دفاع عقلانی از دین

دارای امتیاز 5.1 از 6 در کتابناک با مجموع 28 رای
دفاع عقلانی از دین
دفاع عقلانی از دین
پرسش و پاسخ با استاد مصطفی ملکیان پیرامون مقوله دفاع عقلانی از دین
مصطفی ملکیان ( ۱۳۳۵ شهرضا) متفکر ، نویسنده، مترجم و ویراستار و روشنفکر بر جسته ایرانی است.
ملکیان تحصیل در رشته مهندسی مکانیک را در دانشگاه تبریز به سال ۱۳۵۲ آغاز کرد، اما آن را رها کرد و به سراغ فلسفه رفت. او تحصیل در حوزه و دانشگاه را هم‌زمان پی گرفت.

وی در سال ۱۳۶۵ در رشته فلسفه موفق به اخذ مدرک لیسانس شد و با اینکه تنها یک گام تا دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی دانشگاه تهران فاصله داشت به دلایلی از ادامه تحصیل انصراف داد. سپس به قم رفت و سالیانی نیز به تحصیل در حوزه علمیه قم پرداخت. وی از شاگردان موسسهٔ آیت‌الله شیخ محمد تقی مصباح یزدی بود و در آنجا هم به تدریس پرداخت. ویرایش کتاب «جامعه و تاریخ» آیت‌الله مصباح یزدی از نتایج این همکاری است. اما به دلایلی همکاری‌اش را قطع نمود و به تهران عزیمت کرد. او در قم از شاگردی جوادی آملی، انصاری شیرازی و بهاءالدینی بهره برد.[نیازمند منبع] از هم‌مباحثان وی عبدالرسول عبودیت است. وی اکنون به تدریس فلسفه در مراکز پژوهشی قم از جمله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دانشگاه‌هایِ تهران اشتغال دارد و تابحال چندین پایان‌نامهٔ دانشگاهی با هدایت و مشاورهٔ او به سرانجام رسیده‌است. روش وی در طرح مسائل فلسفی، تحلیلی و در محتوا وجودگرایانه می‌باشد. انتقادات او به فلسفه اسلامی در خور تامل است.

● برای آگاهی یافتن از چگونگی مطالعه این کتاب، ویکی کتابناک را ببینید.

» توسط: ninaeshghi در تاریخ ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
» حجم: 101.48 کیلوبایت؛ زمان لازم برای دریافت 14.85 ثانیه با Dial-up
» نوع فایل کتاب: PDF
» تعداد صفحات: 10
» مجموع دریافتها:
» موردعلاقه 15 و موردتنفر 2 عضو

» کتابناکهای مرتبط:
پروتستانتیسم اسلامی
چند نکته درباره ی ساختار داستان های سلینجر
غروب بامداد


امتیاز دهید
  • اگر امتیاز "6" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد علاقه شما افزوده میشود
  • اگر امتیاز "1" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد تنفر شما افزوده میشود
به اشتراک بگذارید

امتیاز دهید!


آگهی ها

پاسخنگارش دیدگاه
nitmaramtin
Member
نقل قول:


اتفاقا دین در آغاز با تحقیق در مورد اصول دین شروع میشه ( اسلام) یعنی هر مسلمانی باید در حوزه اصول دین تحقیق کند و به یقین برسید که خدایی هست .
در مرحله بعد مانند تمام امور زندگی بشر تا وقتی که شما جایی استخدام نشوید یا وارد دانشگاه نشوید و یا وارد کشوری نشوید در مورد قوانین اداره یا کشور و ... کسی به شما کاری ندارد ولی وقتی که قبول کردید آیا در مورد تمام قوانینی که وضع شده شروع به پرس و جو میکنید تا به شما ثابت شود که عقلانی است یا بی چون و چرا اطاعت میکنید؟؟
اسلام راه عقل را نبسته بلکه مراحل اولیه را به عهده عقل گذاشته اگر برای شما ثابت نشد به زور شما را وادار به اطاعت نمی کند
امنا وقتی که مسلمان شدید باید تمام قوانین آنرا اطاعت کنید.در مورد جزییات هم که فروع دین باشد اگر بخواهید می توانید عمر خود را صرف تحصیل علم کنید و در آن صاحب نظر شوید.
مانند ما که وقتی پزشک دارویی را تجویز می کند از مواد تشکیل دهند ه و نحوه ساخت و .. سئوال نمی کنیم.
و اما اینکه بسیاری از مسلمانان دنبال تحقیق در مورد اصول دین نرفته اند مقوله دیگری است.
لااکراه فی الدین ...


شما لطف می کنید به من بگید تحقیق چیه و با چه شرایطی انجام میشه ؟
یعنی مراحل و الگوریتم تحقیق درست را بگید .
لطفا به این پرسش پاسخ دهید تا برای همه روشن شود تحقیق چیست .
نقل قول  
parsanikjoo
Pro Member
مصطفا ملکیان از نادر اندیشمندان و نواندیشان دینی است که به دلیل تعلق خاطرش به فلسفه ی تحلیلی به روشنی و صراحت تمام به طرح مفاهیم و مبانی نظری اندیشه و پروژه ی خود پرداخته است. ملکیان بیش از یک دهه است که پروژه ی خود را با عنوان عقلانیت و معنویت پی گرفته است. ایشان در مصاحبه با نشریه راه نو درباره ی دغدغه های خود می گوید: من نه دل نگران سنّتم، نه دل نگران تجدّد، نه دل نگران تمدّن، نه دل نگران فرهنگ و نه دل نگران هیچ امر انتزاعی از این قبیل. من دل نگران انسان های گوشت و خون داری‌هستم که می آیند، رنج می برند و می روند. خب حالا آنجا اسم "عقلانیت و معنویت" را نبرده بودم. «عقلانیت» هم نباید بت جدیدی برای ما بشود، «معنویت » هم نباید بت جدیدی بشود. هیچ چیزی نباید بت باشد، هر چیزی باید در استخدام انسان و كاستن از درد و رنج‌های آدمی باشد. حالا اگر شما نكته‌ای در فرهنگ و تمدن‌تان ، در دین‌تان، در مذهبتان، در فلسفه‌تان، در عرفانتان،‌در الهیات‌تان در علم تجربی‌ طبیعی‌تان، در علم تجربی انسانی‌تان، درهنر و ادبیات و علوم تاریخی‌تان، درهر جا هر چیزی كه به درد كاستن از درد و رنج این انسان گوشت و پوست و خون‌دار خورد،‌ ما آن را أخذ می‌كنیم.
بنابراین در عین اینكه من نه دغدغه‌ی دینی را دارم و نه كیشی را و نه مذهبی را،‌ نه آیینی را ،‌نه ایسمی،‌ نه مكتبی را، نه فرهنگی را و نه تمدنی را؛ ولی در عین حال، به هیچ كدام از این ها پشت نمی‌كنم؛ به دلیل اینكه در همه‌ی این‌ها مؤلفه‌هایی وجود دارند كه وقتی آن مؤلفه‌‌ها را اخذ می‌كنیم، از أخذ آن مؤلفه‌ها مواد خامی بروز می‌كند كه از آن مواد خام، مرهم و معجون‌مان را برای درد و رنج بشر درست می‌كنیم؛ مرهمی،‌ معجونی، پمادی، ضمادی كه می‌خواهیم از برای كاستن از درد و رنج بشر درست كنیم، از دل همه‌ی این‌ها فراهم می‌كنیم، از دل دین، فرهنگ، كیش، آیین، مشرب و مرام و عرفان و علم تجربی و فلسفه و ادبیات و هنر اخذ می‌كنیم. از میان همه‌ی این منابع و خاستگاه‌‌ها كه ما مواد خام آن مرهم و معجون را فراهم می‌آوریم، بر سه مورد تأكید فراوان دارم: یكی فلسفه‌، یكی روانشناسی و یكی ادبیات. اما از همه منابع دیگر ما استفاده می‌كنیم. بنابراین همین سخن را در باب عقلانیت و معنویت هم تكرار می‌كنیم. جز انسان و درد و رنج انسان هیچ چیزی نباید مطمح نظر ما باشد؛ هر چیزدیگری به نظرمن مسأله‌‌نماست و نه مسأله.
نقل قول  
star dark
Member
نقل قول:
دین تشکیل داده میشه که از عقل استفاده نشه-تمام کلیات و جزئیات زندگی-راه تغییر هم نداره چون منسوب به آسمونش میدونند و اگه تغییرش بدند یعنی از آسمون فرود نیومده و این حرفا شکرمغز پسندن-اگرم کساییکه میگن من با عقل به دین رسیدم فقط در جهتی تلاش میکنند که پیشفرض ذهن رو اثبات کنند نه اینکه بیطرف و آزادانه بررسی کنند*
مطمئنا شروع خردورزی و آزادیِ ذهن،دایره دین رو همواره دور خواهد زد*

اتفاقا دین در آغاز با تحقیق در مورد اصول دین شروع میشه ( اسلام) یعنی هر مسلمانی باید در حوزه اصول دین تحقیق کند و به یقین برسید که خدایی هست .
در مرحله بعد مانند تمام امور زندگی بشر تا وقتی که شما جایی استخدام نشوید یا وارد دانشگاه نشوید و یا وارد کشوری نشوید در مورد قوانین اداره یا کشور و ... کسی به شما کاری ندارد ولی وقتی که قبول کردید آیا در مورد تمام قوانینی که وضع شده شروع به پرس و جو میکنید تا به شما ثابت شود که عقلانی است یا بی چون و چرا اطاعت میکنید؟؟
اسلام راه عقل را نبسته بلکه مراحل اولیه را به عهده عقل گذاشته اگر برای شما ثابت نشد به زور شما را وادار به اطاعت نمی کند
امنا وقتی که مسلمان شدید باید تمام قوانین آنرا اطاعت کنید.
در مورد جزییات هم که فروع دین باشد اگر بخواهید می توانید عمر خود را صرف تحصیل علم کنید و در آن صاحب نظر شوید.
مانند ما که وقتی پزشک دارویی را تجویز می کند از مواد تشکیل دهند ه و نحوه ساخت و .. سئوال نمی کنیم.
و اما اینکه بسیاری از مسلمانان دنبال تحقیق در مورد اصول دین نرفته اند مقوله دیگری است.
لااکراه فی الدین ...
نقل قول  
nitmaramtin
Member
این اقای ملکیان از اون افرادی است که باید اندیشه ی درست و نادرستش رو از هم جدا کرد . چون هم ارا درست داره و هم ارا غلط
ایشون یه مقاله داره که به نظرم بد نیست دوستان مطالعه کنند . اسمش هست بيست‌ عامل‌ عقب‌ماندگي‌ ايرانيان

نمی دونم تو کتابناک هست و یا نه ولی مقاله ی خوبیه .
نقل قول  
nitmaramtin
Member
برای تمام کسانی که امید عقلانی کردن دین را دارند :
حدود 200 سال پیش در دانمارک فیلسوفی بدنیا امد به نام سورن کیرکگارد . ایشان نه تنها اصالت وجود را پایه گذاری کردند ، دین را از عقل هم جدا کردند .

شما با مطالعه درباره ی وی و ارای فلسفی اش خواهید فهمید که نقدتان قبل از عملتان نوشته شده پس سعی نکنید اشتباه دیگران را تکرار کنید .
نقل قول  
bibaak
Member
این کتاب نمونه ای ساده شده از کتابهای معتبر مسلمانان که درین باره نوشته شده هم نیست-اصولا همون چیزیکه قبلا گذاشتم هست
نقل قول  
warden
Member
كتاب را بخوان بعد نظر بده
نقل قول  
bibaak
Member
دین تشکیل داده میشه که از عقل استفاده نشه-تمام کلیات و جزئیات زندگی-راه تغییر هم نداره چون منسوب به آسمونش میدونند و اگه تغییرش بدند یعنی از آسمون فرود نیومده و این حرفا شکرمغز پسندن-اگرم کساییکه میگن من با عقل به دین رسیدم فقط در جهتی تلاش میکنند که پیشفرض ذهن رو اثبات کنند نه اینکه بیطرف و آزادانه بررسی کنند*
مطمئنا شروع خردورزی و آزادیِ ذهن،دایره دین رو همواره دور خواهد زد*
نقل قول  
warden
Member
مقاله بسيار جالبي بود كه خواندن آن را به تمام دوستان مومن پيشنهاد مي كنم
نقل قول  

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.


Powered by You