کارا کتاب
کارا کتاب

مقدمه حافظ شیراز

دارای امتیاز 5.2 از 6 در کتابناک با مجموع 517 رای
مقدمه حافظ شیراز
مقدمه حافظ شیراز
نویسنده:
حافظ راز عجیبی است!

حافظ شیراز به روایت احمد شاملو، روایتی از دیوان حافظ که توسط احمد شاملو نخستین بار در سال ۱۳۵۴ منتشر شد.
ویژگی‌های این کتاب، علاوه بر آن که به هر حال روایتی از دیوان حافظ است که شاعر نوگرای معاصر ارائه داده‌است، در چند نکته‌است:
* روش تصحیح که علاوه بر مقایسهٔ دیوان‌های مختلف به استنتاجات زیباشناسانه‌ی امروزی نیز مبتنی است.
* مقدمهٔ بحث‌برانگیز که نظریات جدیدی در مورد زندگی و عقاید حافظ در آن مطرح شده‌است.
* علامت‌گذاری غزل‌ها با نشان‌های جدید مانند: نقل قول، علامت سؤال و...
* شیوهٔ حروف‌چینی غزل‌ها که طول بیت‌ها یکسان نیست و به‌جای مقابل هم نوشتن مصراع‌ها، مصراع‌ها زیر هم آمده‌اند و شکل گرافیکی غزل‌ها به شعر نو نزدیک شده‌است.

مقدمهٔ شاملو، در نخستین چاپ کتاب در ۱۳۵۴، دو واکنش مخالف قوی را موجب شد. واکنش نخست از سوی کسانی که حافظ را عارفی حافظ قرآن می‌دانستند و در مقدمه‌ٔ شاملو حافظ کفرگویی مخالف معاد و باورهای دینی، حداقل در نیمهٔ دوم زندگی شاعرانه‌اش، دانسته شده‌است صورت گرفت و واکنش مخالف دیگر از سوی کسانی صورت گرفت که نسبت به روش شاملو در تصحیح دیوان حافظ اعتراض داشتند و این روش را ذوقی و غیر علمی می‌دانستند.

شاملو این روایت را اینگونه آغاز میکند:
به راستی کی است این قلندر یک لاقبایِ کفرگو که در تاریکترین ادوارِ سلطه ریاکاران زهد فروش، در ناهار بازار زاهدنمایان و در عصری که حتی جلادانِ آدمی خوار مغروری چون امیر مبارزالدین محمد و پسرش شاه شجاع نیز بنیانِ حکومت آنچنانی خود را برحد زدن و خُم شکستن و نهی از منکر و غزواتِ مذهبی نهاده اند یک تنه وعده رستاخیز را انکار میکند، خدا را عاشق و شیطان را عقل میخواند و شلنگ انداز و دست افشان میگذرد که: «این خرقه که من دارم در رهن شراب اولا / و این دفتر بی معنی غرق می ناب اولا» کی است این آشنای ناشناس مانده که چنین رو در رو با قدرت ابلیسی شیخان روزگار دلیری میکند که: «پیر مغان حکایتِ معقول میکند / معذورام ار محال تو باور نمیکنم» .. به راستی کیست این مرد عجیب که با این همه، حتی در خانه قشری ترین مردم این دیار نیز کتابش را با قرآن و مثنوی در یک تاقچه مینهند، دستِ آلوده به سوی اش نمیبرند و چون برگرفتند همچون کتاب آسمانی میبوسند و به پیشانی میگذارند، سروش غیب اش میدانند و سرنوشتِ اعمال و افعالِ خود را با اعتمادِ تمام به او میسپارند؟ کی است این کافر که چنین به حرمت در صفِ پیغمبران و اولیاءالله اش مینشانند؟

● برای آگاهی یافتن از چگونگی مطالعه این کتاب، ویکی کتابناک را ببینید.

» توسط: Hamid در تاریخ ۱۳۸۷/۰۵/۲۸
» حجم: 0.3 مگابایت؛ زمان لازم برای دریافت 45.1 ثانیه با Dial-up
» نوع فایل کتاب: PDF
» تعداد صفحات: 27
» مجموع دریافتها:
» موردعلاقه 74 و موردتنفر 2 عضو

» کتابناکهای مرتبط:
بوف کور و فردیت زیبایی شناسی آن
هدایت در بوته نقد ونظر
بررسی کهن الگوی آنیما در آثار مولانا


امتیاز دهید
  • اگر امتیاز "6" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد علاقه شما افزوده میشود
  • اگر امتیاز "1" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد تنفر شما افزوده میشود
به اشتراک بگذارید

امتیاز دهید!


آگهی ها
دانلود کتاب رایگان


پاسخنگارش دیدگاه
jiway82
Member
شاملو حافظ رند را معنا کرده ولی متاسفانه دیگران می خواهند حا فظ را یک شاعر خشک مغز صوفی که خودش بارها انها را به باد تمسخر گرفته معرفی کنند
نقل قول  
amitab
Member
دیدگاه شاملو در مورد حافظ کم از دیدگاه افراد دیگر مثل استاد خرمشاهی و ... نیست. البته با آنها متفاوت است ولی نه ضرورتن نادرست. یعنی به سادگی نمی توان دیدگاه استاد خرمشاهی یا حاج آقا مطهری را در مورد حافظ درست دانست. اصطلاح کفرگو هم که شاملو در مورد حافظ به کار برده قراین فراوانی در دیوان او دارد. مهم چشم انداز خاننده است که آیا کفرگویی را ناشایست می داند یا امکانی در زبان یا حتی از ضروریات ایمان.
نقل قول  
mofa313
Member
یعنی به نظر شاملو حافظ شخصیتی مثل داوینچی داشته که در قالب آثار هنری به ظاهر مذهبی مفاهیم ضدمذهبی رو مطرح می کرده!!
نقل قول  
dunnos
Member
نقل قول:
احمقهایی مثل کسروی در این مملکت کم نداریم که با تاختن به این بزرگان میخواهند خود را یزرگ جلوه دهند .

آره
مثه کسایی که به کسروی می تازن.
نقل قول  
poorfar
Publisher
مطهری معتقد است که حافظ عارف شاعر بوده است؛
اما خرمشاهی معتقد است حافظ شاعر عارف بوده است؛
ولی شاملو معتقد است حافظ شاعر کافر بوده است...
من نمی گویم حرفهای آقای مطهری در مورد عرفان حافظ کاملا درست است،و همه ی اشعار حافظ عشق آسمانی و عرفانی است.
اما هیچ آدم منصفی که با حافظ سر و کار داشته نمی تواند منکر این حرف شود که:
حافظ،حافظ قرآن بوده و به آن عشق می ورزیده و در فن قرائت آن متبحر بوده
به حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد
لطایف حکمی با نکات قرآنی

عشقت رسد به فریاد،ار خود به سان حافظ
قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت

حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار
تا بود،وردت دعا و درس قرآن،غم مخور

حافظ دعای نیم شب و ورد سحر و سینه ی سوخته ای در راه سیر و سلوک داشته
ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی
تا راهرو نباشی،کی راهبر شوی(تا آخر غزل)

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
از یمن دعای شب و ورد سحری بود!

و البته منکر این مطلب هم نمی توان شد،که حافظ نیز چون بسیاری از آدمیان در زندگی خویش لغزش هایی داشته،و به قول خودش هنوز با اینکه مرتکب جرم شده اما به لطف الهی اعتقاد ویژه دارد:
لطف خدا بیشتر از جرم ماست
نکته ی سربسته چه دانی؟ خموش...


(به کسانی به آشنایی بیشتر با این شاعر پر رمز و راز رعلاقه دارند،کتاب حافظ،نوشته ی خرمشاهی،انتشارات ناهید را پیشنهاد میکنم)




نقل قول  
sara_h_z
Member
حافظ عارف بوده و کسی می تواند حافظ را نقد کند که عارف باشد؟!
شاید هم حافظ رند بوده و کسی می تواند او را بفهمد که رند باشد
و یا شاعر بوده و کسی می تواند او را نقد کند که شاعر باشد!
پژوهش شاملو می تواند نقد شود ولی عده ای تنها از سر تعصب به شاملو می تازند که چرا می خواهد حافظ را از انحصار آنها در آورد
در ضمن اگر به پژوهشهای خرمشاهی استناد می کنید خرمشاهی با مطهری هم در مورد حافظ هم عقیده نیست و حافظ را عارف نمی داند
نقل قول  
khar tu khar
Publisher
نقل قول:
بی روش ترین و بی مبناترینِ روایتهای ذوقی-سلیقه ایه دیوان حافظ،در تاریخ دویست ساله ی تصحیح و طبع، این دیوان برساخته ی آقای احمد شاملو می باشد!

حافظ عارف بوده است و کسی میتواند یک عارف را نقد کند که خود عارف باشد . در ثانی در دنیای عرفان بسیاری از معانی و مفاهیمی که در دنیای مادی با آن سر و کار داریم مفاهیم دیگری به خود میگیرد .
هر ننه قمری که نمیتواند شعر حافظ بخواند .
احمقهایی مثل کسروی در این مملکت کم نداریم که با تاختن به این بزرگان میخواهند خود را یزرگ جلوه دهند .
نقل قول  
sara_h_z
Member
صراحی می‌کشم پنهان و مردم دفتر انگارند
عجب گر آتش این زرق در دفتر نمی‌گیرد
نقل قول  
golhayekaghazi
Member
نقل قول:
از استاد بهاءالدین خرمشاهی که بیش از چهل سال است با حافظ به صورت تخصصی سر و کار دارد،و یکی از بهترین حافظ پژوهان زمانه ماست،جمله ای دیدم (در کتاب حافظ،انتشارات ناهید ص 212) که به نظرم جالب آمد!
«حافظ شیراز به روایت احمد شاملو،
بی روش ترین و بی مبناترینِ روایتهای ذوقی-سلیقه ایه دیوان حافظ،در تاریخ دویست ساله ی تصحیح و طبع، این دیوان برساخته ی آقای احمد شاملو می باشد! که مرحوم مطهری،آقای خائفی و نگارنده ی این سطور و دکتر جلال متینی، نقدهای شکننده و روشنگری بر آن نوشته اند...
در سالهای اخیر ، احمد شاملو، که به شعرِ درگذشته خوبش،غرّه شده بود، پس از واترلویی که در کاروبار حافظ پژوهی به خود دید، واترگیتی هم در کار و بار شاهنامه پژوهی به هم زد. چنانکه گفته اند:گل بود،به سبزه نیز آراسته شد!»
در جایی دیگر می نویسد:
«مطهری که یکی از بهترین منتقدان و ردیه نویسان اندیشه ها و مکاتب مادی از جمله مارکسیسم بود،در مقدمه ی علل گرایش به مادیگری، ردیّه ای نیرومند بر نگرش نادرست و مادیگرایانه ی احمد شاملو و امثال او، که حافظ را شاکِّ (شک کننده) در مبدا و معاد جلوه می دهند،نوشته است. و طومار مقدمه ی بی اعتبار حافظ شیراز به روایت احمد شاملو را درنوردیده است!»


البته شما که نقل قول کردین! ولی باید بگم هممن طور که شاملو میگه حافظ راز عجبیه! یعنی داوری های خیلی متضادی در موردش انجام شده! و با توجه به شرایط حاکم زمان حافظ باید بگم حرفای احمد شاملو علمی تر هستش تا جناب مطهری که تخصصش بیشتر در مورد فلسفه و دینه نه در ادبیات ایشون هر وقت در مورد ادبیات حرف زدن بیشتر شخصی نظر دادن تا علمی. حافظ کسی بوده که در مقابل تحجر زمان خودش ایستاده و منظورشم مسخره کردن این تحجرات بوده نه منظور عرفانی.
نقل قول  
poorfar
Publisher
از استاد بهاءالدین خرمشاهی که بیش از چهل سال است با حافظ به صورت تخصصی سر و کار دارد،و یکی از بهترین حافظ پژوهان زمانه ماست،جمله ای دیدم (در کتاب حافظ،انتشارات ناهید ص 212) که به نظرم جالب آمد!
«حافظ شیراز به روایت احمد شاملو،
بی روش ترین و بی مبناترینِ روایتهای ذوقی-سلیقه ایه دیوان حافظ،در تاریخ دویست ساله ی تصحیح و طبع، این دیوان برساخته ی آقای احمد شاملو می باشد! که مرحوم مطهری،آقای خائفی و نگارنده ی این سطور و دکتر جلال متینی، نقدهای شکننده و روشنگری بر آن نوشته اند...
در سالهای اخیر ، احمد شاملو، که به شعرِ درگذشته خوبش،غرّه شده بود، پس از واترلویی که در کاروبار حافظ پژوهی به خود دید، واترگیتی هم در کار و بار شاهنامه پژوهی به هم زد. چنانکه گفته اند:گل بود،به سبزه نیز آراسته شد!»

در جایی دیگر می نویسد:
«مطهری که یکی از بهترین منتقدان و ردیه نویسان اندیشه ها و مکاتب مادی از جمله مارکسیسم بود،در مقدمه ی علل گرایش به مادیگری، ردیّه ای نیرومند بر نگرش نادرست و مادیگرایانه ی احمد شاملو و امثال او، که حافظ را شاکِّ (شک کننده) در مبدا و معاد جلوه می دهند،نوشته است. و طومار مقدمه ی بی اعتبار حافظ شیراز به روایت احمد شاملو را درنوردیده است!»
نقل قول  

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.


Powered by You