رسته‌ها

الجزایر، سرزمین قهرمانان اسلامی

الجزایر، سرزمین قهرمانان اسلامی
امتیاز دهید
5 / 3
با 8 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 3
با 8 رای
این کتاب، شامل اطلاعات کلی درباره تاریخ الجزایر است که در مبارزة 130 ساله خود بر ضد تجاوز و اشغال نظامی امپریالیسم فرانسه، یک میلیون شهید تقدیم راه استقلال و آزادی کرده‏ اند.
استاد خسروشاهی، مولف این کتاب، با 8 بار سفر به الجزایر و بازدید از استانهای مختلف آن، شناخت عینی و آگاهی میدانی از اوضاع داخلی کشور و احزاب و جمعیت‏های ملی و اسلامی آن دارد و با توجه به همین شناخت، نقش اساسی علمای اسلامی، مساجد و مراکز مذهبی را در مبارزه با بر ضد استعمار و تربیت نسل‏های مسلمان و مجاهد، با استناد به منابع موثق، تبیین می ‏کند.
این کتاب از شش بخش تشکیل شده است که «جهاد ضداستعماری در الجزایر»، «احتراق در منطقه اسلام و ما چه می‏ خواهیم؟»، «نقش اسلام و مساجد در پیروزی نهضت الجزایر»، «امیر عبدالقادر و حکومت شیعه در الجزایر»، «حرکت اسلامی الجزائر: از آغاز دعوت و ارشاد تا مبارزه و جهاد» از جمله بخش‏های این کتاب تحلیلی درباره حرکت‏های اسلامی و تاریخ معاصر الجزایر است که با اسناد و عکس‏هایی از رهبران و بیانیه‏هایی حرکت‏های اسلامی این کشور به پایان می‏ رسد.
البته بخشی از این کتاب، در چهل سال قبل و به هنگام نبرد خونین الجزایر بر ضد امپریالیسم غربی نوشته شده که خود نشان دهنده موضع مردم مسلمان ایران در قبال جهاد مردم الجزایر است ولی بخش عمده آن، شامل حقایق جاری و موجود، پس از پیروزی قاطع «جبهه نجات اسلامی» در انتخابات سراسری کشور و سپس کودتای مافیای ارتش و سرکوب وحشیانه اسلامگرایان و بعد پیدایش گروه خوارج‏ گونه نهروانی به نام «جبهه اسلامی مسلح!» و آغاز قتل عام دهها هزار از مردم بی‏گناه این سرزمین است. کتاب با استناد به اسناد و مدارک «درون گروهی»، چگونگی حوادث و جنایات مافیای ارتش با همکاری گروه مسلح به اصطلاح اسلامی! را نشان می‏دهد.
بخش اول این کتاب، «جهاد ضد استعماری در الجزائر» برای نخستین بار طی دو مقاله در دو شماره مجله ماهانه علمی و دینی «مکتب اسلام» نشریه حوزه علمیه قم در دی ماه 1340 و اردیبهشت 1341 منتشر شد. و بعدها به همراه فصل دوم در کتابی با عنوان «الجزایر، سرزمین قهرمانان اسلامی» منتشر شد. فصل سوم کتاب هم بخشی از کتاب «نبرد اسلام در آفریقا» است در اوایل دهه پنجاه شمسی منتشر شد. فصل چهارم هم گزارشی استاد خسروشاهی از نهمین کنفرانس اندیشه اسلامی شهر تلمسان الجزایر در سال 1354 است که به تاریخ اجمالی این ناحیه و معرفی یکی از شخصیت‏های ضد استعماری معروف آن یعنی امیر عبدالقادر می‏پردازد.
فصل پنجم هم گفتگوی مفصل روزنامه اطلاعات با استاد خسروشاهی درباره حرکت‏های اسلامی و حاکمیت و تاریخ معاصر و تحولات اخیر الجزایر است. در این فصل با تاریخ و مبارزات مردم الجزایر با استعمار فرانسه، امیر عبدالقادر، عبدالحمید بن بادیس، جمعیت العلماء المسلمین الجزایرین، جماعه الموحدین، حرکه المجتمع الاسلامیه(حماس)، حرکه النهضه، جبهه نجات اسلامی، دکتر عباس مدنی، علی بلحاج، جماعت اسلامی مسلح! و... آشنا می‏شویم که استاد خسروشاهی به صورت تحلیلی و مستدل و مختصر، دیدگاهها، عملکرد و تحولات اخیر آنها را بیان می‏کند و جایگاه مافیای ارتش و کودتای تأسف برانگیزش در سال 1991م و سیاست‏هایش علیه اسلام‏گرایان تبیین می‏شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
117
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
saharnak
saharnak
1399/01/16

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی الجزایر، سرزمین قهرمانان اسلامی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
الجزایر، سرزمین قهرمانان اسلامی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک