رسته‌ها
سرگذشت کندوها
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 51 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 51 رای
قصه «سرگذشت کندوها» در مورد چند کندوی عسل است.
داستان از سه بخش تشکیل شده ، بخش نخست درباره صاحب کندوها ، بخش دوم در باره زنبورها (که توصیفی زیبا از فعالیت و کار و دشواریهاشان و کوچ شان انجام داده) می باشد و بخش سوم در مورد صاحب زنبورهاست که با رفتن زنبورها خانه خراب شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
76
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mohammad abedi
mohammad abedi
1392/02/15

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سرگذشت کندوها

تعداد دیدگاه‌ها:
4
کوتاه، شیرین و خواندنی
گفته اند این داستان تمثیلی از ماجرای ملی شدن صنعت نفت ایران است.
از آقای mohammad Abedi که متن خوب، اسکن شده و قابل استنادی را از استاد آل احمد بر روی سایت ارایه کرده اند، سپاسگزارم. امشب نگاهی به سایر کتاب های ال احمد در سایت ارجمند کتابناک انداختم. متاسفانه اغلب انها کیفیت مناسبی از نظر صفحه بندی و شناسنامه و ... ندارند. کسانی داستان ها را از متن اصلی جدا کرده اند و به صورت تکی انتشار داده اند. در تایپ دوباره خطاها و غلط های بسیاری راه یافته و رها شده. از انجایی که کتاب ناک رفته رفته به مرجع اصلی کتاب الکترونیکی در ایران تبدیل شده است، بهتر است برای بالا بردن دقت علمی کتاب ها قواعدی وضع نماید. هم منابع سایت با آثار نامناسب پر نمی شود و هم متون معتبری در اختیار مخاطبان قرار می گیرد که علاوه بر مخاطبان عام، برای محققان و پژوهشگران نیز قابل استفاده و استناد است. - البته تعداد زیادی از اثار کتابناک و چند کتاب ال احمد این ویژگی را دارند -
بنده تصمیم گرفته ام - تا جایی که وقتم اجازه دهد و این اینترنت لاک پشتی ام - آثار آل احمد را دوباره اسکن کنم و در سایت ارایه کنم. پیشنهاد من این است که کتاب دوستان گرامی در مورد آثار سرمایه های فرهنگی و ادبی دیگر ما - مانند هدایت، ساعدی و .... که بخشی از آثارشان به صورت نامعتبر انتشار یافته است، دوباره اقدام فرمایند.
از آقای mohamad abedi گرامی که متن خوبی از استاد آل احمد را به طور اسکن شده و قابل استناد در سایت ارایه کردند، سپاسگزاری می کنم. امشب نگاهی به سایر کتاب های آل احمد در سایت ارجمند کتاب ناک انداختم. متاسفانه اغلب آنها تایپ شده به صورت نامرتب، غیر دقیق و همراه غلط های ناگزیر و غیر قابل استناد است. کسانی داستان ها را از متن اصلی جدا کرده اند و خارج از مجموعه اصلی انتشار داده اند که برای امور تحقیقی و پژوهشی مناسب نیست. چون کتابناک از سایت های معتبر انتشار الکترونیکی کتاب است اگر محدودیت هایی در این زمینه ها ایجاد کند، هم منابع سایت با آثار نازل پر نمی شود و هم خوانندگان به متون معتبری دست می یابند.
من به نوبه خودم تصمیم گرفته ام کتاب های ال احمد را -تا جایی که وقتم اجازه دهد- به صورت اسکن شده در سایت ارایه کنم. پیشنهاد من این است که کتاب دوستان گرامی در مورد سرمایه های فرهنگی و ادبی دیگر ما - مانند هدایت، ساعدی و ... که آثارشان در سایت ها به صورت نامعتبر انتشار یافته است، دوباره اقدام فرمایند.
به طور کلی نثر جلال آل احمد تلگرافی، شلاقی، عصبی، پرخاشگر، حساس، دقیق، تیزبین، صریح، صمیمی، منزه طلب، حادثه آفرین، فشرده، کوتاه، بریده، و در عین حال بلیغ است. نثر وی به طور خاص در مقالات، سنگین گزارشی و روزنامه‌نگارانه است. جلال آل احمد دارای نثری برون‌گرا است یعنی نثرش بر خلاف نثر صادق هدایت در خدمت تحلیل ذهن و باطن شخصیت‌ها نیست. جلال آل احمد با استفاده از دو عامل نثر کهن فارسی و نثر نویسندگان پیشرو فرانسوی به نثر خاص خود دست یافته است. آل احمد کوشیده تا در نثر خود تا آنجا که امکان داشته فعل، حروف اضافه، مضاف‌الیه‌ها، دنباله ضرب‌المثل‌ها و خلاصه هر آنچه که ممکن بوده است را حذف کند. حذف بسیاری از بخش‌های جمله باعث شده نثر آل احمد ضرب‌آهنگی تند و شتابزده بیابد. آل احمد در شکستن برخی از سنت‌های ادبی و قواعد دستور زبان فارسی شجاعتی کم نظیر داشت و این ویژگی در نامه‌های او به اوج می‌رسد. از ویژگی‌های دیگر نثر جلال آل احمد می‌توان به نیمه رها کردن بسیاری از جملات، تعبیرات و اندیشه‌ها و استفاده از علامت «...» به جای آن‌ها اشاره کرد، که این امر در راستای ایجاز نوشته‌ها و ضرب‌آهنگ سریع آن‌هاست
جلال در دورهٔ ادبیات متعهد زندگی می‌کرده و هنر نویسندگی اش، هنری متعهد بوده و این موضوع در کتاب‌هایش آشکار است. مهمترین ویژگی هنر متهعد تلقی ابزار، وسیله و رسانه بودن هنر است، یعنی آن چه اهمیت دارد پیامی است که از طریق این رسانه منتقل می‌شود. تلقی ابزاری از هنر دارای نتایج چندی است: الف) در این تلقی آن چه ملاک اصلی ارزیابی و نقد اثر هنری می‌شود پیام و محتوایی است که از طریق اثر منتقل می‌شود به عبارتی نقد موضوعی از سایر نقدها اهمیت بیشتری می‌یابد. ب) دومین نتیجه تفکیکی است که بین فرم و محتوای اثر هنری صورت می‌گیرد چرا که هسته و اساس هر اثر هنری درون مایهٔ آن است و همواره برای تفکیک فرم از محتوا باید مراقب بود که انتقال درون مایه توسط مزاحمت‌های فرمی و گسترش بی رویه آن مخدوش نگردد.
(جلال آل احمد در ارزیابی شتابزده فرم و تکنیک یک اثر را کم اهمیت می‌داند و علت استفاده از یک تکنیک متداول داستانی را نبودن فصای باز و عدم امکان صریح گفتن حرف‌هایش می‌داند.) گرایش و تمایل به کلی گویی، به این معنا که هنر متعهد می‌کوشد تا انتقال دهنده پیام و مضمونی کلی و عمومی باشد پیامی که از قید تعلق به یک فرد و موقعیت زمان و مکان خاص رها است و سخنی عام و جهانی دارد. جلال آل احمد در ارزیابی شتابزده شیوه برخورد ادبیات را با مسایل جهان مانند فلسفه می‌داند، یعنی همچون فلسفه رسیدن به کلیات و صدور احکام کلی. لذا می‌توان گفت جلال آل احمد به کلی گویی علاقه‌مند بوده.
پی نوشت: منبع : ویکی پدیا
سرگذشت کندوها
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک