رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
فدرالیسم در جهان سوم - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 13 رای
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 13 رای
پژوهش‌های استاد خوبروی پاک بیشتر درباره نقدی بر فدرالیسم، اقلیّت ها، خودمدیری و تمرکز زدائی و همچنین بررسی قانون اساسی پیشین و راه حل های موجود در آن است. دو کتاب نخست، تا زمان انتشار آنان در ایران پیشینه‌ای نداشت.

همانگونه که پیش از این در تارنمای تلاش آورده بودیم، خوبروی پاک، کتابی به نام فدرالیسم در جهان سوم - در دوجلد - نوشته که در آخرین نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران بوسیله نشر هَزار عرضه شد. در این کتاب نویسنده 16 کشور فدرال (از امارات تا ونزوئلا) را مورد بررسی قرار داده است. که عبارتند از: امارات متحده عربی – پاکستان – عراق– مالزی – هند – بوسنی و هرزه گوین – سِربی و مونتنگرو ( که از هم جدا شده اند ) – آفریقای جنوبی- اتیوپی – جزایر کومور – نیجریه – آرژانتین – برزیل – سنت کیتس و نِویس – مکزیک – ونزوئلا – میکرونزی. نویسنده با توجه به تاریخ نوشتن کتاب و وضعیت بی ثبات عراق از بررسی فدرالیسم عراقی خود داری ورزیده است.
فهرست جزئی (برای هر کشور) کتاب بر پایه اهمیت کشورها تهیه شده است. به عنوان نمونه درهندوستان 27 موضوع و برای میکرونزی تنها 12 موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. اما فهرست تفصیلی مشترکی هم برای همه کشورهای یادشده وجود دارد.
مطالعه فهرست تفصیلی کتاب، نشان دهنده پنج بخش اصلی ، در مورد هریک از کشورهای یادشده آمده است. که عبارتند از: پیشینه تاریخی هر کشور، بررسی فدرالیسم در زمینه های سیاسی و اجتماعی - بررسی زمینه های حقوقی فدرالیسم – بررسی زمینه های مالی و اقتصادی و سر انجام دستآوردهای فدرالیسم.
نویسنده، پیش از این در کتاب نقدی بر فدرالیسم (شیرازه، تهران 1377) به گونه ای مختصر به نقد فدرالیسم ایالات متحده آمریکا، کانادا، آلمان و سوئیس پرداخته بود. امّا در کتاب حاضرآماج نویسنده، آن گونه که در پیشگفتار کتاب آمده : « اگاهی افتن از اصول فدرالیسم [با آوردن نمونه ها] أي از کشورهای فدرال [جهان سوم است تا] از سرگشتگی های بی فرجام ما کاسته شود و یا دستکم [...] روزنه ای به سوی چشم اندازی گسترده تر گشوده شود» و از این راه «از هیاهوی بسیاری که امروزه ،به ویژه در خارج از کشور، در مورد فدرالیسم به عنوان کیمیای سعادت به راه افتاده است رهایی یابم و آنگاه بهتر به یافتن راه حل ایرانی همزیستی اقوام بپردازیم»ص 13
در همین بخش نویسنده توضیح هایی در مورد اصطلاح «جهان سوم» ،تعریفی از واژه Fédérer، پیشینه تاریخی، انواع فدرالیسم و اصول اساسی برای تحقق فدرالیسم و راه های گوناگون رسیدن به آن در هر کشور را به دست داده است.
در این کتاب توجه بیشتر نویسنده به کارآئی فدرالیسم و توانمندی آن برای حل دشواری همزیستی اقوام و اقلیت هاست. موضوع و مسئله أقليت ها در هر یک از کشورها برای نویسنده که پیش از این کتاب أقليت ها ( شیرازه ، تهران 1380 ) را منتشر کرده است اهمیّت ویژه ای دارد.
به نظر او اگر فدرالیسم را نوعی از نظام نا متمرکز بدانیم باید بگوئیم که فدراسیون و نظام نا متمرکز بستگی تام و تمامی به دموکراسی دارد. و گرنه تنها پذیرفتن ساختار نامتمرکز یا فدرالی، دموکراسی را با خود به همراه ندارد. در این نوشته با کشورهائی آشنا می شویم که در آن ساختار فدرالی تنها به منظور ارضای آز پایان ناپذیر جنگبارگان محلی بوده است. در بسیاری از کشورهای مستعمره پیشین ساختار فدرالی بوسیله کشورهای استعمارگر به منظور کشت تخم بدبینی و جدائی میان مردم محلی بوجود آمده است. و در برخی دیگراز کشورها خواهیم دید که اصلا از انتخابات خبری نیست. از این روی، گفتن آن که هر جا فدرالیسم و خودمختاری هست دموکراسی هم هست؛ شعاری غلط و به هدف گمراه کردن توده مردم است. زیرا هر کشور نا متمرکزی الزاما دموکرات نیست ولی هر کشور دموکراتی به نحوی نامتمرکز است. اما می توان گفت که درهیچ کشور خود کامه ای نظام نا متمرکز وجود ندارد زیرا خود کامه هیچ قدرت متقابلی را برنمی تابد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1397/07/20

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فدرالیسم در جهان سوم - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
6
دوست عزیز ایران در طول تاریخ بنوعی فدرالی اداره میشده و این تخم کینه که اشاره میکنید از زمان متمرکز شدن کشور شروع شده در ضمن آمریکا زبان رسمی ندارد در مورد چیزی که اطلاعی در مورد آن ندارید نظر ندهید شما اگر طرفدار تمرکز هستید بخاطر امتیازتیست که به واسطه رسمیت زبانتان از آن برخوردارید در استخدام در یک اداره در نظام فعلی کسی که زبانش فارسی است و بدون لهجه حرف میزند در الویت قرار دارد شهرهای مرکزی فارس نشین همیشه از ثروت شهرها و مناطق پیرامون ارتزاق میکنند شما با طرح مسئله تجزیه بدنبال حفظ این امتیازات هستید با نگاهی با شاخص های توسعه در شهرهای فارس نشین با شهرهای غیر فارس نشین میشه براحتی دریافت که بواسطه رسمیت زبانتان از چه امتیازاتی برخوردارید انسانیت را فدای منافع خودتون نکنید شما نمیتوانید هراس یک کودک ۶ ساله غیر فارس زبان را از مدرسه درک کنید بخاطر همین در این مناطق بیسوادی و ترک تحصیل بسیار بیشتر از مناطق فارس نشین است
دوست عزیز! ایران بعد از اسلام از زمان صفویه به طور متمرکز اداره شده، یعنی از همون زمان تخم کینه کاشته شده؟؟؟؟!!!!! کدوم اداره کسی به خاطر بی لهجه فارسی صحبت کردن استخدام شده؟ در همین تهران بسیاری از روسا و کارمندان اداره ها از شهرستان های مختلف ایران اومدن و هر کدوم لهجه ی شیرین زادگاه خودشون رو دارند. لطفاً به جای کلی گویی و بدون دلیل و مدرک صحبت کردن چند تا از اون شاخص هایی رو که بهش اشاره کردی نام ببر! اتفاقاً شما انسان بودن رو فدای منافع تجزیه طلبان و باک پرستان و آنکارا پرستان می کنید بدون این که آگاه باشید! والا من که این همه در روستاهای سمت اردبیل رفتم هیچ وقت ندیدم کودک شش ساله به خاطر این که ترکی صحبت می کنه از مدرسه بترسه. اتفاقاً ترک تحصیل کودکان بیشتر به خاطر ناتوانی و تبعیض اقتصادی در سرتاسر کشور اتفاق می افته که جای افسوس و تاسف بسیار داره.
شما میگویید : »...در ضمن آمریکا زبان رسمی ندارد «
پاسخ این ادعای نادرست خودتان را از دیدگاه خودتان میتوان یافت که :
».... در مورد چیزی که اطلاعی در مورد آن ندارید نظر ندهید«
سلام .
این کتاب رو برداشتن. میشه لطفا هرکی داره ، هر دو جلدشو برام ایمیل کنه؟
مرسی ، ساناز
[email protected]
[quote='Aristoteles']فدرالیسم در جایی شدنی است که در آن جا قومگرایی و کینه های دیرینه اتنیکی و مذهبی وجود ندارد یا بسیار کمرنگ است ، اگر آمریکا کشوری فدرالی است بخاطر اینست که ایالت های خودمختارشان جنبه قومی و مذهبی ندارند و حتی در این حال نیزدر همه آمریکا مکاتبات و آموزش در مدارس و دانشگاهها بطور اجباری به زبان رسمی آنها انگلیسی باید باشد و آموزش رسمی مدارس و دانشگاهها و مکاتبات اداری به زبانهای محلی و قومی مجاز نیست (قابل توجه تجزیه طلبان مدعی آموزش بزبان مادری و (آقای محسن رضایی ) که آمریکا را مدل خود میدانند ) ، وگرنه هر جا که فدرالیسم جنبه قومی و مذهبی داشته باشد چه در آسیا(عراق و پاکستان ..) و چه در اروپا(یوگوسلاوی پیشین ،اسپانیای امروزی .. ) و چه در قاره آمریکا (کانادا )، بی ثباتی وفروپاشی و جدایی و جنگهای قومی پدید خواهد آمد که به برای همگان زیانمند است.[/quote]
سلام .
این کتاب رو برداشتن. میشه لطفا هر دو جلدشو برام ایمیل کنید؟
مرسی ، ساناز
[email protected]
فدرالیسم در جایی شدنی است که در آن جا قومگرایی و کینه های دیرینه اتنیکی و مذهبی وجود ندارد یا بسیار کمرنگ است ، اگر آمریکا کشوری فدرالی است بخاطر اینست که ایالت های خودمختارشان جنبه قومی و مذهبی ندارند و حتی در این حال نیزدر همه آمریکا مکاتبات و آموزش در مدارس و دانشگاهها بطور اجباری به زبان رسمی آنها انگلیسی باید باشد و آموزش رسمی مدارس و دانشگاهها و مکاتبات اداری به زبانهای محلی و قومی مجاز نیست (قابل توجه تجزیه طلبان مدعی آموزش بزبان مادری و (آقای محسن رضایی ) که آمریکا را مدل خود میدانند ) ، وگرنه هر جا که فدرالیسم جنبه قومی و مذهبی داشته باشد چه در آسیا(عراق و پاکستان ..) و چه در اروپا(یوگوسلاوی پیشین ،اسپانیای امروزی .. ) و چه در قاره آمریکا (کانادا )، بی ثباتی وفروپاشی و جدایی و جنگهای قومی پدید خواهد آمد که به برای همگان زیانمند است.
فدرالیسم در جهان سوم - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک