رسته‌ها
چنگیزخان: توفان برخاسته از شرق
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 4 رای
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 4 رای
توان و گسترة فتوحات مغول، حتی در تصور و خیال هم نمی‌گنجد. ارتش مغول تمامی «استپ» شرق را در نوردید و چین، ایران، روسیه و شرق اروپا را به زیر سلطة خود در آورد. ارتش مغول درست چهل سال پیش از گذر از «دانوب»، حمله به ژاپن را آغاز کرد. در واقع این موفقیت‌های نفس‌گیر و هراس‌انگیز، نظام امپراتوری مغول را با چهره‌ای فرهیخته و آراسته به جهانیان نشان داد و توانست در آسیا استقرار و آرامش ایجاد کند و در آن نقطه از جهان، بار دیگر تساهل و بردباری در برابر مذهب و نژادهای مختلف را، به روش کوروش کبیر به وجود آورد. مغول توانست تجارب بین‌المللی را رونق دهد. امپراتوری مغول به لحاظ سیاسی و حتی جغرافیایی، به آسیا وزن و شکل تازه‌ای داد و اروپا را با دنیایی آشنا ساخت که تا آن زمان هیچ‌گونه شناخت سیاسی، اجتماعی و حتی جغرافیایی درستی از آن وجود نداشت. در کتاب حاضر، چگونگی گسترش امپراتوری مغول، رویارویی شرق و غرب که در نهایت موجب درهم شکستن و دگرگونی دیدگاه اروپائیان دربارة تک قطبی بودن آنان شده، بیان شده است. در این کتاب، گذشته از روایات تاریخی، نمونه‌هایی از مینیاتورهای رشیدالدین ـ تاریخ‌دان، وقایع‌نویس و شاعر ایرانی ـ که در نیمة قرن هفتم هـ.ش.، صدراعظم «غازان‌خان» بوده نیز به چاپ رسیده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
300
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mtabrizi
mtabrizi
1396/10/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی چنگیزخان: توفان برخاسته از شرق

تعداد دیدگاه‌ها:
4
جنایات هولناکی که چنگیز بر علیه ایرانیان کرد را که بگذاریم کنار در خدمت چنگیز به ایران همین بس که چنگیز سلسله ی بنی عباس در بغداد را به هلاکت واسل کرد و اینگونه ایرانیان را از اسارت ان قوم رهایی بخشید که خود پیروزی بزرگیست
جنایات هولناکی که چنگیز بر علیه ایرانیان کرد را که بگذاریم کنار در خدمت چنگیز به ایران همین بس که چنگیز سلسله ی بنی عباس در بغداد را به هلاکت واسل کرد و اینگونه ایرانیان را از اسارت ان قوم رهایی بخشید که خود پیروزی بزرگیست.
اگر هم عصرش بودم، چند بار پیاپی جای خواهر و مادرش را با هم عوض می کردم تا از رضایتمندی خاطری که برایش به وجود آمده، سرخوش و کیفور به لانه اش بازگردد. اما این را نیز می دانم که بوده اند افرادی در آن دوره با سینه های ستبر و گردن های بر افراخته که از معیت هم وطنان گرام و فرهیختگان موافق به دور، جان سپرده اند. تاریخ ایران سرشار از خیانت های فراگیر و تسامحات ملی است. چه شهرهایی که مزبله پایتختی را بر پایمالی خون یکان یکان هم وطن رجحان دادند. همین حالا در یکی از کشورهای جهان، ملت بر علیه ورود فردی به کشورشان طی چند ساعت طوماری با امضای 2 میلیون نفر ترتیب داده اند. اما یادمان نمی رود که او. راا.نیم این سرزمین، شورین تر از گز اصفهان و سوهان قم در کام اجانب مدفون شد و دریغ از واکنش این ملت درخود شکسته، دریغ از امضای طوماری، دریغ از انداختن تفی بر زمین ... تازه برخی از این ملت پرافتخار، اسرار بر تعجیل در تحویل داشتند. انگار مال دزدی بود و اینها می خواستند با سرعت به صاحبش برگردانند تا قائله بخوابد! اینها که ناراحتی ندارد مگر نه این است که ما ملتی هستیم که به جای "خودسازی" به "خودباوری ملی" رسیده ایم بلکه می خواهیم به "خودسوزی" برسیم؟!
در واقع این موفقیت‌های نفس‌گیر و هراس‌انگیز، نظام امپراتوری مغول را با چهره‌ای "فرهیخته" و "آراسته" به جهانیان نشان داد
چنگیزخان: توفان برخاسته از شرق
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک