رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

سانسور: تحلیلی بر سانسور کتاب در دوره پهلوی دوم

سانسور: تحلیلی بر سانسور کتاب در دوره پهلوی دوم
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 14 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 14 رای
« ... نبود یک پژوهش روشمند در این زمینه بسیار مهم و وجود بیش از بیست‌هزار پرونده کتاب‌های ممیزی‌شده در دوره پهلوی دوم که معجزه‌وار در سازمان مدارک انقلاب اسلامی دست‌نخورده باقی‌مانده است، موجب شد که این موضوع به عنوان رساله دکتری برگزیده شود که اکنون با حذف بعضی قسمتها نشر می‌یابد. روش به کار رفته در این پژوهش پیمایش تحلیلی و تحلیل محتواست. جامعه مورد مطالعه نیز ۲۳۱۰۰ پرونده ممیزی است. دو فرضیه‌ای که مورد آزمون قرار گرفته عبارت است از: الف. بیش از ۵۰ درصد سانسورهای صورت‌گرفته سیاسی است ب. بین دیدگاه منفی ممیزان و عدم صدور مجوز کتاب رابطه معناداری وجود دارد.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
Behruz67
Behruz67
1398/11/26

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سانسور: تحلیلی بر سانسور کتاب در دوره پهلوی دوم

تعداد دیدگاه‌ها:
6
خدمت مدیران فنی کتابناک
قبلا امکان ویرایش و حذف دیدگاه ها ممکن بود، و همچنین قابلیت امتیاز دهی و حذف امتیاز به کتاب ها؛ و همچنین لیست کتاب های مورد تنفر!؟ کاربر وجود داشت.
اما گویا این قابلیت ها بعد از تغییرات سایت از بین رفته.
بعله، متاسفانه اینطوری به نظر میرسه و موجب میشه که کمتر در زیر کتاب‌ها نظر داد.
خیلی جالبه. اگر اون زمان کتابها سانسور میشده الان چی میشه؟ باید نشست و دید . وقتی ورق اینها برگرده بنظرم کتاب سانسور ده جلدی در میاد!!!!
با این جمله خیلی حال کردم : با حذف بعضی قسمت ها نشر می یابد ! !‌!‌ . . . . یعنی اگه خود کتاب با موضوع سانسور ، سانسور نمی شد که اصلا کل ماهیت کتاب زیر سوال می رفت !‌!‌!‌
حذف برخی مقدمات و تعاریف ابتدایی مندرج در پایان نامه ها، و بعد تبدیل به کتاب امری متداوله، لزوما به علت اعمال سانسور آنطور که دوستان گمان کرده‌اند نیست.(توضیح واضحات!)
هوشنگ ابتهاج (سایه)شاعر مارکسیستِ معترض پیش از انقلاب که از قضا پس از انقلاب نیز به زندان افتاد و حتی تا پای اعدام هم رفت، در خاطراتش می‌گوید:
-وضعیت سانسور قبل از انقلاب چطور بود؟
خیلی بد، یه چیز عجیب و غریبی بود. مدت‌ها شعری نمی‌تونستم چاپ کنم. بعضی ممنوع‌القلم و عده‌ای هم ممنوع‌الاسم بودن. اصلا باورکردنی نیست؛ تو یک دوره اصلا کلماتی ممنوع شده بود؛ مثلا گل سرخ و جنگل ممنوع شده بود. اگه در شعری گل سرخ یا جنگل می‌اومد اجازه چاپ پیدا نمی‌کرد. شما حتی اگه شعر حافظ رو می‌خوندید که کلمه گل سرخ توش باشه، سانسور می‌شد. شاید برای شما باورکردنی نباشه! به‌خصوص بعد از داستان(اعدام) گل‌سرخی که دیگه حرام بود.
یه روز کسرایی به من تلفن کرد و ناراحتی و عصبی که این چه وضعیه و دیگه چی‌کار میشه کرد؟ گفتم: باز چیه سیا؟ گفت: دیگه لغت جنگل رو نمیشه تو شعر آورد، این چه وضعیه! گفتم غصه نخور سیا! شعر فارسی انقدر امکانات داره که هر مشکلی رو حل میکنه. گفت: یعنی چی؟
گفتم: جنگل یعنی یک جای پر از درخت دیگه حالا اگه یک آینه بالای جنگل بگیریم و عکس جنگل رو در آینه ببینیم و وصف کنیم دیگه لازم نیست اسم جنگل رو ببریم. آیینه‌ای به بزرگی آسمان داریم. تو میتونی آسمانی رو وصف کنی که پر از سبزی و شاخه و برگ و اینا باشه.
دیدم غش‌غش پای تلفن می‌خندد.
پیر پرنیان اندیش(خاطرات سایه)
سانسور: تحلیلی بر سانسور کتاب در دوره پهلوی دوم
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک