رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
رضاشاه از تولد تا سلطنت
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 15 رای
نویسنده:
درباره:
رضا شاه
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 15 رای
در این کتاب سرگذشت مفصل رضاشاه، از تولد تا سلطنت بررسی و گزارش شده است .کسی که از سرپرستی پدر و مادر بی‌بهره بود و کودکی و نوجوانی را در فقر و بی‌کسی گذرانیده و از هرزه گردی و تیله‌بازی در وچه‌های خاکی سنگلج به جرگه مردان تاریخ‌ساز پیوست .سرباز ساده‌ای که در زمانی کمتر از 52سال با حمایت امپراتوری بریتانیا به تخت سلطنت دست یافت .کتاب با توصیف "الاشت"، زادگاه رضاشاه، و اشاره‌ای به اجداد رضا شاه در خدمت شاهان قاجار، آغاز می‌شود ;سپس نویسنده با شرح چگونگی و زمان تولد او، وارد زندگی نامه رضاشاه می‌شود ;همچنین با چگونگی به سلطنت رسیدن او از بستر رویدادهای تاریخی، مباحث را پی‌می‌گیرد .عمده‌ترین مباحث کتاب از این قرار است: استخدام در قزاقخانه، مشروطیت ایران و افسر شدن رضاخان، فتح تهران و خلع محمدعلی شاه، سلطنت احمدشاه و جنگ‌های رضاخان در آذربایجان، رضا شاه و جنگ با سپاهیان شاه مخلوع، رضاخان در جنگ‌های سالارالدوله، تاجگذاری احمدشاه و جنگ جهانی، رضاخان در کرمانشاه و همدان، افزایش نفوذ آلمان در ایران، کوشش نافرجام رضاخان برای کودتا، کودتای صغیر رضاخان، دوران او جنگ‌های میرزا کوچک‌خان، استعفای مشیرالدوله و روی‌کار آمدن سپهدار، کودتا و فتح تهران، رضاخان وزیر جنگ چهار دولت، جنگهای آذربایجان، سمیتقو و لاهوتی، داستان شیخ خزعل و ملوک الطوایفی در جنوب ایران، سردار سپه در مقام ریاست وزرا، جنبش جمهوریت، پایان ملوک‌الطوایفی در ایران، فعالیت برای خلع قاجاریه، مجلس موسسان، و شروع سلطنت پهلوی .
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1396/10/22
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی رضاشاه از تولد تا سلطنت

تعداد دیدگاه‌ها:
9
مشکل اینجاست که برای بررسی تاریخی و سیاسی کارکرد سران و حکومت ها از آغاز تا به امروز عامه مردم احساسی و از روی عشق و کینه برخورد میکنند و نمیتوانند اُبژکتیو وعقلانی به حقیقت ها نگاه کنند، آنهایی که سلطنت طلب و برانداز طلب امروزی و شاهپرست باشند همه دوران پهلوی پدر و پسر (و نوه !! ) را یکسره و بی چون و چرا ستایش و پرستش و مداحی میکنند و در پندار خودشان همه چیز را در آنروزگار بهشت و بی عیب میخواهند ببینند از آنطرف آنهایی که در جبهه مخالف پهلوی ها حالا به هر انگیزه ایی (تجزیه طلب های قومگرا ، اسلامگرا ها ...) بی هیچ بررسی منطقی از رضا شاه متنفرندو فحش و نفرین میکنندو در این کار از دروغ و تهمت هم سود میبرند ، اما باید همه جنبه ها را بدید آورد و اوضاع آنروزگار را بررسید که هدف و خواسته و دشواری های جامعه آنروزگار چه بود ؟ اگر رضا شاه نمیبود چه میشد ؟ آیا ایرانی بجا میماند ؟ آیا سیستم نوین آموزشی بهداشتی و امنیت و زیر ساخت های کشور میتوانست پدید بیاید ؟ من با ارزیابی کارهای خوب و بد رضا شاه همچون یک مدیر کار آمد ونه همچون شاه ، به او نمره قبولی میدهم ولی به محمد رضا شاه نمره رفوزگی میدهم و میتوانم برایش بحث کنم
تمجید از رضا شاه مثل نعل کردن خر مرده اس
« ایران که شاه نداره ، حساب کتاب نداره » ! ایران تا وقتی شاه داره ، حساب کتاب نداره . مشکل ایران در عرصه سازماندهی و مدیریت اجتماعی ، فرهنگ سیاسی چوپان ـ گوسفندی است .
کارنامه ی عملکرد هر شخصی و جریانی را با مقایسه ی آمارهای رسمی و مستندی که آن جریان از خود به جای می گذارد، می سنجند. انصافا" کار پهلوی ها خالی از اشکال نبود اما در میان دو شر( سلسله ی قاجار و حکومت ولایت فقیه)، خوش درخشیدند.
مرحوم بزرگ علوی در خاطرات خودش از سال 1307 می گوید که زنده یاد فرخی یزدی را از محل خطابه مجلس با «پس گردنی» چاپلوسان رضاخانی چگونه بیرون انداختند. این مجلس شورای ملی بود که با نمایندگان این کار را می کردند. حساب بقیه جامعه را خود تصور کنید.

دوست عزیز همه این دروغ و دونگ ها و اتهامات توسط توده ای های مزدور و مجاهدین و ارتجاع سرخ و سیاه در همان زمانها چاپ و بخورد ملت داده میشد از جمله دروغ های آتش زدن سینما رکس آبادان و همینطور دروغ های بزرگتری در باره غرق شدن صمد بهرنگی در ارس و حتی خودکشی تختی که همه اش بعدها کشف شد که اینها خالی از حقیقت بوده و به این خانواده میهن پرست پهلوی نمی چسبد و نخواهد چسبید
فعلا که شبانه روز تلویزیون مجاهدین رسالتش فحش دادن به این خانواده میهن پرست هست و کار همه شما دوستان رو ساده کرده و لازم نیست کامنت بذارید
مرحوم بزرگ علوی در خاطرات خودش از سال 1307 می گوید که زنده یاد فرخی یزدی را از محل خطابه مجلس با «پس گردنی» چاپلوسان رضاخانی چگونه بیرون انداختند. این مجلس شورای ملی بود که با نمایندگان این کار را می کردند. حساب بقیه جامعه را خود تصور کنید.
خیانت به قانون مشروطه. قتلهای ناجوانمردانه پنهان و آشکار از قبیل قتل فرخی یزدی، میرزاده عشقی، مرحوم مدرس، نصرت الدوله فیروز و... تصاحب اموال مردم و روستاهای بسیار در سراسر کشور به صورتی که در پایان کار او پس از 16 سال سلطنت رضا پهلوی صاحب بیش از 2000 روستا بود. ماجرای تصاحب قریه اوین و ماجرای مرحوم کسروی در این جستار بسیار جالب است.
حقاً انسان به یاد این شعر زنده یاد میرزاده عشقی می افتد
پدر ملت اگر این بی پدر است به چنین ملت و روح پدرش باید.....
البته من به کتابهایی که بعد از انقلاب در باره رضا شاه بزرگ نوشته اند اصلا اعتماد ندارم ...
زضا شاه روحت شاد .... ایران که شاه نداره حساب کتاب نداره
رضاشاه از تولد تا سلطنت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک