شرح رباعیات خیام

با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما نسبت به این اثر محق هستید می‌توانید اجازه نشر الکترونیکی تمام یا بخشی از آن را به ما بدهید و یا آنرا از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «قوانین» و «فروش کتاب الکترونیکی» را مطالعه کنید.

دارای امتیاز 5.3 از 6 در کتابناک با مجموع 18 رای
شرح رباعیات خیام
نویسنده:
.
حکیم عمر خیام (وفات  ۵٢٠  ه. ق) یکى از آن نادر بزرگانى است که دایره نفوذ معنویش از حدود مرزهاى میهن خود پا را فراتر گذاشته و دوره و عصر و زمان محدود را پشت سر نهاده و به جهان بشریت و اعصار و قرون تعلق یافته است و هرگز مرور زمان و گذشت ایام آثار و افکار و رباعیاتش را کم فروغ نکرده و هرچه زمان پیش رفته است بر عمق آثار و اندیشه‌هاى او افزوده شده و در هر عصر و زمانى جلوه‌ئى خاص یافته است.
همانطور که (ونوس) میلو (ایلیاد) هومر (جمهوریت) افلاطون (موسى) میکل آنژ (ژکوند) داوینچى و شاهنامه فردوسى هیچوقت کهنه و فراموش شدنى نخواهند بود بلکه پیوسته مانند ستارگانى بر تارک ادب و هنر جهان خواهند درخشید رباعیات خیام نیز اینگونه است.

بهمین دلیل اهمیت و مقام خیام در اروپا زودتر از آسیا معلوم گردید کتاب جبر و مقابله او مدتها در دانشکده‌هاى بزرگ اروپا تدریس مى‌شد.
رباعیات او به اغلب زبانها ترجمه شده است از آنمیان ترجمه (فیتز جرالد) بشعر انگلیسى داراى اهمیت و شهرت زیاد است، عمر خیام بیشتر علوم زمان خود را فرا گرفته بود و لذا لقب حکیم بوى داده‌اند مخصوصا"در فلسفه، ریاضیات، نجوم و پزشکى دست داشته است. و بکمک عده‌اى تقویم جلالى را تنظیم نموده که تا بامروز قابل استفاده است،

مقدمه زنده یاد عباس اقبال آشتیانی بر کتاب حاضر:
یکى از علائم مشخصۀ شاهکارهاى ادبى و از صفات ممتازۀ آثار جاوید ذوقى نیست که با وجود کشت نیابى و ایام و تبدلات احوال همه وقت تازگى و شادابى آنها برجاست و مسیر روزگار را در فرسودن و بردن آب آنها توانائى نیست، بعلاوه آثار عالى ذوقى افراد بلند طبع و خوش قریحۀ نوع بشر داراى جنبه‌هاى لطف و زیبائى بى‌شمار است که هر کسى به مقتضاى ذوق و فهم و دانش خود از مطالعه و مشاهدۀ آنها به یک شکل درک مطلب مى‌کند و لذت مى‌برد و نتیجۀ این ادراک حظ او نسبت استعداد و درجۀ ذوق و طبع خود به دیگران مى‌گوید و مى‌فهماند.
حکیم ابو الفتح عمر بن ابراهیم خیامى یا خیام از جمله نوابغ  ١عالم علم و ادب شرق و از تابنده‌ترین کواکب فروزانى است که در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجرى افق ایران را بوجود تابناک خود روشن داشته و پس از چشیدن مرگ آثار زنده‌اى که از او به یادگار مانده عالمگیر شده و بدون اغراق از شرق تا غرب را مسخر خود کرده و از عهد آن حکیم تا امروز رفیق حال و مایه و جد و کسب کمال نسل به نسل مردم اهل دل بوده است.
رباعیات معدودى که از آن حکیم بلندمقام باقى است. چنانکه همه مى‌دانیم نظر به اشتمال آنها بر معانى بلند و افکار لطیف و زیبائى طرز ترکیب و طراوت بیان مقبول طبع عموم مردم آزاد فکر شده و مکرر به السنه مختلفه ترجمه و تفسیر و با اشکال و تصاویر زیبا طبع و تزیین گردیده است.
در اروپا و امریکا سالى نیست که در میان علماء و اهل ذوق و هنرمندان کسى به طبع جدیدى از ترجمۀ رباعیات خیام و یا نمودن جنبه از جنبه‌هاى بیشمار جمال کلام و کمال معنى اشعار او بپردازد و تحفۀ تازه از این باغ رنگارنگ مجمع هوشمندان و صاحبان ذوق صافى تقدیم ننماید.
ولى در ایران زمین که مهد خیام است در رباعیات دلنشین او از بهتر جواهر پیکرۀ ادبیات فارسى است، توجه مردم به این مرد بلند قدر چنانکه شایستۀ مقام او و افکار اوست زیاد نیست و اگر هم گاهگاهى از او صحبتى به میان مى‌آید و یا سطرى در روزنامه نوشته مى‌شود، به تقلید فرنگیها و به عنوان تصدیق قول ایشانست. قضا را در این اواخر فیض محضر انور حضرت آقاى حاج میرزا عباسعلى کیوان قزوینى دامت افاضاته که معروف خواص و عوام ایرانند و سالها است که باشاعۀ معرفت و افادۀ دانش و ادب اشتغال دارند، نصیب نگارنده این سطور شده و در جلسه‌اى که شرف اندوز خدمتشان بودم صحبت از خیام پیش آمد معظم له که در این عصر تیرۀ جهل و خودبینى از مشاعل فروزندۀ ایرانند و در آزادى فکر و لطف ذوق آشنائى دقیق به معارف قدیمه وحید عصر خود مظهر عالى‌ترین صفات و اخلاق حمیدۀ اهل طریقت و به همه جهت جویندۀ گوهر دلرباى حقیقت‌اند فرمودند که ایشان هم رباعیات خیام را مورد مطالعه قرار داده و رموز عرفانى و حکمى آن را براى آنکه درخور فهم عامه شود، حل و تفسیر نموده‌اند و براى آنکه بندۀ بى‌خبر را هم از این نعمت نصیبى دهند، جزواتى از مرقومات خود را براى قرائت بنگارنده مرحمت فرمودند.
اگرچه نویسندۀ ایرانى سطور آشنا به این موضوع نیستم و چنانکه باید مقدمات این فن شریف را درنیافته‌ام ولى از آنجا که عاشق مقام خیامم و به پایۀ بلند علم و اطلاع حضرت استادى نیز کمال ایمان را دارم، مطمئنم که هموطنان عزیز و عشاق علم و ادب در مطالعۀ سطورى که حضرت آقاى کیوان قزوینى مد ظله به عنوان تفسیر و تشریح رباعیات خیام مرقوم داشته‌اند بیش از پیش به حال شاعر بلند سخن ایرانى معرفت حاصل نموده و از معظم له که مصدر این خدمت و منبع این فیض شده‌اند، ممنون و شکرگذار خواهند شد.
در باب صحت نسبت رباعیاتى که حضرت ایشان اختیار کرده‌اند به خیام شک کلى است و حقیقت مطلب این است که میزانى هم براى تشخیص رباعیات اصلى آن حکیم از گفته‌هاى دیگران نداریم، به این نظر خوانندگان محترم نباید از این راه بر حضرت آقاى کیوان خرده بگیرند، چون قصد ایشان انتقاد ادبى و تاریخى نبوده، معظم له که یکى از مجموعاتى را که به نام رباعیات خیام طبع شد، گرفته‌اند و آن را متن کار خود قرار داده و به روشن ساختن مضامین آنها پرداخته‌اند.
عباس اقبال آشتیانى معلم تاریخ در ایران

* این کتاب شرحی است عرفانی و حکمی از رباعیات خیام

حق تکثیر:
آخرین چاپ: تهران، آفرینش، ۱۳۸۶

● برای آگاهی یافتن از چگونگی مطالعه این کتاب، ویکی کتابناک را ببینید.

» توسط: poorfar در تاریخ ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
» موردعلاقه 12 و موردتنفر 0 عضو

» کتابناکهای مرتبط:
ترانه های خیام
رباعیات خیام به زبان کردی
گزیده ای از رباعیات خیام به خط نستعلیق

اختیارات » رتبه گذاری
» دیدگاه‌ها (4)
» اعتراض به این کتاب

امتیاز دهید
  • اگر امتیاز "6" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد علاقه شما افزوده میشود
  • اگر امتیاز "1" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد تنفر شما افزوده میشود
به اشتراک بگذارید

امتیاز دهید!


آگهی ها

پاسخنگارش دیدگاه
simin92
Member
کتاب خوبی است .
نقل قول  
parvaz7mind
Member
این کتاب یکی از بزرگترین منابع خیام شناسی در ادب پارسی است بلاشک هر که خواند اقرار دهد
ممنون از دوست عزیزم به پاس این کتاب نایاب
نقل قول  
Sssjad
Member
مثل همیشه زبان قاصر است از تشکر.....
نقل قول  
PEYMAN2010
Member VIP
این کوزه چو من عاشق زاری بوده است در بند سر زلف نگاری بوده است
این دسته که بر گردن او می بینی دستی ست که بر گردن یاری بوده است
نقل قول  

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.


Powered by You