کارا کتاب
کارا کتاب

زیارت امام حسین (ع) در روز عاشورا

دارای امتیاز 4.4 از 6 در کتابناک با مجموع 142 رای
زیارت امام حسین (ع) در روز عاشورا
زیارت عاشورا بهمراه ترجمه فارسی مرحوم مهدى الهى قمشه اى

زیارتی است نقل شده از "محمد بن علی" (معروف به امام باقر (ع) در نزد شیعیان) که در مدح حسین بن علی (امام سوم شیعیان) و لعنت بر دشمنان او می‌باشد. در مذهب شیعه خواندن آن و مداومت بر آن ثواب و خاصیت‌های بسیاری نقل شده‌است. در پایان زیارت عاشورا مستحب است ۲ رکعت نماز خوانده شود.

- ويژگي هاي منحصر به فرد زيارت عاشورا و كليد واژه هاي آن

1. براي زيارت امام حسين(ع) در روز عاشورا و در كربلاي معلّا ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار غزوه (شركت در دو هزار جنگ در راه خدا) آن هم همراه با رسول‌الله در تمام اين حج‌ها و عمره‌ها و جهادها، و همراه با امامان معصوم مطرح مي‌باشد. گويا براي هيچ زيارتي چنين ثوابي منظور نشده است.

در صورتي كه اين زيارت از راه دور انجام گيرد ثواب آن كمتر از هزار حج و هزار عمره و هزار غزوه با رسول خدا نخواهد بود.
ثواب تحمّل مصيبت تمام انبيا و اوصيا و صديقان و شهدا تا روز قيامت را به او مي‌دهند. و زيارت كننده امام حسين(ع) را (با زيارت ويژه)، همراه شهداي كربلا قرارمي‌دهند، و ثواب زيارت انبيا و تمام زائران امام حسين(ع) را براي او در نظر مي‌گيرند.
حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه چرا اين همه ثواب براي اين زيارت در نظر گرفته‌اند؟

2. محور اصلي زيارت عاشورا مهم‌ترين محور در اسلام ناب است. حبّ و بغض، تولا و تبرا، (دوستي و دشمني)، خمير ماية تمام رفتارهاي انسان‌ها در طول مسير زندگي، و روح متحرك و مؤثر در وجود انسان‌هاي كامل مي‌باشد.
اين تولا و تبرا در قالب لعن و سلام، رخ نموده، و خط مشي واقعي يك انسان مسلمان ناب را در وجود او پايه گذاري كرده و او را در مسير اسلام ناب مي‌برد.

3. تكرار فراوان لعن و سلام و واژه‌هاي هم‌خانواده با اين دو مفهوم معنايي خاص و رنگي ويژه به اين زيارت مي‌دهد.

4.‌ واژة «لعن» در متن زيارت 22 مرتبه و واژة برائت نُه مرتبه از قاتلان و پيروان و پايه‌گذاران ستم بر اهل‌بيت(ع) مطرح شده است.

5. صد بار «لعن» ويژه كه نشان‌دهندة برائت و دوري جستن و فاصله گرفتن از تمام ستم‌گران و تضييع كنندگان حق محمد و آل محمد و مباشران قتل حسين بن علي(ع) و مقدم داشتن اين لعن بر سلام كه در هر بار نيز سه مرتبه واژة «لعن» تكرار مي‌گردد كه در مجموع 334 بار لعن صريح و برائت در ذهن زيارت كننده با اين زيارت آميخته مي‌شود. كه گوياي امري مهم و ضروري در جهت فاصله گرفتن از تمام عوامل ستم، ستم‌گري و ستمگران مي‌باشد.

6. حداقل ده بار سلام بر حسين بن علي(ع) با عناوين بسيار تأثير گذار بر فكر و روان زيارت كننده ديده مي‌شود، مانند:
السلام عليك يا ابا عبدالله، السلام عليك يا ابن رسول الله، السلام عليك يا ابن أمير المؤمنين وابن سيد الوصيين، السلام عليك يا ابن فاطمة سيدة نساء العالمين، السلام عليك يا ثار الله و ابن ثاره والوتر الموتور.

و آن‌گاه تكرار اين سلام در تمام متن زيارت و پرداختن به سلام ويژه به تعداد صد بار و در هر بار سه «سلام» بر حسين و ياران حسين و فرزندان حسين، به تعميق ارتباط و ايجاد احساسي ويژه و نشان دهنده وابستگي كامل به امام شهيدان مي‌انجامد كه در هيچ زيارت ديگري ديده نمي‌شود.

7. در اين زيارت بعضي از كليد واژه‌هاي مهم با اندكي تفاوت حداقل هر كدام دو بار تكرار مي‌شود، مانند:
اتقرّب إلي الله و إلي رسوله... بموالاتك وبالبراءة ممن قاتلك؛
به سوي خدا و رسول خدا و ... نزديك مي‌شوم، و اين نزديك شدن با موالات و دوستي تو و برائت از دشمنان و قاتلان تو انجام مي‌گيرد.

أن يجعلني معكم في الدنيا والآخرة؛
خدا مرا با شما قرار دهد. هم در دنيا و هم در آخرت.
اللهم اجعل محياي محيا محمّد وآل محمد ومماتي ممات محمد وآل محمد
خدايا زندگي مرا هم‌چون زندگي محمد و آل محمد و مرگ مرا هم‌چون مرگ محمد و آل محمد قرار بده.

أن يثبّت لي عندكم قدم صدقٍ في الدنيا و الآخرة؛
و مرا نزد شما جايگاهي پايدار در دنيا و آخرت مرحمت فرمايد.
اللهم لك الحمد حمد الشاكرين لك علي مصابهم؛
خدايا تو را سپاس مي‌گويم همانند سپاس سپاس‌گزاران و شاكران بر مصيبت بزرگشان.

ستايش و سپاس بر اين مصيبت بسيار بزرگ، انسان زيارت كننده را به مقامي ‌والا مي‌برد و او را در تحمّل مصيبت‌ها پايدار و استوار و ثابت قدم ميسازد. تمام اين خواسته‌ها در آماده سازي براي فداكاري و جانبازي براي دين خدا به انسان نيرو مي‌بخشد و او را براي ياري امام مهدي(عج) در حال آماده باش در مي‌آورد.

ج) آموزة مهدويت در زيارت عاشوراي حسيني

8‌‍ . در اين زيارت به طور ويژه دو بار در متن زيارت و يك بار در متن حاشيه‌اي زيارت به خون‌خواهي حسين و ياران و فرزندان او در ركاب امام زمان توجه ويژه داده شده است:
وجعلنا و اياكم من الطالبين بثاره مع وليّه الإمام المهدي من
آل محمّد(ص).

آمدن اين آموزه در متن زيارت و در عبارت‌هاي پيرامون اين زيارت در روز عاشورا هنگامي‌ كه مؤمنان هم‌ديگر را تسليت مي‌دهند، چه مفهوم و معنايي دارد؟

و نيز نشر و ترويج و تحكيم اين آموزه در رفتار روزانة مؤمنان چه پيامي براي ما دارد؟

در سه عبارت وارد شده در اين زيارت چنين مي‌خوانيم:‌
فأسأل الله الذين أكرم مقامك وأكرمني بك أن يرزقني طلب ثارك مع امام منصور من أهل‌بيت محمد(ع) ؛حالا كه اين مصيبت بسيار بزرگ بر من وارد شده است و تمام مسلمين و بر اهل آسمان و زمين سنگيني كرده است از خدا مي‌خواهم به خاطر جايگاه بسيار بلندي كه نزد او داري و به سبب تو به من كرامت داده است، خون‌خواهي خون ترا به من روزي دهد، آن‌هم با رهبري پيروز و منصور و ياري شده از اهل‌بيت محمد(ع).

فأسأل الله الذي أكرمني بمعرفتكم و معرفة أولياءكم ورزقني البراءة من اعدائكم أن يجعلني معكم في الدنيا والآخرة وأن يثبت لي عندكم قدم صدق في الدنيا والآخرة، وأسأله أن يبلّغني المقام المحمود لكم عندالله وأن يرزقني طلب ثاري مع امام هديً ظاهر ناطقٍ بالحق منكم؛ از خدايي كه معرفت و شناخت شما و دوستان شما را به من كرامت كرده و برائت از دشمنانتان را به من روزي داده، مي‌خواهم كه مرا همراه با شما در دنيا و آخرت قرار دهد، و مرا در محبت و ياري شما استوار گرداند، و جايگاه مستحكم و پايداري در محبت و دوستي و نصرت شما به من عطا كند، و از او مي‌خواهم كه مرا به مقام ستوده شده در نزد او برساند، و با امامي از اهل‌بيت محمد(ص) كه امامي هدايت‌كننده و رهبري آشكار و حق خواه و حق‌گو باشد، به من توفيق دهد كه حق شما و خون شما را كه خون من هم مي‌باشد مطالبه نمايم. و در اين حق‌شناسي شريك او باشم.

وجعلنا واياكم من الطالبين بثاره مع وليه الامام المهدي من آل‌محمد(ص) ؛
خداوند ما را با شما از خونخواهان حسين بن علي در معيت و همراهي ولي او، كه امام مهدي از آل محمد است، قرار‌دهد.
اين عبارت را شيعيان و دوست‌داران حسين در روز عاشورا به هم‌ديگر تذكر مي‌دهند و شعار خود قرار مي‌دهند.

9. مي‌دانيم كه خواندن اين زيارت در هر روز مورد سفارش بوده و به روز عاشورا اختصاص ندارد.
اگر هر روز ما عاشورا باشد و زيارت عاشورا ورد زبان مؤمنان قرار گيرد، چه مفاهيمي پر ارج و عظيم در تار و پود وجود او كاشته مي‌شود؟

اين‌جاست كه زيارت عاشورا يك پل عظيم ارتباطي ميان محمدِ خاتم انبيا‌(ص) ومحمد خاتم اوصيا(ص) برقرار مي‌نمايد، و زمينه هاي ياري در مهدي ياوران شكوفا مي‌گردد،‌ و مقدمات ظهور در وجود مؤمنان به امام مهدي و بذرهاي نهفتة در دلشان آبياري مي‌شود، و دكترين مهدويت حركتي پويا و تكاملي مستمر و تأثير غير قابل وصف منحصر به فرد پيدا مي‌كند.
توجه ويژه به ياران و دوست‌داران اهل‌بيت بسيار قابل تأمل است كه خود مقاله اي جداگانه مي‌طلبد و نقشي بسزا در زمينه سازي براي تحقق آرمان مهدويت دارد.

10. در دعاي ندبه نيز با جملة «أين الطالب بدم المقتول بكربلا» قيام مهدي آل‌محمد را تجلي پيروزي قيام حسيني مي‌دانند، و با خاستگاهي چون قيام حسين بن علي و شعاري جان‌گداز و مصيبتي بسيار بزرگ در تاريخ بشريت، اين نهضت عظيم امام مهدي(عج) را به حركت در مي‌آورد، و جنب و جوش ويژه اي در ياران مهدي و فرزند رشيد حسين بن علي به وجود مي‌آورد، تا تمام پايه‌هاي ستم‌گري را در طول و عرض زمين از بُن بركَند.

● برای آگاهی یافتن از چگونگی مطالعه این کتاب، ویکی کتابناک را ببینید.

» توسط: Hamid در تاریخ ۱۳۸۶/۰۹/۱۶
» حجم: 119.77 کیلوبایت؛ زمان لازم برای دریافت 17.52 ثانیه با Dial-up
» نوع فایل کتاب: PDF
» تعداد صفحات: 5
» مجموع دریافتها: 399
» موردعلاقه 21 و موردتنفر 5 عضو

» کتابناکهای مرتبط:
بیست و دو دعا از قرآن
زیارت جامعه کبیره
شرح دعای کمیل

افرونه‌ها

امتیاز دهید
  • اگر امتیاز "6" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد علاقه شما افزوده میشود
  • اگر امتیاز "1" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد تنفر شما افزوده میشود
به اشتراک بگذارید

امتیاز دهید!


آگهی ها

پاسخنگارش دیدگاه
m_k948
Member
پر از مفاهیم ...حتی به ذهن هم نمیرسه
نقل قول  
hamid3pnn
Member
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

خیلی ممنون

نقل قول  
mohdmohd
Member
السلام علیک یا ابا عبدالله
.
.
و لعنت بر قاتل شما یا ابا عبدالله
نقل قول  
nadahaji
Pro Member
عالی عالی دعای فوق العاده ای است..
نقل قول  
sosan2000
Member
بسم الله الرحمن الرحيم

سلام

بهترين زيارت كه زيارت قدسي از طرف حضرت حق به ما رسيده است

كه بخوانيم و فيض ببريم و صفا كنيم
نقل قول  

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.


Powered by You