رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
روانخوانی و تجوید قرآن کریم
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 13 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 13 رای
قرائت و تلاوت قرآن، براي همه فرض و حتم است تا هم از محتواي بلند آن آگاه گردند و هم از ترنم قرائت آن لذت برند. و در نهايت اعجاز معنوي و لفظي آن هر دو آشکار شود.
کتاب حاضر در رابطه با نظام آموزشي حوزه ­هاي علميه «سال اول تحصيلي» و «دانشگاه­ها» تهيه شده است و شامل سه بخش روانخواني، تجويد و وقف و ابتداء مي­باشد. کاربرد اين کتاب براي افرادي است که با اصول نگارش و علامت گذاري قرآن کريم، آشنايي اجمالي دارند ولي به علت عدم تمرين بر روانخواني قرآن مسلط نمي­باشند و مايلند با قواعد تجويد و وقف و ابتدا نيز آشنا شوند.
به منظور آشنايي با تمامي مطالب لازم براي صحيح خواني از نظر نگارش و علامت گذاري و تسلط بر روانخواني قرآن کريم، بخش اول اين کتاب تنظيم شده است و براي اين که تکراري و خسته کننده نباشد، ضمن ريشه يابي علامت­ها (از نظر شکل، اسم و تلفظ) و قواعد و بررسي تفاوت آنها براساس قرآن­هاي با رسم الخط عربي و فارسي، لحن عربي قرائت نيز در متن آموزش گنجانده شده تا زمينه لازم براي فراگيري قواعد تجويدي نيز فراهم شده است.
اين بخش براي يک واحد درسي تهيه شده و با توجه به اين که همه افراد کلاس در يک سطح نمي­باشند چند ساعت تمرين جهت تقويت آموخته­هاي آنان و تسلط کامل بر روانخواني قرآن کريم براي معلمين در نظر گرفته شده تا بعد از هر درس که لازم دانستند تمرين کنند.

بخش دوم: تجويد قرآن کريم
بخش دوم کتاب اختصاص به قواعد تجويد دارد؛ ضرورت يادگيري «علم تجويد» از اين جا شروع مي­شود که هر مسلماني در هريک از نمازهاي پنجگانه خود مي­بايست دو بار سوره حمد و يکي ديگر از سوره­هاي قرآن را بخواند و اضافه بر آن، ساير اذکار نماز نيز بايد به صورت عربي باشد و چنانچه حروف و کلمات آيات و اذکار به صورت صحيح تلفظ نشوند باعث تغيير در معاني و موجب بطلان نماز خواهد شد.
بخش دوم کتاب در قالب دو واحد درسي تنظيم شده است يک واحد آن براي يادگيري قواعد تجويد و واحد ديگر براي تمرين عملي بيشتر روي آيات به منظور جاي گيري صحيح قواعد فراگرفته شده در حافظه مي­باشد.

بخش سوم به وقف و ابتدا پرداخته است و اختصاص به فشرده­اي از قواعد وقف و ابتدا (در قالب يک واحد درسي) داده شده است تا با رعايت آنها قرائت ما براساس آيه شريفه «و رتل القرآن ترتيلا» به صورت ترتيل باشد.

بخش اول شامل سيزده درس به ترتيب ذيل است:
الفباي زبان عرب و حروف مقطعه در قرآن کريم، صداهاي کوتاه (حرکات)، صداهاي کشيده (حروف مدي)، سکون، تشديد، مد، تنوين، حروف ناخوانا (1)، حروف ناخوانا (2)، حروفي که نوشته نشده ولي بايد خوانده شوند، رفع التقاء ساکنين و وقف.

بخش دوم نيز شامل هفده درس با عناوين ذيل است:
قرائت و تجويد قرآن کريم، آشنايي با مخارج حروف (1)، آشنايي با مخارج حروف (2)، آشنايي با صفات حروف (1)، آشنايي با صفات حروف (2)، تمايز حروف (1)، تمايز حروف (2)، تمايز حروف (3)، تفخيم و ترقيق (1)، تفخيم و ترقيق (2)، ادغام، احکام ميم ساکن، احکام نون ساکن و تنوين (1)، احکام ميم ساکن، احکام نون ساکن و تنوين (2)، احکام نون ساکن و تنوين (1)، جمع بندي موارد غند، مد و قصر (1) و مد و قصر (2).

بخش سوم هم به مباحث وقف و ابتداء، انتخاب محل مناسب براي وقف نمودن، اقسام وقف براساس تقسيم بندي «سجاوندي»، رموز سجاوندي و خاتمه مي­پردازد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/05/31

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی روانخوانی و تجوید قرآن کریم

تعداد دیدگاه‌ها:
1
روانخوانی و تجوید قرآن کریم
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک