رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
جشن های ملی ایرانیان
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 27 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 27 رای
کتاب حاضر به معرفی جشن‌های ایرانیان در دوران باستان اختصاص دارد. بسیاری از این جشن‌ها تا به امروز نیز به وسیله‌ی ایرانیان برگزار می‌شود. در ایران باستان سه نوع جشن برگزار می‌شده است: جشن‌های ماهانه، جشن‌های سالیانه و جشن‌های فصلی. در فصل اول به جشن و جایگاه آن در فرهنگ ایرانی اشاره می‌گردد. در فصل دوم جشن نوروز بررسی می‌شود. پیدایش نوروز، چگونگی برگزاری نوروز قبل از اسلام، بعد از اسلام و زمان حال، نوروز در آیینه‌ی روایات اسلامی و نزد مردمان آسیای مرکزی از موضوعات این فصل به شمار می‌رود. در ادامه‌ جشن‌های ماهیانه معرفی می‌شوند. از جمله‌ی این جشن‌ها به ترتیب زمان برگزاری می‌توان به، اردیبهشت‌گان، خوردادگان، تیرگان، امردادگان، شهریورگان، مهرگان، آبان‌گان، آذرگان، دی‌گان، یلدا، بهمن‌گان، سده‌ی آبریزان، سپندار جشن و چهارشنبه‌سوری، اشاره کرد. فصل پایانی کتاب نیز به جشن‌های فصل یا گاهنبارها اختصاص دارد. در این فصل به شش گاهنبار اشاره می‌شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
Ataman
Ataman
1397/02/28
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جشن های ملی ایرانیان

تعداد دیدگاه‌ها:
2
بهتر باشد به جای آن که شیعی‌گری را با فرهنگ باخترزمین به هم آمیزیم‌و روز زن را زادروز فاطمه بنت محمد بگذاریم، همین جشن‌روز سپندارمذگان را که آن را 5 سپندماه دانند، زن‌روز بنهیم زیرا بیرونی نویسد:
"اسفندارمذماه روز پنجم آن روز اسفندارمذ است و برای اتفاق دو نام آن را چنین نامیده اند و معنای آن عقل و حلم است و اسفندارمذ فرشته موکل به زمین است و نیز بر زن‌های درست‌کار و عفیف و شوهردوست و خیرخواه موکل است و در زمان گذشته این ماه بویژه این روز عید زنان بوده و در این عید مردان به زنان بخشش می نمودند و هنوز این رسم در اصفهان و ری و دیگر بلدان پهله باقی مانده و به فارسی مردگیران می گویند"(آثار الباقیه عن القرون الخالیه، برگردان: اکبر داناسرشت، فصل نهم، اسفندارمذماه و دیگر اعیاد ماه اسفند، یا رویه 355)
پیشاپیش این روز را به همه بانوان ایران‌زمین با مردانی که بانویی را دوست دارند، حال می‌خواهند متاهل باشند یا نباشند، شادباش گویم.
نیک است که جشن سپندارمذگان که روز زمین و عشق است، جایگزین روز عشق رومی ها یعنی والنتاین شود.
امروز، 29 بهمن ماه، روز جشن سپندارمذگان بر متاهل ها خجسته و شاد باد.
جشن های ملی ایرانیان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک