کارا کتاب
کارا کتاب

منتخب اخلاق ناصری

دارای امتیاز 5.4 از 6 در کتابناک با مجموع 46 رای
منتخب اخلاق ناصری
منتخب اخلاق ناصری

به‌اهتمام استاد جلال الدین همائی
(برای دبیرستان‌ها)
چاپ تهران: 1320

اَخْلاق‌ِ ناصِری یکی از مهم‌ترین رساله‌های حکمت عملی در دوره اسلامی است که خواجه نصیر طوسی در سال ۶۳۳ هجری قمری نوشتن آن را به پایان رساند. همچنین این کتاب از مشهورترین نوشته‌های خواجه نصیر، یکی از دو کتاب نوشته شده بنا به دستور حاکم شیعه (به همراه اخلاق جلالی) در باب حکمت عملی[۱] و نخستین اثر فارسی زبان مهم در باب مذکور است که مطالب آن مبتنی بر تلفیق دیدگاه فلسفی و علمی یونان و دیدگاه اسلامی درباره انسان، خانواده و جامعه است.[۲] اخلاق ناصری در باب اخلاق فردی، تدبیر منزل (رفتار در محیط خانه و اداره زندگی) و سیاست مدن (به تعبیر امروزی علوم سیاسی) نگاشته شده‌است. باب اول آن، خلاصه‌ای از رساله عربی تهذیب‌الاخلاق یا الطّهارة اثر ابن مسکویه است

● برای آگاهی یافتن از چگونگی مطالعه این کتاب، ویکی کتابناک را ببینید.

» توسط: mahdi214 در تاریخ ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
» حجم: 1.98 مگابایت؛ زمان لازم برای دریافت 4 دقیقه و 56 ثانیه با Dial-up
» نوع فایل کتاب: PDF
» تعداد صفحات: 214
» مجموع دریافتها:
» موردعلاقه 28 و موردتنفر 0 عضو

» کتابناکهای مرتبط:
دفتر کامل نام های فارسی و کُردی
ابتذال امر متعالی
سیر تاریخی روش در علم و فلسفه


امتیاز دهید
  • اگر امتیاز "6" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد علاقه شما افزوده میشود
  • اگر امتیاز "1" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد تنفر شما افزوده میشود
به اشتراک بگذارید

امتیاز دهید!


آگهی ها

پاسخنگارش دیدگاه
majidvahedpour
Member
قسم اول کتاب اخلاق ناصری بر اساس « تهذیب الاخلاق» نوشته‌ شده است. منبع اصلی‌ تدبیرمنزل، چنانکه طوسی‌خود می‌گوید، رساله‌ای است‌ از ابن‌سینا در همین موضوع به نام کتاب السیاسة . همچنین معلوم شده است که او از ترجمه عربی نیکوماخس ( تدبیر منزل) بروسن یونانی، که او خود بدان اشاره کرده، استفاده کرده است. قسم سیاست به تصریح طوسی بر اساس« اقوال و نکات» فارابی یابه‌طور دقیقترکتاب«السیاسة المدنیة»و کتاب« فصول المدنی» او تنظیم شده است. نصایح فارابی‌که‌در«الحکمة الخالدة» مسکویه ذکر شده است نیز‌از منابع اخلاق ناصری است.
اگر چه به نظر می‌رسد که او یک یا چند رسالة فارابی را که هنوز شناخته نشده در اختیار داشته.
باید تأکید کنیم که طوسی از این منابع با مسامحه و آزادی قابل ملاحظه‌ای استفاده کرده است؛ ترجمة تحت اللفظی با توضیح و شرح مستقل تفاوت دارد. نحوة بیان مطالب اگر از آن خودش هم نباشد، اغلب بدیع و کامل‌تر از منابع اوست. ظاهراً این آزادی در ترجمه با حوزه و قالب فلسفة قدیم ناسازگار نبوده است.
نقل قول  
morteza2
Member
چرا نمیشه کتاب منتخب ناصری رو دانلود کرد
خواهشن کامنت بزاریدممنون
نقل قول  
kooshki
Member
جزاک الله خیرا و قد کفی
با تشکر و سپاس فراوان
نقل قول  
artsamira
Member
ممنووووووووووووووووون
نقل قول  

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.


Powered by You