تاثیر آداب و اخلاق و رسوم آن مصون بماند. در حقیقت جزیره بودن بریتانیا را باید بیشتر یک پدیده مصنوعی دانست تا یک واقعیت طبیعی. در آغاز تاریخ سرزمین انگلستان همچون دیگر سرزمین ها به راحتی مورد تهاجم قرار می گرفت. در آن روزگاران جامعه انگلیس جامعه ای شبانی بود و اهالی آن از این راه روزگار می گذراندند. تنها پس از گذشت سالیان متمادی و در پی آنکه به دفاع نیرومند دریایی دست یافت، انگلستان توانست خواص جزیره بودن خود را دریابد و از آن پس بود که در پناه یک نیروی عظیم دریایی، فارغ از بیم تهاجم مهاجمین، به امور غیرنظامی خویش پرداخت. متاسفانه دست یافتنی ترین نقاط انگلستان سرزمین های کم ارتفاع جنوب شرقی آن است که دقیقا مقابل اروپا قرار دارد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
577
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Mahsaa
Mahsaa
1399/01/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ انگلستان از آغاز تا امروز

تعداد دیدگاه‌ها:
5
این کتاب خیلی خوب و مفیدی است برای پژوهش.من هم اکنون در حال مطالعه ی این کتاب هستم.
‍ مگنا کارتا؛ فرمان بزرگ آزادی و پیدایش حکومت پارلمانی
🔹در پانزدهم ژوئن سال ۱۲۱۵ میلادی، یعنی حدود پنج سال پیش از حمله مغول به ایران که به حکومت خوارزمشاهیان در نیمه شرقی ایران امروز و آسیای میانه پایان داد، شاه_جان انگلیسی، پس از چهل سال حکومت مطلقه و در نتیجه یک جنبش اعتراضی وسیع که از سوی بارون ها و ارباب کلیسا هدایت میشد، مجبور شد منشور بزرگ آزادی های انگلستان مشهور به مگنا_کارتا (منشور کبیر) را امضاء کند، که قدرتش را به شدت محدود و تاسیس انجمنی به نام پارلمان را پیش بینی میکرد. حکومتی را پارلمانی گویند که انتخاب رئیس قوه مجریه توسط پارلمان به عمل آید، نه مستقیما از سوی مردم؛ و معمولا در این نوع دموکراسی، قوای اجرایی و مقننه کشور در دست حزب اکثریت و یا ائتلافی از احزاب همگون است. این منشور پادشاه را وادار میکرد به تشکیلات قانونی احترام بگذارد و برتری قانون بر اراده شخصی خود را بپذیرد.
🔹جان اول، فرد قدرت پرست و ظالمى بود که براى مدت طولانى بر سر ادعاى مالکیت سرزمین هائى در فرانسه با این کشور در حال جنگ و جدال پر هزینه اى شده بود. هزینه این جنگها به فئودال هاى مناطق تحمیل میشد، تا جایی که این افراد بر علیه او شوریدند. او همچنین به فکر مصادره طلاى موجود در دیر ها و کلیسا ها افتاد و به همین دلیل نیز نماینده پاپ را از ریاست کلیسا معزول کرد و پاپ نیز فتواى مرتد بودن او را صادر نمود. از آنجا که جنگ در سه جبهه (با فرانسه، پاپ و کلیساى کاتولیک، بارون هاى شورشی)، براى او به شکست کشیده شده بود، به این حیله دست یازید که با پاپ کنار آید. به اراده پاپ تسلیم شد. نماینده جدید او استفان لنگتون را به ریاست کلیساى کنتربورى پذیرفت و در آنجا در حضور اشراف و کشیشان، مادام که شرایط تسلیم او به پاپ خوانده میشد، در مقابل او زانو بر زمین زده باقى ماند. شرایط و حالتى که براى یک شاه خفت بار بود. براى آرام کردن بارون هاى شورشی نیز پذیرفت که متنى را تائید کند که ضامن رعایت حدود و حقوق آنها باشد و از تعدى به اموال بارون ها خود دارى کرده؛ از تحمیل مالیات هاى دلبخواه منصرف شود، و بپذیرد در زمان مرگ آنان متعرض بیوه ها و فرزندان آنها نگردد. آنچه براى بارون ها مهم بود مطالبى بود که در این منشور گنجانده شد، براى رفع گرفتارى هاى خاص این گروه و مشکلاتى که با جان اول داشتند. در این منشور پیش بینى شد که یک گروه چند نفره از بارون ها بر اجراى منشور ناظر باشند، و اگر شاه بخش مربوط به خود را زیر پا گذارد، حق داشته باشند امول شاه را ضبط کنند. متن این منشور بوسیله همان نماینده پاپ به نام استفان_لنگتون نوشته شد. در آن زمان کسی تصور نمیکرد که این متن، مسیر تاریخ غرب را تحت تاثیر قرار میدهد و راه خود را به شکلهای مختلف در قوانین اساسی کشور ها میگشاید. متن این ماده چنین است:
"هیچ فرد آزادى (منظور غیر برده) نباید دستگیر و یا زندانى شود، یا حقوق او و مایملک او زائل گردد، یا شخص خارج از قانون تلقى شود، یا تبعید شود و یا از جایگاه خود به هر نحوى محروم شود، و این که ما با نیروى قاهره به پیگرد هیچ کسى نمیپردازیم، یا دیگرى را به این کار نمى گماریم، مگر با قضاوت قانونى همگنان خود او، یا بر اساس قوانین مملکت".
🔹ابتدا این منشور سر نوشت خوشی نداشت. چون جان اول که با پاپ کنار آمده بود از او خواست که این منشور را باطل اعلام کند و پاپ هم چنین کرد (در واقع پاپ "اینوسنت سوم"، چون جان به حیطه او پیوسته بود، این بار بارون ها را خارج از دین اعلام کرد). پیرو این کار باز جنگهاى داخلى شروع شد که به جنگ_بارونها مشهور است. نمایشنامه نویس شهیر انگلیسی، #شکسپیر، یک نمایش بر اساس زندگى و مرگ جان اول تنظیم کرده و در آن از جمله دلیل مرگ جان را چنین ترسیم میکند. جان که از فرانسویان در یک جنگ شکست خورده بود (فرانسویان و فئودالهاى محلى، یعنى همان بارون ها بر عیله او متحد شده بودند) و در حال گریز در منطقه اى که به استراحت مشغول بود، برخى راهبان یک دیر، نوشیدنی مسموم به او خوراندند که سبب مرگ او شد. پس از او فرزند خردسال نه ساله او (هنرى سوم)، مجددا منشور کبیر را صادر کرد. با این کار شورش بارون ها فرو کش کرد و منتفى شد. در "مگنا کارتا" آمده است که: "هیچکس بالاتر از قانون نیست، حتی شاه". بندهایی از این منشور هم به "محاکمه در دادگاه عادلانه" و "محدودیت هایی برای پرداخت مالیاتی" اشاره دارند. از کسانی که در مبارزات خود از این منشور الهام گرفته اند، میتوان به ماهاتما_گاندی اشاره کرد، که در سال ۱۹۴۷ با الهام از " مگنا_کارتا"، هند را به سوی استقلال رهبری کرد. نلسون_ماندلا نیز در سال ۱۹۶۴ در دادگاهی که علیه او بر پا شد، جمله هایی از مگنا کارتا را قرائت کرد.
با درود
اگر انجام دانلود به روش آسانتر فراهم می شد، به دید من بسیار سودمندتر میتونست باشه. شوربختانه من توانایی دانلود کتاب رو ندارم به شوند امتیاز پایین.
با سپاس
این کتاب قدیمی هست ولی کتاب نسبتا جامع و کاملی هست،قبلا نسخه کاغذی اش را درخانه داشتم و بخش هایی اش را مطالعه کرده بودم خوشحالم در دسترس همه هست
تاریخ انگلستان از آغاز تا امروز
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک