رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
راه دشوار آزادی
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 28 رای
نویسنده:
مترجم:
مهوش غلامی
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 28 رای
در کتاب «راه دشوار آزادی» خاطرات جالب نلسون ماندلا بهمراه بیوگرافی و زندگینامه وی به صورت روایتی داستانگونه بیان شده است.
نلسون ماندلا، یکی از رهبرانی است که با وجود تلاش و مبارزه اش برای نابودی آپارتاید (حاکمیت اقلیت سفید بر اکثریت سیاه) امروز نه فقط محبوب آن سیاهان است که محبوب همان سفیدپوستان نیز است و در واقع او محبوبیت فوق العاده ای در سراسر جهان دارد. ماندلا در کتاب خاطراتش (راه دشوار آزادی) این محبوبیت را به سادگی چنین بیان می کند:

«این حیرت آور بود که یک اسکیموی نوجوان که در بام دنیا زندگی می کند توانسته از تلویزیون ناظر آزاد شدن یک زندانی سیاسی در منتهی الیه جنوبی آفریقا باشد.»

واقعاً علت این محبوبیت چیست؟ به چه دلیل از میان این همه رهبران بزرگ، مردم ماندلا را دوست دارند و او را تحسین می کنند، در حالی که ماندلا نه چون ناپلئون فاتح جهان بوده است، نه چون لنین پایه گذار مارکسیسم و نه چون بودا مؤسس یک آیین جهانی؛ بلکه او از کسانی است که فقط در کشورش و برای مردمش زندگی و مبارزه کرده است؟ به نظر می رسد که علت این محبوبیت، با عملکرد ماندلا ارتباط دارد، عملکردی که تفاوت رهبران را نشان داده و به جهانیان می آموزد که بدون خشونت، هم می توان انقلاب کرد، هم (آنرا اداره کرد).

نلسون ماندلا، نمونه موفق و مشخصی از این نوع رهبران است که در جامعه تبعیض آلود آفریقای جنوبی، توانست هم نهضت ضد آپارتاید را به پیروزی برساند ، هم مانع از کشتار و فجایع انسانی شود که معمولاً بعد از پیروزی یک نهضت طبیعی جلوه می کند. او در کتاب خاطراتش «راه دشوار آزادی» نوشته است:

«در طول آن سال های طولانی تنهایی بود که اشتیاق من به آزاد بودن مردم من تبدیل به آروزی آزادی برای همه مردم؛ سیاه و سفید، شد. من این نکته را بهتر از هر چیز دیگری می دانستم که درست همان گونه که ستمدیدگان باید آزاد شوند، ظالمان نیز باید آزاد گردند. مردی که آزادی مرد دیگری را از او می گیرد، خود اسیر تنفر است و در پشت میله های تعصب و کوته اندیشی گرفتار است. من اگر آزادی فرد دیگری را از او می گیرم، واقعاً آزاد نیستم و قطعاً وضعیت من مشابه وقتی است که آزادی مرا از من گرفته باشند. وقتی از زندان آزاد شدم مأموریت من این [خواهد] بود که هم ظالم و مظلوم را آزاد کنم.»

«در طول زندگی ام خود را وقف مردم آفریقا کرده ام. با استیلای سفیدپوسان مبارزه کرده ام، و با استیلای سیاهان نیز مبارزه کرده ام. به دنبال آرمان جامعه ای آزاد و دموکراتیک که همه بتوانند در آن در توازن و با فرصت هایی برابر زندگی کنند بوده ام. این آرمان من است که امیدوارم با آن زندگی کرده و بدان دست یابم. اما اگر نیاز باشد آماده ام برای این آرمان بمیرم.»

ماندلا در مهرماه ۱۳۷۸ به ایران آمد و با مقامات کشور از جمله سیدمحمد خاتمی رییس جمهور اصلاحات ایران به گفتگو پرداخت. ماندلا در دیدار با خاتمی گفت: «رییس جمهور خاتمی، من به شما علاقه مندم و می خواهم به خاطر سیاست رو به پیشرفتی که جمهوری اسلامی ایران داشته است تبریک بگویم»…
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
mojtaba1111
mojtaba1111
1397/01/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی راه دشوار آزادی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
راه دشوار آزادی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک