ق‍ب‍ض‌ و ب‍س‍ط ت‍ئ‍وری‍ک‌ ش‍ری‍ع‍ت‌: ن‍ظری‍ه‌ ت‍ک‍ام‍ل‌ م‍ع‍رف‍ت‌ دی‍ن‍ی‌

با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما نسبت به این اثر محق هستید می‌توانید اجازه نشر الکترونیکی تمام یا بخشی از آن را به ما بدهید و یا آنرا از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «قوانین» و «فروش کتاب الکترونیکی» را مطالعه کنید.

دارای امتیاز 5.5 از 6 در کتابناک با مجموع 49 رای
ق‍ب‍ض‌ و ب‍س‍ط ت‍ئ‍وری‍ک‌ ش‍ری‍ع‍ت‌: ن‍ظری‍ه‌ ت‍ک‍ام‍ل‌ م‍ع‍رف‍ت‌ دی‍ن‍ی‌
ق‍ب‍ض‌ و ب‍س‍ط ت‍ئ‍وری‍ک‌ ش‍ری‍ع‍ت‌: ن‍ظری‍ه‌ ت‍ک‍ام‍ل‌ م‍ع‍رف‍ت‌ دی‍ن‍ی‌
.
آنچه در این مجموعه گرد آمده مشتمل است بر هفت مقاله به قلم دکتر عبدالکریم سروش تحت عناوین:
1. قبض و بسط تئوریک شریعت(1)
2. قبض و بسط تئوریک شریعت(2)
3. قبض و بسط تئوریک شریعت(3)
4. قبض و بسط تئوریک شریعت(4)
5. موانع فهم نظریه ی تکامل معرفت دینی(1)
6. موانع فهم نظریه ی تکامل معرفت دینی(2)
7. موانع فهم نظریه ی تکامل معرفت دینی(3)
که به ترتیب در هفت شماره از مجله ی « کیهان فرهنگی» به چاپ رسیده است.
این مقالات به علاوه ی مقالاتی دیگر در تکمیل و پاسخ به نقدهای وارد بر این نظریه به صورت کتابی ذیل عنوان « قبض و بسط تئوریک شریعت . نظریه ی تکامل معرفت دینی » از سوی موسسه ی فرهنگی صراط عرضه شد و تا سال 1387 به چاپ دهم رسید.
مقالات هفت گانه ی این مجموعه قسمت اصلی کتاب « قبض و بسط...» (چاپ دهم) از صفحه ی 163 تا 426 را تشکیل می دهد که البته از روی مجله اسکن شده است و با صفحه بندی کتاب اصلی مطابقت ندارد.

توضیحات پشت جلد کتاب:
مراد اصلی قبض و بسط تئوریک شریعت نه حل نزاع فقه سنتی و پویاست ، نه مدرنیزه کردن دین ، نه تاویل یا تکمیل شریعت و نسبی کردن یا انکار حقیقت ، بلکه تبیین این معناست که چگونه دین فهمیده می شود و چگونه این فهم ، تحول می پذیرد. و بر آن است که تا راز فهم دین و تحول فهم دینی به دست نیفتد ، کار احیا نیم خام خواهد ماند. بدین قرار نظریه ی قبض و بسط که در اصل نطریه ی تفسیری – معرفت شناختی است به کلام و عرفان و اصول هم متعلق می شود. به کلام تعلق دارد چرا که به دین شناسی متعلق است و آشکار می کند که مفروضات پیشین ما و انتظارات ما از دین و شناخت ما از انسان تا کجا بر درک ما از کتاب و سنت تاثیر می نهد. اصولی است ، چرا که معلوم می کند حاجت فقیه در استنباط ، به کدام علوم است و مفروضات نهان و آشکار او ، چه دخالت پر دامنه ای در انتا و فهم فقهی او دارند و ظاهر می کند که ظهور در گرو چیست و اجتهاد در فروع چرا محتاج اجتهاد در اصول است و فقه تا کجا از کلام مشروب می شود. عرفانی است چرا که شریعت و طریقت و حقیقت را معنا می کند که سه گونه درک و تلقی از دین اند و هر کدام در خور طایفه ای و فرزند دیدگاهی. و راز نزاع جاودانه ی فیلسوفان و فقیهان و عارفان را نیز به دست می دهد که هر یک با تکیه بر تجارب و اندوخته های پیشین خود ، سه معنا را در دین می دیدند و بر سر آنها با هم چالش می کردند . در پرتو این نظریه ی تفسیری ، به خوبی دلیل ورود اجتناب ناپذیر محکم و متشابه در کتاب و سنت و از جمله در فقه و بل در تفسیر تاریخ آشکار می شود و از آن بالاتر ، معلوم می شود که چرا احکام و تشابه تحول پذیرند و چنان نیست که آیه ای یا عبارتی همیشه محکم یا برای همیشه متشابه بماند. تفسیر به رای نیز معنای واضحی می یابد و روشن می شود که چرا به دلیل نبودن نظریه ای معرفت شناختی هرچه در تحلیل معنای آن بیشتر سخن گفته اند ، گره را کورتر کرده اند و چرا داشتن چنان نظریه ای حلال مشکلات است. و نیز تبیین می کند که تفسیر بی رای ممکن نیست و سخن در نوع رای است نه در نفی رای. تاویل و تفسیر موضوعی هم در پرتو آن نظریه ، چهره ی روشنی پیدا می کنند.

حق تکثیر:
ت‍ه‍ران‌: م‍وس‍س‍ه‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ ص‍راط‏‫ ، چاپ یازدهم: بهار ۱۳۸۸

● برای آگاهی یافتن از چگونگی مطالعه این کتاب، ویکی کتابناک را ببینید.

» توسط: amirsezavar در تاریخ ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
» موردعلاقه 38 و موردتنفر 1 عضو

» کتابناکهای مرتبط:
روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان
عقلانیت و معنویت در اسلام
دو نظریه جدید در حکمت الهی

اختیارات » رتبه گذاری
» دیدگاه‌ها (0)
» اعتراض به این کتاب

امتیاز دهید
  • اگر امتیاز "6" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد علاقه شما افزوده میشود
  • اگر امتیاز "1" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد تنفر شما افزوده میشود
به اشتراک بگذارید

امتیاز دهید!


آگهی ها

پاسخنگارش دیدگاه
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.


Powered by You