رسته‌ها
طنز و طنزینه هدایت
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 29 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 29 رای
این کتاب اثر دکتر همایون کاتوزیان که به بررسی طنزهای هدایت در کتاب‌های «علویه خانم»، «حاجی آقا»، «توپ مرواری» و «نامه‌های هدایت به شهید نورائی» پرداخته است.
این کتاب از ۹ فصل تشکیل شده، که «درباره‌ی طنز»، «طنز دوره‌ی هدایت»، «مقوله‌ی ادبی طنزینه»، «طنز و طنزینه در آثار هدایت»، «طنزنامه‌های هدایت»، «علویه خانم و ولنگاری‌های دیگر»، «حاجی آقا و توپ مرواری»، «نامه‌های هدایت» و «نامه‌های هدایت به شهید نورائی» اسامی این ۹ فصل است.
کتاب «طنز و طنزینه هدایت» در سال ۱۹۹۵ در تهران حروف‌چینی و در انگلستان غلط‌گیری شد، ولی در تهران مجوز انتشار نیافت. در سال ۲۰۰۳، که سده هدایت بود، فرصتی پیش آمد تا نشر آرش آن را در سوئد چاپ کند. این کتاب اگر چه چاپ شد، انتشار وسیع نیافت و در عمل به محاق فراموشی افتاد.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «هدایت یکی از استادان طنز در ادبیات فارسی قرن بیستم میلادی است و طنز او، در انواع و اقسامی که دارد، آکنده از انگیزه‌های درونی و از جمله خشم نویسنده است. این خشمی است انگیخته از خشونت‌های خارجی، از اُملی‌ها و عقب‌ماندگی‌های اجتماعی، از تحجرهای ادبی، از زورگویی‌های سیاسی، از تحقیر و استخفافی که در اجتماعی و ادبیات نسبت به خود می‌بیند و دست آخر، از خود و نفرتی که نسبت به کمبودهای خود حس می‌کند.»
محمدعلی همایون کاتوزیان که در ایران وی را به نام همایون کاتوزیان و در خارج از ایران به نام هما کاتوزیان نیز می‌شناسند، اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی است. او به طور همزمان مطالعاتش را در زمینه تاریخ و ادبیات ایران تا سطح پیشرفته آکادمیک ادامه داده‌است و نتایج این مطالعات را می‌توان در تنوع آثار چاپ شده او دید. تا کنون از او بیش از هفت کتاب در زمینه تاریخ و ادبیات ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است. «تجارت بین‌الملل»، «خاطرات سیاسی خلیل ملکی»، «صادق هدایت و مرگ نویسنده»، «صادق هدایت، زندگی و افسانه یک نویسنده ایرانی»، «مصدق و مبارزه برای قدرت در ایران»، «نقدی بر بوف کور هدایت» و «سعدی، شاعر عشق و زندگی» اسامی برخی آثار منتشر شده اوست.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
322
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
amitab
amitab
1397/06/24

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی طنز و طنزینه هدایت

تعداد دیدگاه‌ها:
3
[quote='hanieh']نسخه ی کم حجم جایگزین شد.[/quote]
سلام. خدا قوت بابت زحماتی که می کشید. واقعا تحسین برانگیزه.
مدتهاست که برای تکمیل تحقیق خودم دنبال این دو کتاب از آقای دکتر حسین احمدی هستم. اگر برایتان مقدور است و دسترسی دارید، لطفا این دو تا را هم آپلود کنید:
- تالشان (از دوره صفویه تا پایان جنگ دوم ایران و روس)، ویرایش دوم، انتشارات وزارت امور خارجه، 1384، شابک 9643613267
- دو رساله و دو گزارش تالش شمالی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1390، شابک 9643613267
یک دنیا ممنون.
واقعا سپاس از خدمت بی مزد و منت اما ارزشمند شما
طنز و طنزینه هدایت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک