رسته‌ها

تاریخ روابط سیاسی ایران و قدرتهای بزرگ 1925 - 1900

تاریخ روابط سیاسی ایران و قدرتهای بزرگ 1925 - 1900
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 23 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 23 رای
تاریخ روابط ایران و بریتانیا باز می‌گردد به قرن سیزدهم میلادی مطابق قرن هفتم هجری؛در آن دوران ارغوان شاه نواده هلاکو خان در ایران و ادوارد اول در انگلستان حکومت می‌کردند.
شاه عباس که در شانزده سالگی قدرت سیاسی ایران را در دست گرفت با کشوری آشفته مواجه بود، که از هر سو مورد تهدید بود. بزرگترین خطر، امپراتوری عثمانی در مرزهای غربی ایران بود. چنین تهدید بزرگی سب شد تا شاه عباس صفوی به جستوجوی متحدان جدیدی به خصوص در میان اروپائیان بپردازد.
از این روی، شاه عباس، به چارلز اول، پادشاه انگلستان، نامه‌ای نوشت که در آن وی از پادشاه انگلستان می‌خواست تا ضمن اعزام نمایندگانش و برقراری روابط متقابل با ایران، با تاجران و بازرگانان ایرانی به خوبی رفتار کند.در ادامه روابط دوجانبه میان ایران و بریتانیا، شاه عباس با دریافت کمک‌های نظامی از انگلستان، شامل توپ و کشتی جنگی توانست، جزیره هرمز در خلیج فارس را از پرتغالی‌ها، رقیب دیرینه انگلیسی‌ها، باز پس بگیرد و در عین حال موجب اعتمتاد ایرانیان به انگلیسی‌ها گردید اولین هیئت نمایندگی ثابت بریتانیا در تهران، در سال ۱۸۲۱ میلادی (۱۲۰۰ خورشیدی) در باغ الچی در تهران مستقر شد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
585
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/05/31
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ روابط سیاسی ایران و قدرتهای بزرگ 1925 - 1900

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
تاریخ روابط سیاسی ایران و قدرتهای بزرگ 1925 - 1900
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک