[quote='Khwanirath'] سیاس نیستم ولی گمان نمی کنم اگر سیاست نابخردانه دولتی نبود؛ زیر تنور اختلاف دمیده می شد. کمترین چیزی که در این کشور می شد دید؛ خشونت بود.[/quote]
جــواهر لعل نهرو در کتاب «کشف هند» تلاش میکند از عرصهی سیاست و «خصلتها و نیتهای افراد داخل دستگاه حکومت» عمیقتر برود و به سازمان عینی جامعه بپردازد. لعل نهرو جزء آن انساندوستان صادقی بود که برای رفاه و ترقی کشورش لازم میدید به مصاف روابط عمیق و عینی جامعه برود. برخلاف اکثریت «اپوزیسیون» موجود در جهان که سیاست را به جنگ «ما» و «آنها» و جنگ «خیر» و «شر» فروکاسته است.
فیالمثل در «کشف هند» مینویسد: «بحرانی که در صنایع پیش آمد به سرعت به زمین هم سرایت کرد و موجب بحران دائمی در کشاورزی شد. اندازه زمینهای کشاورزی که در اختیار دهقانان بود دائماً کوچک و کوچکتر میشد و تقسیم شدن آنها گاهی به اندازههای باورنکردنی میرسید. بار وامهای کشاورزی همواره سنگینتر میشد و اغلب موجب میگشت که مالکیت اراضی به دست صرافان و رباخـــواران و وامدهندگان بیفتد. تعداد زارعین بدون زمین میلیون میلیون زیادتر میشد.» {جلد دوم صفحه 497}
و
«هند تحت تسلط یک رژیم صنعتی و سرمایهداری بود اما اقتصادش بیشتر شکل دوران پیش از سرمایهداری را داشت منهای بسیاری از عناصر تولیدکننده ثروت در دوران اقتصادی پیش از سرمایهداری.»
بنظرم برای امروز خیلی مفید است که بدانیم، لعل نهرو با شعارهای آتشین مرگ بر فلان و مرگ بر بهمان، خط سیاسی خود را تعریف نمیکند. لعل نهرو نمیگوید مشکلات مردم زیر سر فلان سیاستمدار داخلی یا خارجی است. بلکه از یک بحران عمیق و غیرذهنی پرده برمیدارد. بحرانی که آفریده سیاست نیست، بلکه تعیینکننده سیاست است.
در اثبات درستی دیدگاه لعل نهرو همین بس که بیرون کردن میلیونی انسانها از زمین، کوتاه کردن دست انسانها از ابزار تولید و معاش در مقیاس میلیونی هنوز در جریان است و قربانی میگیرد و فجایع و تضادهای مهلکی چون کشتار و تجاوز اخیر میآفریند. از زمان آزادی هندوستان از زیر سلطه و سرکوبی مرگبار بریتانیا، دهها سیاستمدار و دولت با شعارهای رنگارنگ آمدهاند و وعده دادهاند که تضادهای درون مردم را حل و فصل میکند، نتیجه چیست؟ باز هم اثبات سخنان لعل نهرو دربارهی عینی بودن بحران، نه ذهنی بودن و «سیاسی» بودنش.
جای گفتن دارد که از اوایل دهه 1990 میلادی «خودکشی دهقانان هندی» در ارقام وحشتناک عظیمی ظاهر شد. فقط در سال 2014، طبق آمار دولنی 5650 دهقان هندی خودکشی کردند. دهقانان میگویند خودکشیها بیش از اینها بوده است.
اشتباه بزرگی است که تعرض اخیر علیه مسلمانان را به مسائل قومی و مذهبی و ایدئولوژیک یا نژادی فروبکاهیم، همانطور که Khwanirath میگوید اقوام و مذاهب و نژادهای گوناگون خودبخود به جان هم نمیافتند، به عامل سومی نیاز است. ولی اگر این عامل سوم را مجدداً در عرصهی ایدئولوژی و سیاستهای حکام و دولتها نشان بدهیم، حتی یک گام در جهت شناخت واقعی مساله برنداشتهایم. بازهم آش و کاسه همان است
بنده هم اینجا داغدار مردمان هزارهِ پارسیزبان که بدست برادران مسلمان، همانا لشکر جهنگوی، طالبانو داعش به گناه رافضی بودن یا شیعه بودن، نسل کشی شدند هستم. شگفت آن است بدانید لشکر جهنگوی در پاکستان نخستین بار بدست مسلمانان هندیتبار آنجا برپا شد. این پهرستی از بزهکاریهایی است که برادران مسلمان در هوده هزارهها کردند:
ویکی پدیا انگلیسی (زبان پارسی هم دارد):
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_massacre_against_Hazara_people
[quote='mt1397']اندوه گسار برادران و خواهران مسلمان خود در هندوستان هستیم که به دست افراطی های سنگدل کشته شدن.
نادان را نمی بینی مگر در افراط و تفریط - علی بن ابی طالب[/quote]
جالب این است خدمت شما عرض کنم که روابط هندوها و مسلمانان در هندوستان؛ بسیار گرم؛ صمیمی و برادرانه است و حتی با هم وصلت هم می کنند (با قید مسلمان شدن طرف هندو). سیاس نیستم ولی گمان نمی کنم اگر سیاست نابخردانه دولتی نبود؛ زیر تنور اختلاف دمیده می شد. کمترین چیزی که در این کشور می شد دید؛ خشونت بود.
اندوه گسار برادران و خواهران مسلمان خود در هندوستان هستیم که به دست افراطی های سنگدل کشته شدن.
نادان را نمی بینی مگر در افراط و تفریط - علی بن ابی طالب
من فقط می خواهم بگم خسته نباشید واقعا دمتون گرم، چه کتابهایی که قابل پیدا شدن نیست و اگر هم بشود خیلی مشکل است. کتابناک و کسانی که این کتابهارو پیدا می کنید و برای افرادی چون ما در اینجا قرار می دهید برای مطالعه، از صمیم قلب سپاسگزارم از شما.
یادش بخیر همین دو سه ماه پیش بود که آپلود کننده های محترم سایت سر اینکه کتابهای تازه چاپ شده وبه روز ایران وجهان رابگذارند با هم مسابقه میگذاشتند وچه دوران طلایی برای دوستداران کتاب بود.سیاست این روزهای سایت اینطوری شده که هر کسی کتابهای قدیمی تری را آپلود کند برنده مسابقه است!کسی پیدا میشود کتاب چاپی سال1320 رامیگذارد وکسی دیگر کتاب سال 1310و...در هر صورت ممنون از این کتابهای قدیمی وعتیقه و به تمام معنازیر خاکی!!امیدوارم چراغ کتابناک همیشه روشن بماند...
راستی ...کتابناک در چه حال است؟
دیدگاههای کتاب الکترونیکی هندوستان در چه حال است
جــواهر لعل نهرو در کتاب «کشف هند» تلاش میکند از عرصهی سیاست و «خصلتها و نیتهای افراد داخل دستگاه حکومت» عمیقتر برود و به سازمان عینی جامعه بپردازد. لعل نهرو جزء آن انساندوستان صادقی بود که برای رفاه و ترقی کشورش لازم میدید به مصاف روابط عمیق و عینی جامعه برود. برخلاف اکثریت «اپوزیسیون» موجود در جهان که سیاست را به جنگ «ما» و «آنها» و جنگ «خیر» و «شر» فروکاسته است.
فیالمثل در «کشف هند» مینویسد: «بحرانی که در صنایع پیش آمد به سرعت به زمین هم سرایت کرد و موجب بحران دائمی در کشاورزی شد. اندازه زمینهای کشاورزی که در اختیار دهقانان بود دائماً کوچک و کوچکتر میشد و تقسیم شدن آنها گاهی به اندازههای باورنکردنی میرسید. بار وامهای کشاورزی همواره سنگینتر میشد و اغلب موجب میگشت که مالکیت اراضی به دست صرافان و رباخـــواران و وامدهندگان بیفتد. تعداد زارعین بدون زمین میلیون میلیون زیادتر میشد.» {جلد دوم صفحه 497}
و
«هند تحت تسلط یک رژیم صنعتی و سرمایهداری بود اما اقتصادش بیشتر شکل دوران پیش از سرمایهداری را داشت منهای بسیاری از عناصر تولیدکننده ثروت در دوران اقتصادی پیش از سرمایهداری.»
بنظرم برای امروز خیلی مفید است که بدانیم، لعل نهرو با شعارهای آتشین مرگ بر فلان و مرگ بر بهمان، خط سیاسی خود را تعریف نمیکند. لعل نهرو نمیگوید مشکلات مردم زیر سر فلان سیاستمدار داخلی یا خارجی است. بلکه از یک بحران عمیق و غیرذهنی پرده برمیدارد. بحرانی که آفریده سیاست نیست، بلکه تعیینکننده سیاست است.
در اثبات درستی دیدگاه لعل نهرو همین بس که بیرون کردن میلیونی انسانها از زمین، کوتاه کردن دست انسانها از ابزار تولید و معاش در مقیاس میلیونی هنوز در جریان است و قربانی میگیرد و فجایع و تضادهای مهلکی چون کشتار و تجاوز اخیر میآفریند. از زمان آزادی هندوستان از زیر سلطه و سرکوبی مرگبار بریتانیا، دهها سیاستمدار و دولت با شعارهای رنگارنگ آمدهاند و وعده دادهاند که تضادهای درون مردم را حل و فصل میکند، نتیجه چیست؟ باز هم اثبات سخنان لعل نهرو دربارهی عینی بودن بحران، نه ذهنی بودن و «سیاسی» بودنش.
جای گفتن دارد که از اوایل دهه 1990 میلادی «خودکشی دهقانان هندی» در ارقام وحشتناک عظیمی ظاهر شد. فقط در سال 2014، طبق آمار دولنی 5650 دهقان هندی خودکشی کردند. دهقانان میگویند خودکشیها بیش از اینها بوده است.
اشتباه بزرگی است که تعرض اخیر علیه مسلمانان را به مسائل قومی و مذهبی و ایدئولوژیک یا نژادی فروبکاهیم، همانطور که Khwanirath میگوید اقوام و مذاهب و نژادهای گوناگون خودبخود به جان هم نمیافتند، به عامل سومی نیاز است. ولی اگر این عامل سوم را مجدداً در عرصهی ایدئولوژی و سیاستهای حکام و دولتها نشان بدهیم، حتی یک گام در جهت شناخت واقعی مساله برنداشتهایم. بازهم آش و کاسه همان است
ویکی پدیا انگلیسی (زبان پارسی هم دارد):
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_massacre_against_Hazara_people
نادان را نمی بینی مگر در افراط و تفریط - علی بن ابی طالب[/quote]
جالب این است خدمت شما عرض کنم که روابط هندوها و مسلمانان در هندوستان؛ بسیار گرم؛ صمیمی و برادرانه است و حتی با هم وصلت هم می کنند (با قید مسلمان شدن طرف هندو). سیاس نیستم ولی گمان نمی کنم اگر سیاست نابخردانه دولتی نبود؛ زیر تنور اختلاف دمیده می شد. کمترین چیزی که در این کشور می شد دید؛ خشونت بود.
نادان را نمی بینی مگر در افراط و تفریط - علی بن ابی طالب
راستی ...کتابناک در چه حال است؟