رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
دانشنامه نظریه های ادبی معاصر
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 5 رای
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 5 رای
مترجم: مهران مهاجر و محمد نبوی

دانش‌نامه‌ی نظریه‌های ادبی معاصر کتاب مرجعی است که می‌کوشد مهم‌ترین نظریه‌های ادبیِ سده‌ی بیستم را در قالب مقاله‌هایی کوتاه و فشرده معرفی کند. مدخل‌های این دانش‌نامه به صورت الفبایی مرتب شده‌اند و هر یک به معرفی نظریه، اصطلاح یا حوزه‌ای خاص می‌پردازد و حتی‌الامکان می‌کوشد تا تصویر روشنی از هر یک به دست دهد. در غالب مدخل‌های کتاب نگرش و شیوه‌ای انتقادی در پیش گرفته شده است. به این معنی که نویسنده‌ی هر مدخل کوشیده است به دور از هر گونه قطعیت‌نگری، سویه‌های گوناگون موضوع را بررسی کند، رابطه‌ی آن را با سایر دیدگاه‌ها و اصطلاحات روشن نماید، قوت و ضعف‌های آن را آشکار کند و جایگاه آن را در گفتمان ادبیِ امروز نشان دهد. در این فرهنگ، هم رویکردهای گوناگون به ادبیات مانند «صورت‌گرایی روسی»، «نقد روان‌کاوی»، «نقد پدیدارشناختی»، «نقد فمینیستی»، «نقد مارکسیستی»، و «هرمنوتیک» معرفی شده‌اند؛ هم مفاهیم مهمی که در این عرصه به کار رفته‌اند، نظیر «آشنایی‌زدایی»، «ایدئولوژی»، «اپیستمه»، «گفتمان»، «متافیزیک حضور»، و «نشانه»؛ و هم حوزه‌های گوناگون بررسی‌های ادبی، مانند «سبک‌شناسی» و «ادبیات شفاهی»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
farshid_ett
farshid_ett
1396/09/30

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دانشنامه نظریه های ادبی معاصر

تعداد دیدگاه‌ها:
1
دانشنامه نویسی آن هم با موضوع نظریه ها در هر شاخه ای از علم، فوق العاده اساسی، حساس و راهبردی است. امیدوارم یک خری (بزرگی!) پیدا شود که به جای این همه رشته های مزخرف موجود، رشته ای دانشگاهی در این زمینه ویژه، تعریف کند. تا فارغ التحصیلان این رشته با مهارت و تخصصی که کسب می کنند بتوانند در هر رشته ای نظریات موجود را "جستجو"، "ملاحظه"، "درک"، "عنوان بندی"، "سطح بندی"، "شاخه سازی"، .... نمایند. جستجو در منابع علمی و رجوع به اساتید فن، جزء لاینفک کار این افراد است و نتیجه کارشان "دانشنامه نظریات علمی" است. نام رشته " مهندسی نظریات علمی" است. در مدارج بالاتر دانشجویان میتوانند با اشراف و مهارتی که یافته اند؛ 1. به تجزیه و تحلیل نظریات موجود بپردازند. 2. به مرتفع کردن ایرادات و نواقص نظریات علمی بپردازند. 3. نظریات علمی را گسترش داده یا تکمیل نمایند. 4. پیشنهادی برای تلفیق دو یا چند نظریه و ساخت یک "نظریه جدید تلفیقی" ارائه دهند. 5. پیشنهاد برای حذف یک نظریه بدهند. 6. یک نظریه جدید را خلق نمایند. ایجاد این رشته مترادف با پرورش مهندسانی است که به افزایش حجم دانش و عمق آن در کشور یاری بی همتایی می رسانند. باشد که خر دانایی به قوه خریه ای که از آن بهره ها برده، چنین کناد!
دانشنامه نظریه های ادبی معاصر
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک