رسته‌ها

کرتیر و سنگ نبشته او در کعبه زردشت

کرتیر و سنگ نبشته او در کعبه زردشت
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 18 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 18 رای
از متن کتاب:
در جلد اول کتاب تمدن ساسانی، دانشمند ارجمند، علی سامی، پس از گزارش مفصلی درباره کعبه زرتشت، برگردانده فارسی سنگنبشه کرتیر، موبد بزرگ شاهنشاهی ساسانی را که در قسمت پایین بدنۀ خاوری کعبه زرتشت کنده است، نیز آورده است. دانشمند گرانمایه پیش از آوردن برگرداندۀ فارسی سنگبشته یاد شده می نویسد:
"... و اینک ترجمه کتیبه کرتیر، بر بدنۀ کعبه زرتشت، زیر کتیبۀ شاپور اول و مقدمه مختصری که توسط ماری لوئیز شومون در جزوه سوم شماره 248 مجله آسیایی پاریس منتشر گردیده و توسط دوست گرامی آقای رحیم افلاطونی، دبیر فرهنگ و سرپرست آرامگاه سعدی ترجمه گردیده، نقل می گردد"
ترجمه فرانسه ماری لوئیز شومون به علت نارسائی ها و نادرستی های چندی که ناشی از دشواری کار بود، چندان استوار و درست نیست و برگرداندۀ فارسی سنگنبشته ای پهلوی از زبان فرانسه هر چند هم که به وسیله مترجمی خوب و کاردان صورت گرفته باشد، ممکن است آنطور که شاید و باید، برای فارسی زبانان سودمند نیفتد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
68
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Mahsaa
Mahsaa
1398/12/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کرتیر و سنگ نبشته او در کعبه زردشت

تعداد دیدگاه‌ها:
2
محمدعلی موحد در جمع‌بندی روایت‌هایِ ناظر بر اینکه «چگونه اسلام در ایران راه یافت؟» تبیین می‌کند که «نظام اجتماعی مبتنی‌بر امتیازات طبقاتی» در ایرانِ ساسانی، به چشم اسفندیار بدل شده بوده و اعراب نیز با تکیه بر «آرمان عدالت و مساوات» می‌توانسته‌اند تأثیری عمیق و بسزا در جامعۀ فرودستِ ایرانی بگذارند. همچنین او در «قصۀ شگفت خارجی‌گری و پدیدۀ قُراء» تبیین می‌کند که «روحیۀ تهاجمی و کینه‌جویانه» موجب جذب «عناصری از طبقات فرودست و ناراضی» شده بوده است. من از خطوط نانوشتۀ در کشاکش دین و دولت درمی‌یابم که موحد نگرانِ تکرارِ دایره‌وارِ تاریخ است. هیچ دور نیست که «تفسیرِ ناسازگار از دایرۀ حدودِ حق و صلاحیتِ زمام‌داران»، «نظامِ اجتماعیِ مبتنی‌بر امتیازات طبقاتی»، «ظهورِ تدلیس‌گرانی با آرمانِ عدالت و مساوات» و «کامیابی از روحیۀ تهاجمی و کین‌جو» دیگربار «مردمانِ فرودستِ ناراضی» را به میدانِ خارجی‌گری و ناب‌گراییِ خشونت‌محور بکشاند. به این پرسشِ استخوان‌سوزِ دکتر موحد باید به جد اندیشید: «این تجربۀ شوم تا کی باید ادامه یابد؟»/ سعید رضادوست
درباره کتاب در کشاکش دین و دولت/ محمدعلی موحد/ نشر ماهی، چاپ پنجم ۱۳۹۸
آرتور کریستین سن، ایران شناس دانمارکی حدود ۶۰ سال پیش حرفی زده که بسیاری باورش دارند تا به امروز و آن اینست که ادغام حکومت و دین در دوران ساسانیان و تلقی جزمی و دگماتیک از دین در آن دوره موجب شده بود که عده ای تاب نیاورند حکومت ساسانیان را و در نتیجه در برابر حمله اعراب یا بی تفاوت باشند و یا اینکه حتی بعضی از ایرانیان به سپاه مقابل بپیوندند.
کرتیر و سنگ نبشته او در کعبه زردشت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک