رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

سازمان‌ های اطلاعاتی و سیاست خارجی: مطالعه موردی نقش سازمان سیا در سیاست خارجی آمریکا

سازمان‌ های اطلاعاتی و سیاست خارجی: مطالعه موردی نقش سازمان سیا در سیاست خارجی آمریکا
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 22 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 22 رای
✔️کتاب حاضر از سه بخش تشکیل شده است: بخش اول، در دو فصل با ارائة چهارچوبی نظری، مقدمه ای برای ورود به بحث اصلی به شمار میرود. در فصل اول، مفهوم اطلاعات و کارکردهای سازمانهای اطلاعاتی شرح داده میشود و ازآنجاییکه توصیف نقش نهادهای اطلاعاتی در بستر فرایند سیاستگذاری خارجی صورت میگیرد، در فصل دوم با عنوان «رهیافتهای تحلیل سیاست خارجی و سازمانهای اطلاعاتی» تلاش میشود نقش سازمانهای اطلاعاتی با بهره گیری از چشم اندازهای نظری تحلیل سیاست خارجی (مدلهای تصمیم‌گیری) و کارکردهای حرفه‌ای اطلاعات بازشناسی گردد.
بخش دوم پژوهش به مطالعة موردی سازمان سیا و نقش آن در سیاست خارجی آمریکا اختصاص دارد. فصل سوم به عنوان مدخل این بخش، جامعة اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا را معرفی میکند و جایگاه سازمان سیا در آن را شرح میدهد. در فصل چهارم فرضیة اصلی و در فصل پنجم فرضیة رقیب بررسی میشود. بخش سوم کتاب نیز به نتیجه‌گیری اختصاص دارد. فصل ششم در سه قسمت، فرضیه‌ها، نتیجه‌گیری و چهارچوب نظری عام درخصوص نقش سازمانهای اطلاعاتی در سیاست خارجی را بیان خواهد کرد.

بازنمایی مسائل مربوط به سازمانهای اطلاعاتی در سپهر عمومی زندگی اجتماعی، در همة جوامع با اکراه و خودداری همراه بوده است. در اکثر جوامع، افکار عمومی دیدگاهی مبهم، رازآلود و اغلب منفی درمورد اطلاعات دارند. به جز چند کشور توسعه یافته، که اطلاعات در آنها طی فرایندی چنددهه‌ای ابهام زدایی شده است، هنوز در اکثر کشورهای جهان، ازجمله ایران، نگاهی تردیدآمیز به نهادها و موضوعات اطلاعاتی وجود دارد. ورود اطلاعات به عرصة دانشگاهی نیز دشوار و توأم با بی‌میلی دانشگاهیان بوده است. شاید مهمترین دلیل عدم تمرکز مطالعات دانشگاهی بر مسائل و موضوعات اطلاعاتی، پنهانکاری و رازآلودگی موجود در موضوعات اطلاعاتی و بی میلی دانشگاهیان به ارتباط با سرویسهای مخفی و یا ترس از این سازمانها باشد.
باوجوداین، اطلاعات بخشی از زندگی اجتماعی انسان مدرن است. همانطور که ابعاد سیاسی، بین المللی، اجتماعی، و اقتصادی زندگی انسانی بنابه ضرورتهای مادی و معنایی موضوع شناخت و پژوهشهای دانشگاهی قرار گرفته اند، بعد اطلاعاتی زندگی بشری نیز نیازمند پژوهش دانشگاهی است. درواقع، نسل امروز آگاهی قابل توجهی درخصوص ابعاد مختلف زندگی خود دارد، اما هنوز نوری بر جنبه‌های اطلاعاتی زندگی ما نتابیده است. اکثر ملتهای دنیا به علت هراس بی مورد و امنیتی کردن فعالیتها و موضوعات اطلاعاتی، از آنها دوری جسته اند و این درحالی است که اطلاعات نقش مهمی در سایر ابعاد زندگی ما اعم از سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی برعهده داشته است؛ ازاینرو، میتوان اطلاعات را به حق «بعد گمشدة شناخت بشری» در عصر مدرن دانست. اگر ناآگاهی و دانسته های غلط را از عوامل شکست و ناکامی بشر به شمار آوریم، باید بگوییم که بسیاری از دستاوردهای علمی ما به ویژه در حوزههای تاریخی، سیاسی، و بین المللی به علت تاریک ماندن زوایای اطلاعاتی آنها ناقص و یا اشتباهند. شناخت نقش اطلاعات در تاریخ (شکل گیری وقایع تاریخی و روایت آن)، حوادث سیاسی و بین المللی، و تحولات اجتماعی میتواند این نقص شناختی را جبران کند و چشم انداز نوینی را برای تولید دستاوردهای شناختی جدید درخصوص مسائل و مشکلات بشری ارائه نماید.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1396/11/20
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سازمان‌ های اطلاعاتی و سیاست خارجی: مطالعه موردی نقش سازمان سیا در سیاست خارجی آمریکا

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
سازمان‌ های اطلاعاتی و سیاست خارجی: مطالعه موردی نقش سازمان سیا در سیاست خارجی آمریکا
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک